Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

rete ferroviaria italiana

Nevomo, spółka technologiczna rozwijająca opartą na lewitacji magnetycznej technologię kolei nowych generacji o nazwie magrail, nawiązała współpracę z Rete Ferroviaria Italiana (RFI). W jej ramach firmy dokonają technicznej i ekonomicznej weryfikacji wykonalności wdrożenia technologii magrail na włoskiej infrastrukturze kolejowej, a także będą ubiegać się o dofinansowanie z UE w celu przygotowania pełnowymiarowego pilotażu na torze testowym RFI w Bolonii San Donato.

To istotny krok w stronę wprowadzenia magrail na europejski rynek

Oczekuje się, że technologia magrail będzie kompatybilna z konwencjonalnym systemem kolejowym i umożliwi modernizację kolei konwencjonalnej i dużych prędkości. Szacuje się 75% wzrost prędkości przejazdów pojazdów typu magrail w stosunku do klasycznych pociągów bez konieczności budowy nowej infrastruktury.

Polska firma technologiczna Nevomo nawiązała współpracę z Rete Ferroviaria Italiana,

spółką należąca do grupy Ferrovie dello Stato Italiane odpowiedzialną za zarządzanie włoską infrastrukturą kolejową. W ramach rocznej umowy o współpracy (MoU) firmy dokonają analizy włoskiej sieci kolejowej pod kątem technicznej i ekonomicznej wykonalności wdrożenia magrail na wybranych trasach, a także akceleracji technologii w celu ułatwienia jej integracji z konwencjonalnym systemem kolejowym.

Równolegle do tych działań spółki będą wspólnie ubiegać się o środki z Unii Europejskiej potrzebne na sfinansowanie pilotażowego wdrożenia magrail na pełnoskalowym torze testowym należącym do RFI w Bolonii San Donato. Będzie to ostatni etap testów, który poprzedzi procesy certyfikacji i homologacji niezbędne do komercyjnego wdrożenia technologii.

Reklama

- Opracowywana przez nas technologia pozwala na wdrożenie zrównoważonego rozwiązania poprzez przekształcenie analogowego systemu transportu w wydajny i bezemisyjny. Wstępne studium wykonalności magrail, przeprowadzone we współpracy z naszym partnerem IDOM, pokazuje, że korzyści z wdrożenia tej technologii byłyby znaczące – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i społecznym - mówi Przemek Pączek, CEO i współzałożyciel Nevomo. - Cieszymy się, że RFI, jeden z europejskich liderów we wdrażaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań kolejowych, nam zaufał. Razem mamy szansę zrewolucjonizować transport kolejowy - dodaje Pączek.

Magrail ma szasnę stać się podstawą nowego systemu szybkiego transportu

Technologia ma być zaimplementowana na istniejących korytarzach kolejowych oraz zintegrowana z nimi poprzez wprowadzenie silnika liniowego oraz lewitacji magnetycznej. Pozwoli to na wymienne funkcjonowanie na tej samej linii konwencjonalnego taboru kolejowego i nowych szybszych pojazdów lewitujących magnetycznie. Oczekiwany wzrost prędkości to nawet 75% w porównaniu do tradycyjnych kolei. W efekcie ma nastąpić poprawa wydajności i efektywności wykorzystania istniejących korytarzy kolejowych przy umiarkowanych nakładach inwestycyjnych i przy niższych kosztach operacyjnych.

Nevomo niedawno ogłosiło budowę pierwszego toru testowego w skali 1:1 w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu,

która rozpocznie się latem tego roku. Spółka sukcesywnie zdobywa zaufanie inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Całkowite finansowanie zebrane przez firmę przekroczyło 7,9 mln euro, w tym prawie 1,3 mln euro w najnowszej kampanii equity crowdfundingowej na brytyjskiej platformie Seedrs, która do tej pory przyciągnęła ponad 950 inwestorów indywidualnych z ponad 45 krajów.

O RFI

Rete Ferroviaria Italiana (RFI) jest spółką należącą do FS Italiane Group odpowiedzialną za zarządzanie włoską infrastrukturą kolejową. Dzięki 16800 km sieci kolejowej, z czego ponad 1000 to linie dużych prędkości, RFI umożliwia codzienne bezpieczne poruszanie się ponad 9000 pociągów pasażerskich i towarowych.

Reklama

Do głównych zadań RFI należy bezpieczne zarządzanie ruchem i eksploatacją kolei, utrzymanie sprawności włoskiej Krajowej Infrastruktury Kolejowej, projektowanie i realizacja inwestycji w celu modernizacji i rozwoju Krajowej Sieci Kolejowej wraz z jej gęstą siecią linii i stacji, zapewnienie dostępności terminali i stacji towarowych, w tym zapewnianie jej dostępności dla osób niepełnosprawnych.

RFI promuje również integrację włoskiej infrastruktury z Europejską Siecią Kolejową, we współpracy z innymi krajowymi zarządcami infrastruktury kolejowej UE i Komisją Europejską, w zakresie standardów jakościowych i specyfikacji technicznych interoperacyjności. Firma zajmuje się rozwojem technologii i materiałów dla sektora kolejowego oraz wykorzystuje inwestycje do wzmocnienia, modernizacji technologicznej oraz rozbudowy linii i obiektów kolejowych.

O Nevomo

Firma Nevomo (wcześniej Hyper Poland) zajmuje się rozwojem technologii, która umożliwi szybką i etapową implementację systemów transportu inspirowanych koncepcją hyperloop z wykorzystaniem istniejących korytarzy oraz przepisów kolejowych. Przystosowując istniejącą infrastrukturę kolejową, firma chce umożliwić podróż pojazdami z prędkością do 550 km/h. Będzie to możliwe dzięki opracowaniu technologii magrail – systemu kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Dzięki temu zarówno pociągi tradycyjne, jak i pojazdy lewitujące magnetycznie mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym. Rozwijana technologia oparta jest na koncepcji hyperloop - innowacyjnego systemu magnetycznej kolei próżniowej.

W październiku 2019 Nevomo zaprezentowało wersję demo swojego rozwiązania w skali 1:5, a w grudniu 2020 rozpoczęły się testy średniej wielkości. Przygotowania do pierwszych testów technologicznych w skali 1:1 na torze w Nowej Sarzynie rozpoczną się latem tego roku.

Reklama

Nevomo jak dotąd finansowało swoją działalność, łącząc granty na badania i rozwój, a także kapitałowe finansowanie społecznościowe i inwestycje aniołów biznesu. W grudniu 2020 roku Nevomo zyskało nowego inwestora - Piotra Hüttera, odnoszącego sukcesy przedsiębiorcę farmaceutycznego. Łączna wartość środków zebranych przez Nevomo wynosi ponad 7,9 mln EUR. Najnowszym inwestorem jest wiodący polski fundusz Venture Capital ValueTech Seed.

Czytaj więcej

Artykuły związane z rete ferroviaria italiana