Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

sprzedaż przez internet a vat

Sprzedaż detaliczna w lutym wzrosła o 8,1% r/r (PKO: 8,6% r/r, kons.: 8,1% r/r) po podbitym przez efekt niskiej bazy wzroście o 10,6% r/r w styczniu. „Deflator” sprzedaży spadł do 7,8% r/r z 8,5% r/r w styczniu, co było zasługą działania Tarczy Antyinflacyjnej („deflator” w sklepach z żywnością spadł do 6,9% r/r z 8,2% r/r).

Wyniki sprzedaży za luty podbiły wzmożone w obliczu wojny zakupy paliw (+22,1% r/r), farmaceutyków i kosmetyków (+18,2% r/r) oraz żywności (+6,6% r/r). Dynamika „ważnych zakupów” jest jednak rozczarowująca – sprzedaż samochodów spadła o 20% r/r, mebli, RTV i AGD o 4,4% r/r. Spadek o 8,5% r/r nastąpił w sprzedaży w kategorii prasa, książki oraz pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach. W naszej ocenie może to wskazywać na pogorszenie nastrojów konsumentów i fundamentalnego trendu popytu konsumpcyjnego (w wyniku obaw związanych z wojną lub gwałtownego wzrostu kosztów utrzymania). Wydatki kartowe klientów PKO Banku Polskiego sugerują, że po początkowej panice sprzedaż paliw w marcu ustabilizowała się na wysokim poziomie. Nasze dane wskazują też na utrzymanie wysokiej dynamiki sprzedaży w drogeriach, aptekach i sklepach spożywczych, zapewne w związku z pomocą dla uchodźców. Dane GUS o sprzedaży sugerują, że w 1q22 konsumpcja rosła jeszcze szybciej niż w 4q21, kiedy jej realna dynamika wyniosła imponujące 7,9% r/r.

Makro Flash: Dane za luty już z widocznym wpływem wojny - 1Makro Flash: Dane za luty już z widocznym wpływem wojny - 1

Sprzedaż przez internet stanowiła w lutym 10% sprzedaży

Jej udział spadł w porównaniu ze styczniem (11,1%), ale był wyższy niż przed rokiem (8,6%). Zmiana nawyków konsumentów jest szczególnie widoczna w sprzedaży odzieży, w przypadku której aż 28,6% zakupów odbywa się przez internet.

Makro Flash: Dane za luty już z widocznym wpływem wojny - 2Makro Flash: Dane za luty już z widocznym wpływem wojny - 2

Produkcja budowlano-montażowa w lutym wzrosła o 21,2% r/r

Reklama

Najszybciej rósł segment budowy budynków (38,7% r/r), a najwolniej inżynieria lądowa (2,9% r/r). W ujęciu miesięcznym, po odsezonowaniu, odnotowano spadek produkcji o 6% m/m względem stycznia, co mogło być związane z odpływem pochodzących z Ukrainy pracowników (w 2021 wg oficjalnych danych branża zatrudniała prawie 400 tys. Ukraińców). Prawdopodobnie w kolejnych miesiącach utrudniony dostęp do pracowników będzie coraz silniejszym ograniczeniem dla sektora. Rynek mieszkaniowy powoli łapie zadyszkę – liczba pozwoleń na budowę w lutym pozostawała niższa niż rok wcześniej, a liczba rozpoczętych budów wróciła do poziomu ze średnioterminowego trendu. Ze względu na opóźnienia wobec decyzji inwestycyjnych, w danych nie widać jeszcze spadku nakładów z powodu wojny.

Makro Flash: Dane za luty już z widocznym wpływem wojny - 3Makro Flash: Dane za luty już z widocznym wpływem wojny - 3

Dane za luty potwierdzają bardzo wysoki poziom aktywności w gospodarce w 1q22 (wzrost PKB powyżej 6% r/r).

Makro Flash: Dane za luty już z widocznym wpływem wojny - 4Makro Flash: Dane za luty już z widocznym wpływem wojny - 4

Czytaj więcej

Artykuły związane z sprzedaż przez internet a vat