Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Zrównoważony ślad cyfrowy. Co sądzą o nim konsumenci?

|
selectedselectedselected
Zrównoważony ślad cyfrowy. Co sądzą o nim konsumenci? | FXMAG INWESTOR
Materiał partnera
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Około 50 proc. konsumentów_ek przewiduje, że w najbliższych trzech latach zwiększy się oddziaływanie wysokich technologii na relacje między ludźmi w pracy, w życiu prywatnym oraz na środowisko. Jakie są oczekiwania społeczne w kontekście zrównoważonego śladu cyfrowego? Temu tematowi poświęcono najnowszy raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, podsumowujący projekt badawczy zrealizowany wraz z partnerami Santander Bank Polska i Orange Polska.

W pierwszym raporcie, opublikowanym w 2021 roku, przedstawiono definicję oraz sposoby mierzenia i zarządzania zrównoważonym śladem cyfrowym organizacji. W najnowszej publikacji zaprezentowano m.in. wyniki dwóch badań na ten temat. Pierwsze z nich zostało przeprowadzone wśród konsumentów_ek, a drugie w grupie przedsiębiorstw zatrudniających ponad 50 osób. Oba dotyczyły kluczowych kwestii związanych ze śladem cyfrowym. Raport zawiera także efekty pracy ekspertek i ekspertów oraz ich komentarze. Badania zrealizowano na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Partnerami projektu są Orange Polska i Santander Bank Polska.

Cyfryzacja przedsiębiorstw w Polsce i na świecie jest faktem. Niezależnie od sektora czy branży, przyszłość będzie oparta w dużym stopniu na wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach cyfrowych. Wysokie technologie stały się codziennością w naszej pracy i życiu prywatnym rodząc już dziś konsekwencje, o których należy myśleć w trosce o prawa człowieka i zrównoważoną przyszłość – mówi Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

 

Jakie szanse i zagrożenia wiążemy z nowymi technologiami?

73 proc. osób badanych zwraca uwagę na wpływ wykorzystywanej przez siebie technologii na pracę, życie rodzinne i relacje z innymi. Dodatkowo 67 proc. konsumentów i konsumentek zwraca uwagę na wpływ na środowisko naturalne. Aż 86 proc. badanych woli, aby ich aplikacja o pracę była oceniana przez eksperta lub ekspertkę, osobę pracującą w dziale HR, a nie system oparty na sztucznej inteligencji.

Reklama

W obszarze nowych technologii obawy budzi możliwość wycieku danych osobowych, na co zwraca uwagę 42 proc. badanych, którzy określają to zagrożenie jako bardzo duże, i 25 proc. badanych, według których jest ono duże. Konsumentów i konsumentki niepokoi także utrata miejsc pracy na skutek robotyzacji i wykorzystywania sztucznej inteligencji. Wśród najczęściej wymienianych obaw znalazły się także większe zapotrzebowanie na energię i rzadkie metale które są potrzebne do funkcjonowania nowych urządzeń i technologii.

Jednocześnie 59 proc. respondentów uważa, że technologia zmienia świat na lepsze, natomiast aż 46 proc. z nich wskazuje, że dzieje się tak tylko w pewnych obszarach. W obszarze wpływu technologii na kryzys klimatyczny opinie są wyraźnie krytyczne – największa grupa, bo aż 39 proc. osób wskazuje, że pogłębiają one kryzys klimatyczny, a jedynie 16 proc. wskazuje, że pomagają.

Sektor cyfrowy nie tylko może, ale wręcz musi być częścią rozwiązania kryzysu klimatycznego. Usługi cyfrowe wspierające dekarbonizację w przemyśle, energetyce, transporcie, rolnictwie czy życiu codziennym mogą zdecydowane redukować emisje gazów cieplarnianych. To niezbędne, żeby jak najszybciej osiągnąć neutralność klimatyczną i maksymalnie ograniczyć napędzane przez człowieka globalne ocieplenie i powodowane przez nie katastrofalne zmiany klimatu. Nie możemy jednak zapominać, że sektor cyfrowy również ma swój istotny ślad klimatyczny. Wsparcie dekarbonizacji w innych sektorach nie zwalnia nas z odpowiedzialności za nasze emisje – własne i łańcucha wartości – mówi Jacek Hutyra, Doradca ds. Strategii Klimatycznej, Orange Polska.

Rozwój sztucznej inteligencji niesie za sobą ogromne szanse, ale także zagrożenia. Nasze doświadczenia wskazują jednak, że prawidłowo zaprojektowane rozwiązania AI modelowane wspólnie z klientami (UX-User experience) dają doskonałe rezultaty, które dostarczają obopólnych wartości. Ważne jest także to, że tak przygotowane rozwiązania podlegają ciągłemu monitoringowi i procesowi doskonalenia, co pozwala na elastyczne dopasowanie rozwiązań AI do zmieniającej się rzeczywistości VUCA – mówi Anna Placzyńska, Menedżer Zespołu Kontroli Zabezpieczeń Kredytowych, Santander Bank Polska.

 

Czym jest zrównoważony ślad cyfrowy?

Pierwszym z celów przyświecających projektowi była konceptualizacja pojęcia „zrównoważony ślad cyfrowy”. Według zaproponowanej w publikacji definicji jest to suma pozytywnych i negatywnych wpływów społecznych, środowiskowych i gospodarczych związanych z wykorzystaniem nowych technologii w ramach działalności organizacji, w całym łańcuchu wartości. Definicję wypracowano we współpracy z ekspertkami i ekspertami ze środowisk naukowych i organizacji pozarządowych, a także przedstawicielami firm.

Reklama

Zrównoważony ślad cyfrowy zdefiniowano wówczas jako sumę pozytywnych i negatywnych wpływów społecznych, środowiskowych i gospodarczych związanych z wykorzystaniem nowych technologii w ramach działalności organizacji, w całym łańcuchu wartości. Więcej w pierwszym raporcie dostępnym tutaj: https://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/zrownowazony-slad-cyfrowy-na-czym-polega-odpowiedzialnosc-przyszlosci/

W dyskusjach panelowych, podczas których rozmawiano o wpływie nowych technologii na otoczenie oraz o wskaźnikach umożliwiających ocenę sposobu zarządzania tym wpływem udział wzięli:

  • Maria Andrzejewska, Centrum UNEP/GRID-Warszawa
  • Stanisław Dyrda, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • Barbara Domaradzka, Fundacja MOST
  • Zbigniew Gajewski, THINKTANK
  • Michał Herde, Federacja Konsumentów
  • Michał Kanownik, Związek Cyfrowa Polska
  • Artur Krawczyk, Stowarzyszenie „Miasta w internecie”
  • Dagmara Krzesińska, Fundacja Koalicja na rzecz Polskich Innowacji
  • dr Wojciech Kurowski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • dr Konrad Maj, Uniwersytet SWPS
  • dr hab. Kamil Mamak, Uniwersytet Jagielloński
  • Jan Zygmuntowski, Akademia Leona Koźmińskiego
  • Łukasz Sztern, Politechnika Warszawska
  • Maria Parysz, Collegium Civitas
  • dr Tomasz Perkowski, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej
  • dr Agata Rudnicka-Reichel, Uniwersytet Łódzki
  • Wojciech Szymalski, Instytut na rzecz Ekorozwoju
  • Magdalena Andrejczuk, Allegro
  • Monika Appolt-Bubacz, Raben
  • Kamila Budnik, CCC
  • Tomasz Chomicki, Samsung
  • Maciej Kaysiewicz, Siemens
  • Monika Kulik, Orange Polska
  • dr Magdalena Maruszczak, KPMG
  • Marta Mikliszańska, Allegro
  • Michał Miszułowicz, BNP Paribas
  • Magdalena Olborska, Samsung
  • Anna Placzyńska, Santander Bank Polska
  • Adam Pogorzelski, CCC
  • Robert Stobiński, Amica
  • Jacek Szumski, Santander Bank Polska

Raport podsumowujący projekt, który zawiera także kluczowe wnioski i rekomendacje dla firm, można pobrać tutaj: https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/zrownowazony-slad-cyfrowy-odpowiedzialnosc-przyszlosci/

***

O Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest najdłużej działającą, od 2000 roku, i największą organizacją pozarządową w Polsce, która zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu w kompleksowy sposób. Forum to organizacja ekspercka, pozostająca inicjatorem i partnerem przedsięwzięć kluczowych dla polskiego CSR i ESG. Ważne miejsce w działalności FOB zajmuje współpraca międzynarodowa. Od 2002 roku organizacja jest krajowym partnerem CSR Europe. FOB od 2009 r. współpracuje z World Business Council for Sustainable Development i jest jedynym przedstawicielem WBCSD w Polsce.

Reklama

„Działając na rzecz zrównoważonego rozwoju, inspirujemy biznes, który zmienia świat, łączymy ludzi, którzy zmieniają biznes” – tak brzmi misja organizacji. Więcej informacji: https://odpowiedzialnybiznes.pl/.

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw.


Reklama
Reklama