Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

zniżka

Forsowana przez inwestorów i fundusze hedgingowe fuzja dwóch amerykańskich linii lotniczych zakończyła się spektakularną porażką. Sąd zablokował proces, a notowania jednej ze spółek runęły o 60% w 2 dni. Przejęcie miało być dla niej ratunkiem z trudnej sytuacji finansowej.

 

  • Sąd federalny uzasadnił, że decyzja jest w interesie amerykańskiego konsumenta
  • Akcje amerykańskiego przewoźnika runęły o 47% w dzień decyzji sądu, a w następnej sesji o kolejne 22%
  • Niepowodzenie fuzji oznacza głębokie problemy finansowe i możliwość bankructwa Spirit Airlines

 

 

Widmo bankructwa zniosło kurs spółki na historyczne minima

Reklama

Kurs akcji Spirit Airlines spadł o 60% w ciągu zaledwie dwóch dni. W rezultacie, notowania sięgnęły historycznych minimów, nawet poniżej tragicznego dla linii lotniczych pandemicznego krachu.

Powodem jest niepowodzenie proponowanego przez JetBlue przejęcia Spirit Airlines za 3,8 mld USD. Zostało ono tym tygodniu zablokowane przez sędziego federalnego.

W swoim orzeczeniu blokującym przejęcie Spirit przez JetBlue, sędzia William Young, powiedział, że połączenie oznaczałoby koniec tanich linii lotniczych słynących z najniższych cen. To miałoby zaszkodzić najuboższym konsumentom.

Spirit Airlines to przewoźnik lotniczy słynący z tanich lotów kosztem wszelkich wygód, który świadczy swoje usługi w kontynentalnych Stanach Zjednoczonych.

 

 

Zgodnie z uzasadnieniem sądu, celem JetBlue przy zakupie Spirit było przede wszystkim nabycie samolotów, pilotów, tras i innej infrastruktury, a nie zachowanie modelu biznesowego. JetBlue planował wykorzystać samoloty Spirit i dostosować je do swoich standardów argumentując, że potrzebuje floty, pilotów i tras, aby kontynuować rozwój i lepiej konkurować z większymi rywalami, takimi jak.

 

Czytaj również: Giełdy po wielkiej zmianie. "Nie pamiętam takiego rynku” przyznaje ekspert

 

Reklama

Wskutek zablokowania połączenia spółek, eksperci twierdzą, że Spirit Airlines może zostać zmuszony do jeszcze większego obniżenia i tak już niskich cen. Niektórzy analitycy uważają, że przewoźnika czeka restrukturyzacja, a nawet ostatecznie upadłość.

Sytuacja spółki jest bardzo trudna. Ostatnim zyskownym okresem był 2019 rok. Spółka mierzyła się z poważnymi problemami jeszcze przed wydaniem orzeczenia przez sąd. Część floty jest uziemiona, po tym gdy pojawiły się problemy w silnikach odrzutowych samolotów Airbus. Popyt na loty jest także osłabiony po okresie pandemii, a wzrost inflacji spowodował wzrost kosztów działalności.

 

Charakterystyczne żółte samoloty Spirit Airlines

 

Reklama

Źródło: Wikimedia Commons.

 

Potencjalne bankructwo może zmusić Spirit Airlines do jeszcze większego obniżenia cen, aby uzyskać jak największą ilość gotówki. W wyniki rynkowej przeceny kursu akcji, kapitalizacja spółki spadła do 700 mln USD przy zadłużeniu netto wynoszącym 5,5 mld USD.

Ta dynamika może być korzystna w krótkim okresie dla konsumentów, ale nie dla linii lotniczych, które wymagają dużych ilości gotówki do działania.

Obecnie, cztery największe linie lotnicze w USA, American, Delta, United i Southwest, kontrolują około 80% rynku amerykańskiego. Wszystkie te spółki są wynikiem wielu fuzji, które zostały zatwierdzone przez poprzednie organy regulacyjne.

Reklama

 

Kurs akcji Spirit Airlines

  TradingView ChartTradingView Chart

Źródło: tradingview.com

 

Reklama

JetBlue i Spirit oświadczyły we wtorek we wspólnym oświadczeniu, że nie zgadzają się z orzeczeniem sędziego i oceniają swoje opcje.

"Nadal wierzymy, że nasze połączenie jest najlepszą okazją do zwiększenia bardzo potrzebnej konkurencji i wyboru poprzez zapewnienie niskich cen i doskonałej obsługi większej liczbie klientów na większej liczbie rynków, jednocześnie zwiększając naszą zdolność do konkurowania z dominującymi amerykańskimi przewoźnikami" - skomentowali przedstawiciele Spirit Airlines po orzeczeniu sądu.

Co więcej, dyrektorzy Spirit mieli wybór w 2022 roku. Linia lotnicza początkowo zgodziła się na fuzję akcji z inną spółką, Frontier Group, podobnym do Spirit tanim przewoźnikiem. Jednak zarząd Spirit, pod silną presją funduszy hedgingowych, odrzucił propozycję Frontier i zamiast tego wybrał ofertę JetBlue, w całości gotówkową o wartości 3,8 mld USD w nadziei, że uda się przeforsować umowę przez Departament Sprawiedliwości USA i sądy federalne.

 

Zobacz również: Absurd na giełdzie USA. Wyceny Big Tech w kosmosie

Czytaj więcej