Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

wydziale inżynierii produkcji na kierunku mechanika i budowa maszyn

Budownictwo inżynieryjne (budowa autostrad, ulic, torów, wiaduktów, linii elektroenergetycznych; przychody firm budujących drogi i tory to 75% przychodów działu) notowało w 2q22 poprawę wyniku finansowego netto po stracie w 1q22; jednocześnie wobec 2q21 był to słabszy wynik (697 mln zł zysku vs strata 169 mln zł w 1q22 i 957 mln zł zysku w 2q21). Jest to konsekwencja silnego wzrostu kosztów rosnących szybciej niż przychody.

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: stagnacja w inwestycjach prywatnych - 1PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: stagnacja w inwestycjach prywatnych - 1

 

Ceny materiałów dla budownictwa w 1h22 rosły w nieprzewidywalnej skali; ostatnio w przypadku niektórych materiałów nastąpiło hamownie wzrostu, niemniej ich ceny kształtowały się powyżej poziomu z końca 2021, gdy zaczęły się wzrosty. Waloryzacja nowych umów dot. robót drogowych, wprowadzona w lutym'22 (+/-10% od wartości zaakceptowanego kontraktu, waloryzowane 50% wartości umowy) w pewnym zakresie rekompensuje wzrost kosztów. Trudną sytuację wcześniejszych kontraktów (waloryzacja na poziomie 5%) poprawi zwiększenie budżetów PBDK o 2,6 mld zł i PB100 Obwodnic o 115 mln zł - dodatkowe środki są przeznaczone na zwiększenie limitu waloryzacji do 10%. Do połowy września zostały aneksowane 92 kontrakty drogowe z udziałem GDDKiA (na 130 zapowiedzianych). Waloryzacja obejmuje także wykonawców, którzy oczekują na podpisanie umowy lub wybór oferty złożonej w 2021. Dyskutowana jest waloryzacja kontraktów dotyczących utrzymania dróg. Działania podjęte przez GDDKiA są wskazywane innym inwestorom jako przykład elastycznego podchodzenia do umów, zalecanego przez resort rozwoju.

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: stagnacja w inwestycjach prywatnych - 2PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: stagnacja w inwestycjach prywatnych - 2

Reklama

 

Popyt na usługi budowlane generują w szczególności: +program drogowy (PBDK – 163,9 mld zł; PB100 Obwodnic – 28 mld zł); we wrześniu’22 w realizacji było 112 zadań o łącznej długości 1422 km, a w przetargu budowa 235 km; +Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (41 mld zł do 2030); + budowa 21 mostów (2,3 mld zł do 2025); +program kolejowy (76,7 mld zł; według stanu na koniec 1h22 w realizacji jest 65,4% planowanych inwestycji); +Kolej Plus (11 mld zł do 2028); +7 projektów z programu CEF „Łącząc Europę” (zaakceptowane w czerwcu’22 dofinansowanie 1,27 mld perspektywy na lata 2021-2027).

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: stagnacja w inwestycjach prywatnych - 3PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: stagnacja w inwestycjach prywatnych - 3

 

W kolejnych kwartałach w 2022 wyniki budownictwa inżynieryjnego prawdopodobnie pogorszą się. Obecne realia rynkowe - wysokie ceny materiałów budowlanych i nośników energetycznych oraz rosnące stawki robocizny powodują ograniczanie portfeli kontraktów firm. W średniej perspektywie rynek może być mniejszy o co najmniej kilkanaście procent. Stagnacja w inwestycjach prywatnych (szacunkowo ok. ¼ wartości rynku budowlanego) w warunkach niepewności i opóźnień w uruchamianiu środków UE z kolejnej perspektywy oraz KPO osłabia perspektywy branży.

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: stagnacja w inwestycjach prywatnych - 4PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: stagnacja w inwestycjach prywatnych - 4

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z wydziale inżynierii produkcji na kierunku mechanika i budowa maszyn