Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

wakacje za granicą

Zróżnicowanie wydatków wakacyjnych ze względu na klasę miejscowości, w której mieszkają konsumenci, jest zaskakująco małe, zwłaszcza, gdy na chwilę pominiemy wielkie aglomeracje miejskie 5 . Mieszkańcy 5 największych miast nieco więcej niż pozostali wydali na wakacje (średnio niecale 1500 PLN); w pozostałych grupach – średnio 1000-1200 PLN, z tendencją do spadku wraz z malejącą liczbą mieszkańców. Na wydatki wakacyjne e-commerce zdecydowało się proporcjonalnie więcej mieszkańców wielkiej 5-tki (49%); udział ten jest nieco mniejszy dla pozostałych grup miejscowości, ale różnice są niewielkie. W efekcie powyższych tendencji struktura wydatków jest bardzo zbliżona do struktury liczby konsumentów, a ta z kolei odzwierciedla ogólną strukturę klientów e-commerce. Co ciekawe, wartości dla wsi są bardziej zbliżone do miast z 5-100 tys. mieszkańców, a najsłabiej wypadają małe miasteczka (do 5 tys.).

 

Struktura wydatków wakacyjnych w podziale na kategorie usług według klas miejscowości jest również dość homogeniczna. Jeśli chodzi o model wyboru, to generalnie im mniejsza miejscowość, tym mniejszy odsetek konsumentów wakacyjnych decyduje się na wyjazd z biurem podróży czy indywidualny lot. Co ciekawe, im mniejsza miejscowość, tym konsumenci również mniej licznie kupują bilety na autobusy, korzystają z wypożyczalni i ponoszą tzw. wydatki pozostałe, a częściej wybierają własną rezerwację obiektu, pociąg i ponoszą opłaty drogowe (na dojazd własnym samochodem). Jednakże dla większości kategorii wydatków ich przeciętne wartości nie układają się w powyższy schemat, stąd też struktura wydatków w poszczególnych klasach miejscowości nie wykazuje wyraźnych tendencji. Warto jednak pokreślić, że we wszystkich niemal kategoriach (oprócz opłat i pozostałych) średnie wydatki są najwyższe w grupie wielkich aglomeracji.

Homogeniczne wydatki wakacyjne w podziale na klasy miejscowości  - 1Homogeniczne wydatki wakacyjne w podziale na klasy miejscowości  - 1

Generalnie wydatki koncentrują się na płatnościach na rzecz biur podróży i agencji turystycznych, w relatywnie większym stopniu w przypadku konsumentów z wielkiej „5-tki” (39% ich budżetu wakacyjnego). Ich średni wydatek na ten cel jest najwyższy (blisko 4,6 tys. PLN), ale dysproporcja w stosunku do najniższego średniego wydatku (ponad 3,8 tys. PLN w przypadku średnich miast i małych miasteczek) niewielka w porównaniu z wcześniejszymi przekrojami. Nieznacznie większy odsetek internetowych konsumentów z wielkich aglomeracji decyduje się na podróż z biurem (ponad 6%) niż w przypadku pozostałych klas miejscowości.

Reklama

Homogeniczne wydatki wakacyjne w podziale na klasy miejscowości  - 2Homogeniczne wydatki wakacyjne w podziale na klasy miejscowości  - 2

Mieszkańcy 5-tki największych miast proporcjonalnie więcej wydają też na indywidualne przeloty, a ich reprezentacja jest silniejsza niż mieszkańców mniejszych miejscowości (7% realizujących jakiekolwiek zakupy przez internet w wielkich miastach). Z kolei na indywidualną rezerwację hoteli / apartamentów proporcjonalnie więcej przeznaczają mieszkańcy średnich miast (100-200 tys.).

Homogeniczne wydatki wakacyjne w podziale na klasy miejscowości  - 3Homogeniczne wydatki wakacyjne w podziale na klasy miejscowości  - 3

Jedynie w przypadku linii lotniczych zachodzi prawidłowość, że im wyższa liczba mieszkańców miejscowości, tym średni wydatek wyższy, aczkolwiek z wyjątkiem wsi, której mieszkańcy wydali na ten cel średnio na poziomie małych miast (20-100 tys.). W przypadku opłat drogowych/parkingowych oraz wypożyczalni (począwszy od średnich miast) tendencja jest natomiast odwrotna – najwyraźniej nieliczni mieszkańcy małych miejscowości i wsi, którzy decydują się na wynajem samochodu (ich udział jest niższy niż w przypadku innych kategorii wydatków), częściej czynią to w celu odbycia podróży indywidualnym środkiem transportu i stąd ponoszą średnio wyższy koszt wynajmu i opłat.

 

Zobacz także: Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKOBP: Puls Konsumenta – Analizy Konsumenckie, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z wakacje za granicą