Około 50 proc. konsumentów_ek przewiduje, że w najbliższych trzech latach zwiększy się oddziaływanie wysokich technologii na relacje między ludźmi w pracy, w życiu prywatnym oraz na środowisko. Jakie są oczekiwania społeczne w kontekście zrównoważonego śladu cyfrowego? Temu tematowi poświęcono najnowszy raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, podsumowujący projekt badawczy zrealizowany wraz z partnerami Santander Bank Polska i Orange Polska.
W pierwszym raporcie, opublikowanym w 2021 roku, przedstawiono definicję oraz sposoby mierzenia i zarządzania zrównoważonym śladem cyfrowym organizacji. W najnowszej publikacji zaprezentowano m.in. wyniki dwóch badań na ten temat. Pierwsze z nich zostało przeprowadzone wśród konsumentów_ek, a drugie w grupie przedsiębiorstw zatrudniających ponad 50 osób. Oba dotyczyły kluczowych kwestii związanych ze śladem cyfrowym. Raport zawiera także efekty pracy ekspertek i ekspertów oraz ich komentarze. Badania zrealizowano na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Partnerami projektu są Orange Polska i Santander Bank Polska.
– Cyfryzacja przedsiębiorstw w Polsce i na świecie jest faktem. Niezależnie od sektora czy branży, przyszłość będzie oparta w dużym stopniu na wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach cyfrowych. Wysokie technologie stały się codziennością w naszej pracy i życiu prywatnym rodząc już dziś konsekwencje, o których należy myśleć w trosce o prawa człowieka i zrównoważoną przyszłość – mówi Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Jakie szanse i zagrożenia wiążemy z nowymi technologiami?
73 proc. osób badanych zwraca uwagę na wpływ wykorzystywanej przez siebie technologii na pracę, życie rodzinne i relacje z innymi. Dodatkowo 67 proc. konsumentów i konsumentek zwraca uwagę na wpływ na środowisko naturalne. Aż 86 proc. badanych woli, aby ich aplikacja o pracę była oceniana przez eksperta lub ekspertkę, osobę pracującą w dziale HR, a nie system oparty na sztucznej inteligencji.
W obszarze nowych technologii obawy budzi możliwość wycieku danych osobowych, na co zwraca uwagę 42 proc. badanych, którzy określają to zagrożenie jako bardzo duże, i 25 proc. badanych, według których jest ono duże. Konsumentów i konsumentki niepokoi także utrata miejsc pracy na skutek robotyzacji i wykorzystywania sztucznej inteligencji. Wśród najczęściej wymienianych obaw znalazły się także większe zapotrzebowanie na energię i rzadkie metale które są potrzebne do funkcjonowania nowych urządzeń i technologii.
Jednocześnie 59 proc. respondentów uważa, że technologia zmienia świat na lepsze, natomiast aż 46 proc. z nich wskazuje, że dzieje się tak tylko w pewnych obszarach. W obszarze wpływu technologii na kryzys klimatyczny opinie są wyraźnie krytyczne – największa grupa, bo aż 39 proc. osób wskazuje, że pogłębiają one kryzys klimatyczny, a jedynie 16 proc. wskazuje, że pomagają.
– Sektor cyfrowy nie tylko może, ale wręcz musi być częścią rozwiązania kryzysu klimatycznego. Usługi cyfrowe wspierające dekarbonizację w przemyśle, energetyce, transporcie, rolnictwie czy życiu codziennym mogą zdecydowane redukować emisje gazów cieplarnianych. To niezbędne, żeby jak najszybciej osiągnąć neutralność klimatyczną i maksymalnie ograniczyć napędzane przez człowieka globalne ocieplenie i powodowane przez nie katastrofalne zmiany klimatu. Nie możemy jednak zapominać, że sektor cyfrowy również ma swój istotny ślad klimatyczny. Wsparcie dekarbonizacji w innych sektorach nie zwalnia nas z odpowiedzialności za nasze emisje – własne i łańcucha wartości – mówi Jacek Hutyra, Doradca ds. Strategii Klimatycznej, Orange Polska.
– Rozwój sztucznej inteligencji niesie za sobą ogromne szanse, ale także zagrożenia. Nasze doświadczenia wskazują jednak, że prawidłowo zaprojektowane rozwiązania AI modelowane wspólnie z klientami (UX-User experience) dają doskonałe rezultaty, które dostarczają obopólnych wartości. Ważne jest także to, że tak przygotowane rozwiązania podlegają ciągłemu monitoringowi i procesowi doskonalenia, co pozwala na elastyczne dopasowanie rozwiązań AI do zmieniającej się rzeczywistości VUCA – mówi Anna Placzyńska, Menedżer Zespołu Kontroli Zabezpieczeń Kredytowych, Santander Bank Polska.
Czym jest zrównoważony ślad cyfrowy?
Pierwszym z celów przyświecających projektowi była konceptualizacja pojęcia „zrównoważony ślad cyfrowy”. Według zaproponowanej w publikacji definicji jest to suma pozytywnych i negatywnych wpływów społecznych, środowiskowych i gospodarczych związanych z wykorzystaniem nowych technologii w ramach działalności organizacji, w całym łańcuchu wartości. Definicję wypracowano we współpracy z ekspertkami i ekspertami ze środowisk naukowych i organizacji pozarządowych, a także przedstawicielami firm.
Zrównoważony ślad cyfrowy zdefiniowano wówczas jako sumę pozytywnych i negatywnych wpływów społecznych, środowiskowych i gospodarczych związanych z wykorzystaniem nowych technologii w ramach działalności organizacji, w całym łańcuchu wartości. Więcej w pierwszym raporcie dostępnym tutaj: https://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/zrownowazony-slad-cyfrowy-na-czym-polega-odpowiedzialnosc-przyszlosci/
W dyskusjach panelowych, podczas których rozmawiano o wpływie nowych technologii na otoczenie oraz o wskaźnikach umożliwiających ocenę sposobu zarządzania tym wpływem udział wzięli:
- Maria Andrzejewska, Centrum UNEP/GRID-Warszawa
- Stanisław Dyrda, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
- Barbara Domaradzka, Fundacja MOST
- Zbigniew Gajewski, THINKTANK
- Michał Herde, Federacja Konsumentów
- Michał Kanownik, Związek Cyfrowa Polska
- Artur Krawczyk, Stowarzyszenie „Miasta w internecie”
- Dagmara Krzesińska, Fundacja Koalicja na rzecz Polskich Innowacji
- dr Wojciech Kurowski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
- dr Konrad Maj, Uniwersytet SWPS
- dr hab. Kamil Mamak, Uniwersytet Jagielloński
- Jan Zygmuntowski, Akademia Leona Koźmińskiego
- Łukasz Sztern, Politechnika Warszawska
- Maria Parysz, Collegium Civitas
- dr Tomasz Perkowski, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej
- dr Agata Rudnicka-Reichel, Uniwersytet Łódzki
- Wojciech Szymalski, Instytut na rzecz Ekorozwoju
- Magdalena Andrejczuk, Allegro
- Monika Appolt-Bubacz, Raben
- Kamila Budnik, CCC
- Tomasz Chomicki, Samsung
- Maciej Kaysiewicz, Siemens
- Monika Kulik, Orange Polska
- dr Magdalena Maruszczak, KPMG
- Marta Mikliszańska, Allegro
- Michał Miszułowicz, BNP Paribas
- Magdalena Olborska, Samsung
- Anna Placzyńska, Santander Bank Polska
- Adam Pogorzelski, CCC
- Robert Stobiński, Amica
- Jacek Szumski, Santander Bank Polska
Raport podsumowujący projekt, który zawiera także kluczowe wnioski i rekomendacje dla firm, można pobrać tutaj: https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/zrownowazony-slad-cyfrowy-odpowiedzialnosc-przyszlosci/
***
O Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest najdłużej działającą, od 2000 roku, i największą organizacją pozarządową w Polsce, która zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu w kompleksowy sposób. Forum to organizacja ekspercka, pozostająca inicjatorem i partnerem przedsięwzięć kluczowych dla polskiego CSR i ESG. Ważne miejsce w działalności FOB zajmuje współpraca międzynarodowa. Od 2002 roku organizacja jest krajowym partnerem CSR Europe. FOB od 2009 r. współpracuje z World Business Council for Sustainable Development i jest jedynym przedstawicielem WBCSD w Polsce.
„Działając na rzecz zrównoważonego rozwoju, inspirujemy biznes, który zmienia świat, łączymy ludzi, którzy zmieniają biznes” – tak brzmi misja organizacji. Więcej informacji: https://odpowiedzialnybiznes.pl/.