Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

ścieżki technologiczne amazone d7

Nevomo, spółka technologiczna rozwijająca opartą na lewitacji magnetycznej technologię kolei nowych generacji o nazwie magrail, nawiązała współpracę z Rete Ferroviaria Italiana (RFI). W jej ramach firmy dokonają technicznej i ekonomicznej weryfikacji wykonalności wdrożenia technologii magrail na włoskiej infrastrukturze kolejowej, a także będą ubiegać się o dofinansowanie z UE w celu przygotowania pełnowymiarowego pilotażu na torze testowym RFI w Bolonii San Donato.

To istotny krok w stronę wprowadzenia magrail na europejski rynek

Oczekuje się, że technologia magrail będzie kompatybilna z konwencjonalnym systemem kolejowym i umożliwi modernizację kolei konwencjonalnej i dużych prędkości. Szacuje się 75% wzrost prędkości przejazdów pojazdów typu magrail w stosunku do klasycznych pociągów bez konieczności budowy nowej infrastruktury.

Polska firma technologiczna Nevomo nawiązała współpracę z Rete Ferroviaria Italiana,

spółką należąca do grupy Ferrovie dello Stato Italiane odpowiedzialną za zarządzanie włoską infrastrukturą kolejową. W ramach rocznej umowy o współpracy (MoU) firmy dokonają analizy włoskiej sieci kolejowej pod kątem technicznej i ekonomicznej wykonalności wdrożenia magrail na wybranych trasach, a także akceleracji technologii w celu ułatwienia jej integracji z konwencjonalnym systemem kolejowym.

Równolegle do tych działań spółki będą wspólnie ubiegać się o środki z Unii Europejskiej potrzebne na sfinansowanie pilotażowego wdrożenia magrail na pełnoskalowym torze testowym należącym do RFI w Bolonii San Donato. Będzie to ostatni etap testów, który poprzedzi procesy certyfikacji i homologacji niezbędne do komercyjnego wdrożenia technologii.

Reklama

- Opracowywana przez nas technologia pozwala na wdrożenie zrównoważonego rozwiązania poprzez przekształcenie analogowego systemu transportu w wydajny i bezemisyjny. Wstępne studium wykonalności magrail, przeprowadzone we współpracy z naszym partnerem IDOM, pokazuje, że korzyści z wdrożenia tej technologii byłyby znaczące – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i społecznym - mówi Przemek Pączek, CEO i współzałożyciel Nevomo. - Cieszymy się, że RFI, jeden z europejskich liderów we wdrażaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań kolejowych, nam zaufał. Razem mamy szansę zrewolucjonizować transport kolejowy - dodaje Pączek.

Magrail ma szasnę stać się podstawą nowego systemu szybkiego transportu

Technologia ma być zaimplementowana na istniejących korytarzach kolejowych oraz zintegrowana z nimi poprzez wprowadzenie silnika liniowego oraz lewitacji magnetycznej. Pozwoli to na wymienne funkcjonowanie na tej samej linii konwencjonalnego taboru kolejowego i nowych szybszych pojazdów lewitujących magnetycznie. Oczekiwany wzrost prędkości to nawet 75% w porównaniu do tradycyjnych kolei. W efekcie ma nastąpić poprawa wydajności i efektywności wykorzystania istniejących korytarzy kolejowych przy umiarkowanych nakładach inwestycyjnych i przy niższych kosztach operacyjnych.

Nevomo niedawno ogłosiło budowę pierwszego toru testowego w skali 1:1 w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu,

która rozpocznie się latem tego roku. Spółka sukcesywnie zdobywa zaufanie inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Całkowite finansowanie zebrane przez firmę przekroczyło 7,9 mln euro, w tym prawie 1,3 mln euro w najnowszej kampanii equity crowdfundingowej na brytyjskiej platformie Seedrs, która do tej pory przyciągnęła ponad 950 inwestorów indywidualnych z ponad 45 krajów.

O RFI

Rete Ferroviaria Italiana (RFI) jest spółką należącą do FS Italiane Group odpowiedzialną za zarządzanie włoską infrastrukturą kolejową. Dzięki 16800 km sieci kolejowej, z czego ponad 1000 to linie dużych prędkości, RFI umożliwia codzienne bezpieczne poruszanie się ponad 9000 pociągów pasażerskich i towarowych.

Reklama

Do głównych zadań RFI należy bezpieczne zarządzanie ruchem i eksploatacją kolei, utrzymanie sprawności włoskiej Krajowej Infrastruktury Kolejowej, projektowanie i realizacja inwestycji w celu modernizacji i rozwoju Krajowej Sieci Kolejowej wraz z jej gęstą siecią linii i stacji, zapewnienie dostępności terminali i stacji towarowych, w tym zapewnianie jej dostępności dla osób niepełnosprawnych.

RFI promuje również integrację włoskiej infrastruktury z Europejską Siecią Kolejową, we współpracy z innymi krajowymi zarządcami infrastruktury kolejowej UE i Komisją Europejską, w zakresie standardów jakościowych i specyfikacji technicznych interoperacyjności. Firma zajmuje się rozwojem technologii i materiałów dla sektora kolejowego oraz wykorzystuje inwestycje do wzmocnienia, modernizacji technologicznej oraz rozbudowy linii i obiektów kolejowych.

O Nevomo

Firma Nevomo (wcześniej Hyper Poland) zajmuje się rozwojem technologii, która umożliwi szybką i etapową implementację systemów transportu inspirowanych koncepcją hyperloop z wykorzystaniem istniejących korytarzy oraz przepisów kolejowych. Przystosowując istniejącą infrastrukturę kolejową, firma chce umożliwić podróż pojazdami z prędkością do 550 km/h. Będzie to możliwe dzięki opracowaniu technologii magrail – systemu kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Dzięki temu zarówno pociągi tradycyjne, jak i pojazdy lewitujące magnetycznie mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym. Rozwijana technologia oparta jest na koncepcji hyperloop - innowacyjnego systemu magnetycznej kolei próżniowej.

W październiku 2019 Nevomo zaprezentowało wersję demo swojego rozwiązania w skali 1:5, a w grudniu 2020 rozpoczęły się testy średniej wielkości. Przygotowania do pierwszych testów technologicznych w skali 1:1 na torze w Nowej Sarzynie rozpoczną się latem tego roku.

Reklama

Nevomo jak dotąd finansowało swoją działalność, łącząc granty na badania i rozwój, a także kapitałowe finansowanie społecznościowe i inwestycje aniołów biznesu. W grudniu 2020 roku Nevomo zyskało nowego inwestora - Piotra Hüttera, odnoszącego sukcesy przedsiębiorcę farmaceutycznego. Łączna wartość środków zebranych przez Nevomo wynosi ponad 7,9 mln EUR. Najnowszym inwestorem jest wiodący polski fundusz Venture Capital ValueTech Seed.

Czytaj więcej