Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

roczne wydatki budżetu centralnego w polsce

W okresie styczeń-maj br. dochody budżetu centralnego były wyższe w stosunku do analogicznego okresu ub. roku o 15,7%.

Dochodom z podatków pośrednich sprzyja wysoka inflacja (choć byłyby one jeszcze większe gdyby nie wejście w życie tarczy antyinflacyjnej), a wpływom z podatków dochodowych (PIT, CIT) bardzo dobra sytuacja dochodowa gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. Warto zwrócić uwagę, że dochody z podatku CIT były w pierwszych pięciu miesiącach tego roku wyższe niż w analogicznym okresie 2021 r. o blisko 40% r/r! Wydatki natomiast w okresie styczeń-maj były wyższe o 15,0% r/r, a najsilniej rosną dotacje dla ZUS i innych funduszy (w tym Funduszu Pomocy, z którego finansowane jest część wsparcia dla Ukraińców) oraz koszty obsługi zadłużenia Skarbu Państwa. Pomimo wybuchu wojny na Ukrainie i kosztów związanych z napływem uchodźców budżet centralny w tym okresie zanotował nadwyżkę w wysokości 12,1 mld PLN.

Polityka fiskalna pozostanie ekspansywna, co kontrastuje z antyinflacyjną polityką banku centralnego - 1Polityka fiskalna pozostanie ekspansywna, co kontrastuje z antyinflacyjną polityką banku centralnego - 1

Wyniki budżetu centralnego nie odzwierciedlają w pełni sytuacji sektora finansów publicznych, gdyż znaczna cześć wydatków została przesunięta do funduszy zewnętrznych, np. Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 (BGK) czy Fundusz PFR na potrzeby tarczy antykryzysowej. W 2021 r. deficyt budżetu państwa wyniósł 26,4 mld PLN, a więc tylko nieco ponad połowę całości deficytu sektora general governnment (1,9% PKB). Pomimo dobrej sytuacji budżetu centralnego w I poł. roku, w całym 2022 r. spodziewamy się wzrostu deficytu sektora finansów publicznych do 4,1% PKB, a więc w skali zbliżonej do oczekiwań rządowych przedstawionych w Aktualizacji Programu Konwergencji. Jest to wynikiem przedłużenia tarczy inflacyjnej, która przejściowo obniża stawki części podatków pośrednich, a także wejścia w życie od lipca br. obniżki pierwszej stawki podatku PIT. Po drugiej stronie bilansu spodziewamy się natomiast znacznego wzrostu wydatków w związku z pomocą uchodźcom, wsparciem militarnym Ukrainy (choć znaczą część kosztów będzie pokryta przez Unię Europejską), zwiększonymi środkami na obronę narodową oraz wyższymi kosztami obsługi długu. Nasza prognoza na 2022 r. nie uległa jednak istotnej rewizji względem poprzedniego raportu. Podwyższamy natomiast prognozę deficytu w 2023 r. do 4,9% z 4,2%, co wynika z perspektywy silniejszej ekspansji fiskalnej w roku wyborczym, po informacjach o rządowych planach zmian w regule wydatkowej dających możliwość silnego zwiększenia wydatków. Polityka fiskalna pozostanie luźna, co w warunkach najwyższej od niemal 25 lat inflacji wymaga kontynuacji zacieśniania monetarnego.



Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu Banku Millenium: Makro i Rynek Na krawędzi recesji, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z roczne wydatki budżetu centralnego w polsce