Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

wielton polska

Wyniki I kw.’22: wyniki powyżej naszych oczekiwań głównie z uwagi na pozostałą działalność operacyjną, znaczny wzrost zadłużenia, wyzwaniem pozostają kolejne kwartały [lekko negatywne]

Wielton: Wyniki za 1Q2022. Raport w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW - 1Wielton: Wyniki za 1Q2022. Raport w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW - 1

- Saldo pozostałej działalności operacyjnej wyniosło 8,9mln PLN vs. 0,8mln PLN przed rokiem, spółka rozpoznała przychody z tytułu ubezpieczenia BI w kwocie 7mln PLN

- Kapitał obrotowy netto wzrósł na koniec Q1’22 do 350,8mln PLN, wobec 227,9mln PLN na koniec ’21, największe wzrosty dotyczyły poziomu zapasów +140mln PLN (materiały + 83mln PLN, wyroby gotowe + 32mln PLN) oraz należności z tyt. dostaw i usług +118mln PLN;

- Wartość zadłużenia brutto na koniec Q1’22 wyniosła 525mln PLN, w tym leasingi 63mln PLN, dług netto wzrósł z 351mln PLN na koniec ’21 do 486mln PLN na koniec Q1’22

Reklama

- Wartość zobowiązań warunkowych związana z przyszłym nabyciem 20% udziałów spółki Guillen wynosi 16,5mln PLN (maj 2026)

 

Komentarz:

Wyniki oceniamy lekko negatywnie, wyższy headline EBITDA/EBIT/netto od naszych oczekiwań wynika głównie z rozpoznania 7mln PLN przychodów z tytułu business interruption, a wynik na działalności operacyjnej wyniósł +8,9mln PLN, zatem skorygowane wyniki byłyby in line z naszymi założeniami. Znaczny przyrost zapasów kw./kw. związany z koniecznością zabezpieczenia ciągłości produkcji przełożył się na wzrost długu netto do 486mln PLN (bez zobowiązań warunkowych związanych z przyszłym wykupem udziałów mniejszościowych w zagranicznych podmiotach). Prezes w liście do akcjonariuszy wskazuje na wyzwania jakie czekają spółkę w kolejnych kwartałach. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami dochodzi do stopniowego schłodzenia popytu co jest już widoczne w rejestracjach na polskim rynku, jednak skala przybierze na sile dopiero w kolejnych kwartałach (obecne rejestracje dotyczą zamówień, które były składane w spółce kilka miesięcy wcześniej, cześć klientów przeciąga terminy odbiorów).

Uważamy że w perspektywie do końca roku spadki rejestracji na rynku CEE będą większe niż w przypadku rynków zachodnich co związane jest z kilkoma czynnikami: 1) wzrost kosztów paliwa, 2) odpływ kierowców ukraińskich/białoruskich w związku z wojną na Ukrainie, 3) wzrost rat leasingowych za pojazdy (rosnące stopy procentowe), 4) wysoki udział przewozów realizowanych przez firmy transportowe na trasach CIS-Europa Zachodnia. Powyższe czynniki z całą pewnością przełożą się na pogorzenie sytuacji firm transportowych, które w pierwszej kolejności będą ograniczać wydatki na zakup floty i wydłużać cykl życia posiadanych pojazdów.

Spadki na rynkach Europy Zachodniej prawdopodobnie nie będą tak głębokie, jednak wzrost kosztów materiałów przełoży się na dalszą presję na marże, którą może dodatkowo nasilić większą podaż przyczep i naczep na europejskim rynku związana z brakiem możliwości sprzedaży/odsprzedaży na rynek wschodni. W krótkim i średnim terminie widzimy wiele wyzwań stojących przez Wieltonem, jednak w perspektywie kolejnych lat, obecne zawirowania przyczynią się do większej konsolidacji rynku, na czym WLT będący 3-cim producentem w Europie powinien skorzystać. Zarówno klienci, dostawcy, jak i instytucje finansujące będą naszym zdaniem w większym stopniu preferować w przyszłości współpracę z dużymi podmiotami, dającymi gwarancje stabilności biznesu, co będzie główną przyczyną postępującej konsolidacji rynku w kolejnych latach.

Łukasz Rudnik

Reklama

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej

Artykuły związane z wielton polska