Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

zysk xtb

  • Skonsolidowany zysk netto w I kwartale 2022 r.: 252,6 mln zł, o 184% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku
  • Łączna liczba klientów wzrosła o 52,2% r/r, osiągając 481,9 tys.
  • Wzrost wolumenu obrotu klientów na instrumentach CFD o 39,9% r/r – z 1,12 mln do 1,56 mln lotów
  • Intensyfikacja akwizycji klientów i działań marketingowych

XTB poinformowało właśnie o wstępnych wynikach finansowych za I kwartał 2022 roku. W tym okresie XTB wypracowało rekordowy w historii firmy skonsolidowany kwartalny zysk netto: 252,6 mln zł. Istotnymi czynnikami determinującymi poziom wyników XTB w I kwartale 2022 r. były wysoka zmienność na rynkach finansowych i towarowych, spowodowana m.in. sytuacją geopolityczną, a także stale rosnąca średnia liczba aktywnych klientów oraz ich duża aktywność transakcyjna wyrażona w wolumenie zawartych kontraktów w lotach.

W tych warunkach w I kwartale 2022 roku XTB wypracowało zysk netto na poziomie 252,6 mln zł wobec 89,1 mln zł zysku rok wcześniej. Oznacza to wzrost r/r o 163,5 mln zł. Przychody z działalności operacyjnej zanotowane w I kwartale 2022 roku osiągnęły wartość 439,8 mln zł (w I kwartale 2021 r.: 186,7 mln zł) przy kosztach działalności operacyjnej na poziomie 131,0 mln zł (I kw. 2021 r.: 86,9 mln zł). W I kwartale XTB pozyskało 55,3 tys. nowych klientów, co oznacza wzrost łącznej ich liczby do 481,9 tys. w porównaniu z 316,7 tys. na koniec I kwartału poprzedniego roku. Na szczególną uwagę zasługuje też wzrost średniej liczby aktywnych klientów.

W I kwartale wyniosła ona 149,8 tys. w porównaniu z 103,4 tys. w I kwartale poprzedniego roku i 112 średnio w całym 2021 r. Przełożyło się to na zwiększenie wolumenu obrotu klientów na instrumentach CFD wyrażonego w lotach – w I kwartale wzrósł on do 1,56 mln transakcji wobec 1,12 mln w analogicznym okresie 2021 roku (wzrost o 39,9%). O 16,2% (z 951,3 mln zł w I kwartale 2021 roku do 1,105 mld zł w I kwartale 2022 r.) wzrosła również wartość depozytów netto klientów.

Dobre wyniki w I kwartale pokazują, jak istotna i skuteczna jest strategia systematycznego budowania solidnego fundamentu w postaci bazy klientów, którzy zwiększają swoją aktywność w okresach zwiększonej zmienności na rynku. To przekłada się na wzrost liczby zawieranych transakcji a tym samym na nasze przychody. Dlatego budowanie bazy klientów jest podstawą naszej strategii sprzedażowo-marketingowej - komentuje Omar Arnaout, prezes zarządu XTB.

  • Jeśli chodzi o przychody XTB pod kątem klas instrumentów odpowiedzialnych za ich powstanie, w I kwartale 2022 r. prym wiodły CFD oparte na indeksach. Ich udział w strukturze przychodów na instrumentach finansowych sięgnął 57,4% wobec 39,9% rok wcześniej. To konsekwencja dużej dochodowości na instrumentach CFD opartych o amerykański indeks US 100 i US 500, niemiecki indeks akcji DAX (DE30) czy też rosyjski indeks RUS 50. Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte na towarach. Ich udział w strukturze przychodów w I kwartale 2022 r. wyniósł 30,2%, w porównaniu z 53,8% I kwartale 2021 r. Najbardziej zyskownym i instrumentami w tej klasie były CFD oparte na notowaniach ceny ropy naftowej, złota oraz gazu ziemnego. Przychody na instrumentach CFD opartych o waluty stanowiły 9,4% wszystkich przychodów, wobec 2,7% rok wcześniej. Grupa, poza segmentem detalicznym, rozwija również działalność instytucjonalną pod marką X Open Hub, dostarczając płynność i technologię innym instytucjom finansowym. Działalność ta w I kwartale 2022 r. wygenerowała przychód operacyjny w wysokości 15,6 mln zł.

Koszty działalności operacyjnej w I kwartale 2022 r. ukształtowały się na poziomie 131,0 mln zł i były o 44,1 mln zł wyższe w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku (86,9 mln zł w I kwartale 2021 r.). Najistotniejsze zmiany odnotowano w kosztach marketingowych, gdzie nastąpił wzrost o 17,6 mln zł wynikający głównie z wyższych nakładów na intensywnie prowadzone w I kwartale kampanie marketingowe. W związku z dynamicznym rozwojem firmy, a tym samym wzrostem zatrudnienia, wzrost o 15,6 mln zł nastąpił również w kosztach wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych.

  • Naszym priorytetem jest dbanie o najwyższą jakość obsługi klientów. Dlatego cały czas podnosimy jakość obsługi dotychczasowych klientów, wprowadzając kolejne ułatwienia, takie jak np. udostępniony w styczniu przez nas, jako pierwszy dom maklerski w Polsce, formularz W8-BEN umożliwiający efektywne obniżenie podatków od dywidend z USA. Z drugiej strony obserwujemy, że trend wzrostu zainteresowania inwestowaniem jest stały i nabiera na sile. Liczba osób myślących o rozpoczęciu inwestowania - niezależnie od okresowych fluktuacji na rynku - systematycznie rośnie. Dlatego mocno skupiamy się też na dotarciu do potencjalnych klientów, którzy dopiero myślą o postawieniu pierwszych kroków inwestycyjnych. Temu ma służyć m.in. rozpoczęcie współpracy z Joanną Jędrzejczyk, utytułowaną mistrzynią sportów walki i nową ambasadorką XTB, która wystąpiła w naszych nowych spotach reklamowych. Będziemy kontynuować rozpoczęte w I kwartale intensywne działania marketingowe, które mają promować oferowane przez nas rozwiązania inwestycyjne. - komentuje Omar Arnaout.
Reklama

Szczegółowe informacje podsumowujące podsumowujące działalność Grupy XTB w I kwartale 2022 roku oraz wstępne wyniki finansowe i operacyjne zostały przedstawione w Raporcie bieżącym, który jest dostępny na stronie internetowej XTB.

 

Czytaj więcej