Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

wakacje dla rodzin

Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce uwzględniająca skład rodziny konsumentów nie jest łatwa, bo chociaż przybliżeniem liczby posiadanych dzieci jest informacja o liczbie otrzymywanych świadczeń 500+ (69% pobierających to kobiety), to jednak za wakacje może płacić drugi rodzic, który w danych o płatnościach e-commerce nie jest powiązany ze swoją rodziną. Akceptując pewne przybliżenie szacunków poddaliśmy analizie wydatki wakacyjne osób otrzymujących świadczenie w podziale na liczbę dzieci i osób bez świadczenia 500+. Dla poprawy tego przybliżenia skupiliśmy się na osobach w wieku 25-55 (osoby z dziećmi w tym wieku stanowią 95% ogółu konsumentów e-commerce z dziećmi).

 

 

Osoby z dziećmi dokonujące płatności za wakacje przez internet stanowią mniejszy udział w porównaniu z osobami bez dzieci (28% vs. 72%), w tym największą grupę stanowią osoby z 1 dzieckiem (15 pkt.proc. czyli 52% osób z dziećmi), a następnie z 2 dzieci (11 pkt.proc. czyli 39% osób z dziećmi)6 . Średni wydatek wakacyjny na płatnika (de facto na rodzinę) jest mocno wyrównany pomiędzy poszczególnymi grupami, więc rozkład sumy wydatków stanowi niemal kopię struktury liczby osób.

Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce: bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci  - 1Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce: bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci  - 1

Reklama

W analizie według liczby dzieci wprowadziliśmy wskaźnik wydatków wakacyjnych w przeliczeniu na osobę w rodzinie, który w każdym przypadku zakłada model rodziny (2+ liczba dzieci), z tym, że wydatek na dziecko uwzględnia jako połowę wydatku na osobę dorosłą. O ile średni wydatek wakacyjny w rodzinach bez dzieci, z 1 lub 3 dzieci wyniósł ok 1350 PLN, w przypadku rodzin z 2 dzieci był najwyższy (ponad 1500 PLN), a z 4+ dzieci – najniższy, to w przeliczeniu na osobę w rodzinie przy powyższych założeniach średni wydatek wyraźnie malał wraz z rosnącą liczbą dzieci (dysproporcje byłyby silniejsze przy założeniu, że dziecko wydatkowo ‘waży’ więcej niż 1/2 dorosłego).

Co istotne, im większa liczba dzieci, tym mniejszy odsetek konsumentów e-commerce pojechało na wakacje opłacone przez internet: 47% w przypadku osób bez dzieci vs. 41% w przypadku 1-2 dzieci i tylko 32% w przypadku rodzin z 4+ dzieci.

Wydatki tych, którzy zdecydowali się na wakacje (opłacone przez internet) koncentrują się na biurach podróży; im mniej dzieci, tym wydatki te stanowią większy odsetek budżetu wakacyjnego (w przypadku osób z 1 dzieckiem większy nawet niż w przypadku osób bez dzieci). Poza tym, im mniej dzieci, tym większy odsetek konsumentów e-commerce w ogóle decydował się na wakacje z biurem podróży (jedynie 3% w przypadku 4+ dzieci). Największy przeciętny wydatek na ten cel poniosły rodziny z 2 dzieci (blisko 5 tys. PLN), ale w przeliczeniu na liczbę osób w rodzinie koszt ten malał wraz z rosnącą liczbą dzieci (w przypadku rodzin z 4+ dzieci był o połowę niższy niż w przypadku rodzin z 1 dzieckiem).

Im mniej dzieci, w tym większym stopniu budżet pochłonęły indywidualne zakupy biletów lotniczych. To jedyna kategoria, w której odsetek konsumentów e-commerce, którzy zdecydowali się na lot, jest taki sam wśród wszystkich grup osób z dziećmi (4%; 7% w przypadku osób bez dzieci). Nie zaskakuje, że przeciętny wydatek na bilety lotnicze w przeliczeniu na płatnika (czyli na rodzinę) rośnie wraz z liczbą dzieci.

W pozostałych zestawieniach nie ma jasnych prawidłowości związanych z liczbą dzieci; w przypadku indywidualnej rezerwacji hoteli relatywnie mniej swojego budżetu wakacyjnego przeznaczyły na nią osoby bez dzieci, najwięcej natomiast z 2-3 dzieci. Generalnie osoby z dużą liczbą dzieci (4+) stawiały na indywidualny dojazd na wakacje – w porównaniu z innymi grupami w największym stopniu przeznaczały środki na bilety lotnicze, kolejowe czy autobusowe, ale wynajęte przez internet hotele/apartamenty były miejscem docelowym w mniejszym stopniu niż w przypadku rodzin z mniejszą liczbą dzieci – zarówno w ujęciu sumy wydatków, jak też liczby konsumentów dokonujących płatności. Jeśli zgodzimy się, że generalnie cena odpowiada klasie, to jakość tych obiektów mogla być średnio najniższa - na hotel w przeliczeniu na rodzinę osoby z 4+ dzieci wydały mniej, niż z 2-3 dzieci, a w przeliczeniu na osobę w rodzinie – najmniej ze wszystkich.

 

Zobacz także: Więcej wakacji dla mieszkańców w bogatych województwach

Reklama

 

Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce: bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci  - 2Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce: bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci  - 2

Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce: bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci  - 3Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce: bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci  - 3

Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce: bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci  - 4Analiza wydatków wakacyjnych e-commerce: bogatsze wakacje dla rodzin z 1-2 dzieci  - 4

 

**Materiał pochodzi z raportu PKOBP: Puls Konsumenta – Analizy Konsumenckie, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z wakacje dla rodzin