Polska kolej rozwija m.in. dzięki wsparciu z wielu programów i dofinansowań. Programy i dofinansowania, które wspierają polską sieć kolejową, są zarówno programami krajowymi, jak i unijnymi. Wśród głównych, tego typu projektów można wskazać:
Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej + do 2029
Program skierowany do samorządów terytorialnych. Jego celem jest rozbudowa linii kolejowych, by umożliwić dostęp do kolei dla miejscowości, których liczba mieszkańców przekracza 10 tys. Na jego realizację zostało przeznaczonych ok. 13,2 mld zł.
Krajowy Program Kolejowy (KPK)
Jeden z największych polskich programów rozwoju kolei. Skupia się na wspieraniu realizacji ambitnych projektów inwestycyjnych nakierowanych na rozwój linii kolejowych. Projekty finansowane są z wielu źródeł, w tym m.in. z budżetu państwa, środków unijnych, czy Funduszu Kolejowego. KPK obejmuje projekty z programów takich jak: Program Infrastruktura i Środowisko, Program Operacyjny Polska Wschodnia i Connectting Europe Facility. Od początku prowadzenia programu KPK do końca grudnia 2022r. łączne wydatki, przeznaczone na rozwój kolei wyniosły 53,99 mld zł.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)
Jest to program, którego przewodnim celem jest odbudowa potencjałów gospodarek krajów Unii Europejskiej po pandemii Covid-19. Pogram obejmuje również inwestycje w tabor kolejowy. Na ten cel Unia Europejska przyznała 2 mld zł. Celem projektu jest zakup elektrycznego lub zeroemisyjnego taboru, który również będzie przystosowany do systemu ERTMS.
W tym kontekście warto zwrócić uwagę na plan Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) dotyczący uruchomienia prefinansowania inwestycji w ramach KPO. Zgodnie z ostatnimi publicznymi komunikatami rynkowymi dotychczas wypłacone łączne wsparcie przez PFR wynosi blisko 3,6 mld zł. Z uwagi jednak na wysokie zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne ze strony rządu, wartość tych środków w relatywnie krótkim czasie może wzrosnąć do ok 10 mld zł, by na koniec roku przekroczyć 20 mld zł. Istotne przyspieszenie tempa wsparcia finansowego dla projektów realizowanych w ramach KPO rodzi nadzieję na odbudowę popytu na tabor szynowy, co powinno być wspierające również dla Newag.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK)
Centralny Port Komunikacyjny to ambitny plan inwestycji w szeroko pojętą logistykę, obejmujący m. in. plan inwestycji kolejowych. Zakłada on budowę prawie 2000 km linii kolejowych w celu zwiększenia sieci połączeń pociągów dalekobieżnych, a celem przyświecającym tej inwestycji jest połączenie obszaru Polski centralnej (CPK) z różnymi regionami Polski. Program zakłada pełną realizację planu do 2034r.
Connectting Europe Facility (CEF)
CEF to program dofinansowań, zarządzany przez Komisję Europejską, którego celem jest rozwój sieci transportowej (międzynarodowej i europejskiej). Dofinansowanie obejmuje obiekty t.j. porty lotnicze i morskie, terminale drogowo-kolejowe, dworce, ale przede wszystkim wszelkie szlaki transportowe (kolejowe, drogowe, morskie, lotnicze). Program ten w znacznym stopniu przyczynia się do szybkiego rozwoju polskich sieci kolejowych. Z uwagi na kapitałochłonny charakter inwestycji w infrastrukturę kolejową, dostępność i koszt kapitału są istotnymi motorami napędowymi dla podmiotów działających w branży. Uwidoczniona w ostatnim czasie ponadprzeciętnie wysoka inflacja jest również niepożądana z uwagi na związane z nią ryzyka kontraktowe oraz utrudnione planowanie finansowe dla projektów wieloletnich.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję