Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

znaczek recyklingu

  • Projekt ustawy, wdrażający model rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) jest niezgodny z dyrektywą odpadową, którą ma implementować, a także polskimi przepisami, włącznie z postanowieniami konstytucji.
  • Jest także wewnętrznie niespójny i skonstruowany w oparciu o błędne założenia oraz sprzeczny z postulatami prezentowanymi w Europejskim Zielonym Ładzie, jak i w Polskim Ładzie – uważa Konfederacja Lewiatan.

 

               Biznes chce nowego projektu ustawy o ROP - 1               Biznes chce nowego projektu ustawy o ROP - 1

 

- Projekt ustawy oceniamy jednoznacznie negatywnie. Nie jest możliwe zaproponowanie jednostkowych zmian lub modyfikacji do wskazanych rozwiązań dlatego, że ustawodawca przyjął systemowo błędne założenia wobec zasad funkcjonowania systemu ROP w Polsce. Konieczna jest zatem fundamentalna zmiana jego założeń, polegająca na przygotowaniu zupełnie nowego projektu ustawy, z uwzględnieniem postulatów i uwag wszystkich zainteresowanych stron – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.

 

Reklama

 

Projekt ustawy, którego konsultacje publiczne zostały przedłużone do 20 września br., koncentruje się przede wszystkim na pozyskiwaniu funduszy od przedsiębiorców, nie gwarantując skutecznego mechanizmu selektywnej zbiórki i recyklingu przez przemysł odpadów opakowaniowych oraz ponownego użycia przez wprowadzających. Dlatego z dużą dozą prawdopodobieństwa można przewidywać, że wdrożenie ROP w zaproponowanym kształcie, nie tylko nie przełoży się na osiąganie celów dyrektywy odpadowej i innych dyrektyw, ale także m.in. spowoduje wydawanie środków wnoszonych przez wprowadzających produkty w opakowaniach na cele niezwiązane z gospodarowaniem odpadami powstającymi z opakowań objętych systemem ROP.

 

Rozwiązania zawarte w projekcie będą miały negatywne i niesprawiedliwe biznesowe konsekwencje dla niektórych uczestników rynku, prowadząc m.in. do nieograniczonej odpowiedzialności wprowadzających (brak wpływu na poziomy recyklingu i karanie opłatą produktową bez względu na ponoszone koszty zagospodarowania), braku transparentności ponoszonych kosztów, a także przepływów pieniężnych (do systemu gminnego), znacznych zaburzeń w obszarze swobody prowadzenia działalności gospodarczej przez organizacje odpowiedzialności producentów, szczególnie w porównaniu z pozostałymi uczestnikami systemu (organizacje samorządu gospodarczego).

 

Główne wady projektu ustawy o ROP

  • Brak zapewnienia realizacji odpowiednich poziomów recyklingu
  • Podatkowy charakter proponowanych rozwiązań
  • Brak powiązania pomiędzy opłatami wnoszonymi przez wprowadzających produkty w opakowaniach a realizacją poziomów recyklingu (nieograniczona odpowiedzialność wprowadzających produkty w opakowaniach)
  • Brak zachęt o charakterze organizacyjnym
  • Brak jasnego sformułowania zasad ekomodulacji
  • Ryzyko braku możliwości wprowadzenia efektywnego systemu depozytowego
  • Krajowa wersja oznakowania sposobu sortowania odpadów opakowaniowych będąca mało skuteczna, kosztowna i stanowiąca ryzyko dla funkcjonowania rynku wspólnotowego
  • Brak równości podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie nakładanych obciążeń
  • Nadmierne obciążenia administracyjne
  • Bardzo wysoki koszt prowadzenia kampanii edukacyjnych
  • Niejasny podział strumienia odpadów i jego konsekwencje
  • Marginalizacja organizacji odpowiedzialności producentów
  • Brak jasności definicji opakowania wielomateriałowego
  • Niejasności co do obowiązków w zakresie zawartości materiału z recyklingu w butelkach do 3 litrów, niezrozumiałe rozbieżności pomiędzy regulacjami, a dyrektywą SUP
  • Nadmierne obciążenia administracyjne względem branży recyklerów
  • Wątpliwości związane z opłatą opakowaniową
  • Konieczność wydłużenia okresów przejściowych dla wejścia w życie innych obowiązków np. w zakresie toreb biodegradowalnych
Czytaj więcej

Artykuły związane z znaczek recyklingu