Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sprawozdanie finansowe brand24

W środę 28 września (po zamknięciu sesji) Brand24 opublikował swoje wyniki finansowe za II kwartał 2022 roku. Przypominamy, że wybrane dane operacyjne za II kwartał 2022 roku (których wydźwięk odebraliśmy neutralnie1 ) Spółka opublikowała 15 lipca w południe – nasz szczegółowy komentarz do tych danych opublikowaliśmy tego samego dnia wieczór; odnośnie szczegółów odsyłamy do wspomnianego opracowania (394/2022/AR) a poniżej przypominamy jedynie najistotniejsze kwestie.

 

Wartość miesięcznych powtarzalnych przychodów (MRR) na koniec II kwartału 2022 r. wyniosła 1,732 mln PLN (408 tys. USD), co oznacza wzrost o ok. 500 tys. PLN w ujęciu rok do roku, oraz o 66 tys. PLN (4%) w ujęciu kwartał do kwartału. W porównaniu z poprzednim kwartałem (tj. I kw. br.) tempo wzrostu kwartał do kwartału MRR istotnie wyhamowało (4% w porównaniu z 21%); stanowiło to konsekwencję tego, iż dynamika kwartał do kwartału w poprzednim kwartale była napędzana wprowadzonymi z początkiem bieżącego roku podwyżkami cen dla istniejących klientów Spółki, których efekt – w swej zdecydowanej większości – uwidocznił się w wartości MRR na koniec I kwartału (wspomniane spowolnienie tempa wzrostu MRR kwartał do kwartału nie stanowiło dla nas zaskoczenia – odebraliśmy je neutralnie).

 

Reklama

Średni przychód operacyjny przypadający na użytkownika subskrypcyjnego (ARPU) na koniec II kwartału 2022 r. wyniósł 452 PLN (106 USD); oznacza to wzrost o 22 PLN (5%) w ujęciu kwartał do kwartału (wzrost o 37% rok do roku, będący – ponownie – w znacznej mierze efektem podwyżek cen dla istniejących klientów z początku bieżącego roku); wyhamowanie tempa wzrostu kwartał do kwartału ARPU (5% w II kw. z 22% kwartał wcześniej) nie stanowiło zaskoczenia – odebraliśmy go neutralnie. Jako iż wersję globalną narzędzia Brand24 charakteryzuje wyższy poziom ARPU (co jest pochodną cennika oraz większego odsetka klientów wybierających najdroższą wersję planu abonamentowego) niż wersję lokalną (polską), to zwiększający się udział klientów zagranicznych w portfelu wszystkich klientów Spółki skutkuje (ceteris paribus) stopniowym wzrostem całkowitego ARPU.

 

 

Średni przychód operacyjny przypadający na nowego użytkownika subskrypcyjnego (tj. użytkownika pozyskanego w II kwartale 2022 roku) – tak zwane Initial ARPU – w drugim kwartale bieżącego roku wyniósł 528 PLN (124 USD) – istotnie (o 17%) powyżej ARPU dla wszystkich klientów (przypominamy, że w I kwartale 2022 roku Initial ARPU wyniosło 495 PLN (120 USD), przewyższając o ok. 15% ARPU dla wszystkich klientów w tym kwartale; zatem w II kwartale tego roku parametr ten wzrósł o 7% (3%) kwartał-do-kwartału w PLN (w USD)). Odebraliśmy tak sam poziom Initial ARPU powyżej ARPU dla wszystkich klientów, jak i wzrost ARPU dla nowych klientów w ujęciu kwartał do kwartału, pozytywnie (świadectwo stopniowego przesuwania się portfela klientów Brand24 w kierunku większych marek).

Reklama

 

Wskaźnik odejść klientów (churn „kliencki”) znajdował się w przedziale 4,5-5,4% (12-miesięczna średnia krocząca tego parametru na poziomie 5%). Ilość miesięcy, przez jaką statystyczny aktywny użytkownik pozostawał klientem Spółki pozostawała w II kwartale 2022 roku na (historycznie wysokim) poziomie ‘dobijającym’ do 20.

W okresie kwiecień-czerwiec’22 liczba „triali” była co prawda wciąż wyższa rok-do-roku (choć tylko nieznacznie: o około 2%), lecz konwersja (trzeci kwartał z rzędu) była niższa w ujęciu rok-do-roku (o około 20%)

Dodatkowo przypominamy, iż wybrane wstępne wyniki finansowe za II kwartał zostały opublikowane przez Spółkę rano 18 sierpnia (por. nasze wcześniejsze opracowanie 456/2022/AR opublikowane tego dnia). Wporównaniu do uprzednio opublikowanych wstępnych danych, finalne wyniki nie różnią się istotnie (są identyczne na poziomie przychodów oraz marginalnie (o około 70 tysięcy złotych w kategoriach wartości bezwzględnych) niższe na poziomie EBITDA i EBIT).

 

Reklama

Sprawozdanie finansowe za II kwartał 2022 roku - Brand24. Omówienie wyników - 1Sprawozdanie finansowe za II kwartał 2022 roku - Brand24. Omówienie wyników - 1

 

Sprzedaż

Grupa Brand 24 zakończyła II kwartał 2022 roku ze skonsolidowanymi przychodami na poziomie 5,36 mln PLN (wzrost rok-do-roku/ kwartał-do-kwartału o 40%/ 8%); wielkość ta leży w środku zakresu naszych oczekiwań (przedział 5,3-5,4 mln PLN). Znając przychody za I połowę roku, uważamy, iż nasza całoroczna prognoza przychodów w wysokości 22,1 mln PLN (marginalnie podwyższona w tym raporcie) jest realistyczna (realizacja całorocznej prognozy po pierwszej połowie roku w wysokości 47% w porównaniu do 47% realizacji po pierwszej połowie w ubiegłym roku).

 

Marża brutto na sprzedaży

Marża brutto na sprzedaży wyniosła w II kwartale 2022 roku 61,7%, w porównaniu z 56,7%/ 60,8% w II kwartale 2021 roku/ I kwartale 2022 roku. Wzrost marży brutto na sprzedaży o 5 punktów procentowych w ujęciu rok-do-roku był zgodny z naszymi oczekiwaniami i pozwolił na szybszy (od przychodów) wzrost zysku brutto na sprzedaży (53% versus 40%). Po wynikach za I połowę roku uważamy, iż nasza obecna prognoza poziomu zysku brutto na sprzedaży za cały rok bieżący (marginalnie podwyższona w tym raporcie) jest realistyczna, jeśli wręcz nie lekko ostrożna (realizacja całorocznej prognozy po pierwszej połowie roku w wysokości 51% w porównaniu do 45% realizacji po pierwszej połowie w ubiegłym roku).

 

Koszty operacyjne

Reklama

Baza kosztów operacyjnych zwiększyła się rok-do-roku o 28% (wolniej od przychodów), rosnąc istotnie w obszarze kosztów sprzedaży (o 31% r/r; tu Spółka intensyfikuje swe działania w celu poprawienia dynamiki wzrostów przychodów) i usług obcych (o 40% r/r; obszar częściowo pokrywający się z kosztami sprzedaży); koszty wynagrodzeń wzrosły r/r o 6%.

 

Sprawozdanie finansowe za II kwartał 2022 roku - Brand24. Omówienie wyników - 2Sprawozdanie finansowe za II kwartał 2022 roku - Brand24. Omówienie wyników - 2

 

EBITDA

EBITDA (1,4 mln PLN), zysk operacyjny (0,8 mln PLN) oraz zysk netto (0,4 mln PLN) – znacząco wyższe r/r oraz lekko wyższe kw./ kw. (oprócz zysku netto, który kw./kw. okazał się kosmetycznie (o 20 tysięcy złotych, czyli o 4%) niższy). Z perspektywy naszych całorocznych prognoz tych parametrów, po wynikach II kw. nie widzimy obecnie istotnego oddolnego ryzyka dla żadnego z nich (realizacje całorocznych prognoz w przedziale 50-51%).

Reklama

 

Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej

Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej w I połowie 2022 roku wzrosły o 79% rok-do-roku (2,8 mln PLN w porównaniu z 1,5 mln PLN), głównie z uwagi na znacznie wyższy r/r (o 760 tys. PLN) zysk netto oraz przyrost zobowiązań do wykonania świadczenia (tj. efektywnie przedpłat klientów). Za sam II kwartał 2022 roku przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 1,3 mln PLN w porównaniu z 0,9 mln PLN za II kwartał 2021 roku.

Sumując, wyniki Brand24 za II kwartał 2022 roku odbieramy neutralnie; znaczny wzrost przychodów i zysków (tak w ujęciu rok-do-roku jak i kwartałdo-kwartału) nie stanowi dużego zaskoczenia po odniesieniu względem naszych oczekiwań i implikuje (ceteris paribus) racjonalność naszych obecnych całorocznych prognoz za rok bieżący. Oczekiwany wpływ: neutralny

 

 

Reklama

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej

Artykuły związane z Sprawozdanie finansowe brand24