Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

stopa bezrobocia polska

Rada Ministrów przyjęła „Założenia projektu budżetu państwa na rok 2022”, przedłożone przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Polityka gospodarcza rządu ma uwzględniać wytyczne instytucji Unii Europejskiej oraz krajowe przepisy fiskalne. To dobrze. Jednak nadal krajowe metody liczenia deficytu i zadłużenia sektora finansów publicznych odbiegają znacznie od metod Eurostatu, zaniżając deficyt i dług. W rezultacie, pojawia się podwójna statystyka: polska – na użytek krajowy i unijna – na użytek międzynarodowy.

W ocenie stosunkowo umiarkowanego spadku PKB w roku 2020, stanowisko rządu odnotowuje antykryzysowe działania rządu, ale pomija dwie ważne przyczyny: mały udział w Polsce sektora usług turystycznych, który w UE ucierpiał najbardziej, oraz kluczową rolę w Polsce inwestycji zagranicznych w sektorze eksportowym, który dzięki temu ucierpiał stosunkowo nieznacznie.

Rząd odnotowuje bardzo duży, bo o 12 punktów procentowych, przyrost zadłużenia w 2020 roku instytucji rządowych i samorządowych według statystyki unijnej, ale pomija fakt, że ten przyrost w relacji do PKB byłby (bez jeszcze) większy gdyby inflacja w Polsce była na poziomie średnim w UE, tj. około 2 proc. a nie 4 – 5 proc.

Oceny rządowe pomijają też pojawienie się dużych problemów i ryzyk dla finansów publicznych i wzrostu gospodarczego. W przypadku wzrostu gospodarczego nie wspomina się o niskich inwestycjach krajowych i nadal bardzo niskich nakładach krajowych, publicznych i prywatnych, na naukę i sektor technologiczny. W przypadku finansów publicznych nie wspomina się o ryzykach spowodowanych zamierzonym, dużym wzrostem nakładów na zdrowie i emerytury.

Najważniejsze założenia makroekonomiczne budżetu państwa w 2022 r. wg MFFiPR:

Produkt Krajowy Brutto

Reklama

Zakładamy, że w 2021 r. nastąpi odbicie aktywności gospodarczej, a jego skala – co do wartości bezwzględnej – będzie wyższa od spadku zanotowanego w ubiegłym roku i wyniesie 3,8%.

Poziom sprzed pandemii (IV kw. 2019 r.) realny PKB powinien osiągnąć w III kw. 2021 r., tj. szybciej niż w strefie euro.

Oczekujemy, że w przyszłym roku tempo wzrostu gospodarczego przyspieszy do 4,3%.

Konsumpcja prywatna

Zakładamy, że konsumpcja prywatna wzrośnie o 4,3% w 2021 r. oraz o 4,4% w 2022 r.

Realny wzrost spożycia publicznego w latach 2021-2022 wyniesie odpowiednio 3,4% i 3,7%.

Export i import

Reklama

Od czasu przystąpienia Polski do UE następuje systematyczne otwieranie się polskiej gospodarki na rynki zagraniczne, a proces ten był również kontynuowany w czasie pandemii.

Dzięki wysokiej konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, udział eksportu w PKB osiągnął w 2020 r. rekordowy poziom 55,8%.

Wraz z przewidywaną poprawą dynamiki aktywności na polskich głównych rynkach eksportowych oczekuje się wzrostu eksportu w tempie 8,8% i 7,3%, odpowiednio w latach 2021-2022.

Tempo wzrostu importu w latach 2021-2022 wyniesie odpowiednio 9,4% oraz 7,8%.

Przeciętne zatrudnienie w gospodarce

Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej w 2021 r. będzie nieznacznie wyższe niż rok wcześniej (o 0,1%), a w 2022 r. utrzyma się na poziomie obecnego roku.

Stopa bezrobocia

Reklama

Oczekujemy spadku stopy bezrobocia rejestrowanego do 6,0% na koniec 2021 r. i 5,8% na koniec 2022 r.

Wzrost przeciętnego wynagrodzenia

Przewidujemy, że nominalne tempo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej przyspieszy do 6,2% i 6,4%, odpowiednio w latach 2021-2022.

Inflacja

Oczekujemy, że inflacja w 2021 r. wyniesie średnio 3,1%, a w następnym roku zbliży się do celu inflacyjnego i osiągnie 2,8%.

prof. Stanisław Gomułka

Czytaj więcej