Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

window dressing

Zapraszamy na kolejny odcinek programu satyryczno-edukacyjnego Spółki czy spod Lady, który poświęcony jest zjawisku Window Dressing, czyli sytuacjom w którym spółki przed debiutem giełdowym „podkręcają” swoje wyniki finansowe, co skutkuje spadkiem dynamiki rozwoju i rozczarowaniem akcjonariuszy już po IPO.

 

Co sprawia, że spółka po debiucie ma większe szanse na giełdowy sukces?

  • Goldman Sachs przeanalizował 4481 IPO z ostatnich 25 lat na amerykańskiej giełdzie
  • Badacze wyodrębnili 5 czynników, które statystycznie zwiększają lub zmniejszają szanse spółki na giełdowy sukces
  • Z badań wynika, że wiek spółki nie ma bezpośredniego wpływu na sukces po debiucie
    • Młodsze firmy (niż 5 lat od założenia) najczęściej mają wyższą dynamikę wzrostu przychodów (średnio 50% wyższą po pięciu kwartałach), spółki w wieku od 5 do 15 lat po 5 kwartałach od IPO zanotowały średni wzrost przychodów o 30%, a starsze niż 15 lat o 19%
    • Firmy technologiczne w USA decydują się coraz później na IPO (Microsoft 11 lat, Apple 4 lata)
  • Wycena akcji podczas IPO
    • badacze zauważyli prawidłowość, że ceny emisyjne akcji na rynku pierwotnym i cele finansowe spółek przygotowujących IPO rosną tuż przed recesją i pęknięciem bańki spekulacyjnej
  • Droga do rentowności
    • Inwestorzy czekają na to kiedy spółka osiągnie zyski
    • Spółki, które w ciągu trzech pierwszy lat osiągały wzrosty przychodów o 40% (od 1 roku do 3) i odnotowały zysk netto statystycznie rosły na giełdzie
  • Wzrost przychodów ze sprzedaży
Reklama

 

Jak to wygląda na warszawskiej giełdzie?

  • Badanie obejmujące 527 spółek debiutujących na GPW w latach 1991-2012
  • Zyskowność spółek (mierzona ROE, ROA) statystycznie była wyższa rok przed IPO niż we wcześniejszych okresach
  • Zyskowność spółek rok przed IPO jest statystycznie wyższa niż rok po debiucie, spółki często publikują zawyżone prognozy w prospektach
  • Przed debiutem spółki mają tendencję do pokazywania się w lepszym świetle, co pogarsza rentowność spółki w pierwszym roku po IPO, często do poziomów gorszych niż w okresie wcześniejszym niż rok przed IPO
  • W ramach IPO spółki często gromadzą więcej kapitału niż potrzebują. Chomikując pieniądze zaniżają swoje wskaźniki rentowności (np. Stopę zwrotu z aktywów, czyli zysk netto dzielony przez aktywa)
  • Po debiucie mniej efektywnie wykorzystują kapitał
  • Strategia Window Dressing (mydlenie oczu, dekoracja witryny) pokazywanie przed debiutem lepszych wyników

 

Czytaj więcej