Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

założenie sklepu internetowego

Nie tylko klienci starają się unikać wysokich cen. Sprzedawcy i producenci również robią wszystko, by ich oferty były przystępne, ponieważ mogą w ten sposób zachęcić dużo więcej konsumentów do zakupu danego produktu. Niestety w utrzymaniu niskich cen przeszkadzają rozmaite czynniki, takie jak inflacja lub podatki, wymuszające na sklepach i markach podwyżki cen. Czy można tego uniknąć?

Wzrost ponoszonych kosztów i wynagrodzeń dla pracowników, inflacja, czy nowe podatki to tylko część problemów z jakimi obecnie borykają się e-przedsiębiorcy. Dlatego warto zastanowić się, jakie inne działania można podjąć, by poprawić stosunek ponoszonych kosztów do zysku. Wprowadzenie poniższych rozwiązań pomoże uniknąć podwyżek cen lub przynajmniej ograniczyć je do minimum.

Cięcie kosztów

Naturalnym pierwszym krokiem jest oczywiście optymalizacja wydatków. Analiza ponoszonych kosztów jest niezbędna, aby dowiedzieć się, na czym można bezpiecznie zaoszczędzić. Przykładowo, możemy rozpatrzyć automatyzację wielu procesów, które nie wymagają ludzkiej interwencji (lub wymagają jej w niewielkim stopniu). Producenci mogą zaś oszczędzać np. na opakowaniach lub drobnych akcesoriach dodatkowych dołączanych do sprzedawanego artykułu. Należy jednak uważać, aby nie zaniżyć jego wartości w oczach klientów. Dlatego, gdy już mamy do czynienia z dylematem "ciąć koszty czy podnieść ceny?", warto się głęboko na tym zastanowić, rozważając wszelkie za i przeciw, ponieważ w poszczególnych firmach optymalne rozwiązania mogą się różnić.

Unikanie błędów cenowych

Tutaj - paradoksalnie - mówimy o podwyższaniu cen. Spokojnie, chodzi wyłącznie o takie podwyżki, które nie zaburzą atrakcyjności Twojej oferty. Czasami okazuje się, że można bez strachu podwyższyć ceny konkretnych towarów, ponieważ i tak sprzedajemy je dużo taniej od konkurencji. W takim przypadku wciąż możemy utrzymać cenę na poziomie nieosiągalnym dla rywali.

Reklama

Aby wykryć tego typu produkty, warto skorzystać z oprogramowania do monitoringu cen takiego jak Szpiegomat. Wskaże ono, które produkty sprzedajemy taniej od innych, a także na jaką podwyżkę marży możemy sobie pozwolić, aby wciąż cieszyć się najlepszą ofertą w danym segmencie rynku. A gdy już uda nam się oszczędzić na pewnych artykułach, będziemy mogli przynajmniej częściowo pokryć koszty tych, których cen nie chcemy podwyższać.

Optymalizacja stanów magazynowych

Magazynowanie towaru nie jest tanie, a jednocześnie systematycznie zabiera coraz więcej miejsca, które można by było przeznaczyć na nowości i bestsellery. Aby uniknąć marnowania przestrzeni, można zrobić wyprzedaż. Dzięki wietrzeniu magazynów pozbędziesz się zaległego towaru, na który jest niskie zapotrzebowanie. Na tym nie koniec korzyści - przy pomocy takiej promocji przyciągniesz nowych klientów, podreperujesz budżet, a jednocześnie nie będziesz potrzebował dodatkowych przestrzeni magazynowych.

Zmiany w produktach

Producenci i marki mogą pokusić się o różne zabiegi, które będą miały na celu optymalizację kosztów wytwarzania produktu. Mogą one skupiać się np. na redukcji lub wprowadzaniu drobnych zmian do samego produktu. Za przykład niech posłużą popularne napoje gazowane. Ich producenci zdecydowali się zastąpić cukier jego tańszymi odpowiednikami oraz zmniejszyć rozmiary butelek (downsizing). Pamiętajmy jednak, że należy zadbać o to, by jakość sprzedawanych produktów nie uległa pogorszeniu.

Zwiększenie obrotów

Zwiększenie wolumenu sprzedaży jest bardzo dobrym sposobem na utrzymanie dotychczasowego zysku, przy jednoczesnym zwiększaniu udziałów w rynku. Niemniej jest to działanie trudne w realizacji i nie każdy może sobie na nie pozwolić, zwłaszcza gdy pracujemy w niszowej branży.

Optymalizacja ponoszonych kosztów to świetna strategia na utrzymanie konkurencyjnych cen jak najdłużej. Powinniśmy natomiast zdawać sobie sprawę z tego, że nadmierne przywiązywanie do cen, może być zgubne w skutkach. Gospodarka rządzi się swoimi prawami, a inflacja oraz podatki odbijają się na wszystkich firmach. Dlatego też podwyżka cen (zakładając, że nie chcemy rezygnować z części marży) może z czasem okazać się nieunikniona. Jeżeli do tego dojdzie, należy wiedzieć, jak poinformować o niej klientów, oraz co robić, by zachęcić ich do zakupu droższych produktów.

Czytaj więcej

Artykuły związane z założenie sklepu internetowego