W 1q21 branża uzyskała słaby wynik finansowy, jest to efekt spadku przychodów bez redukcji kosztów (przychody: -2,7% r/r; koszty: +0,4% r/r; wynik finansowy 0,74 mld zł vs 2,34 mld zł w 1q22 i 1,08 mld zł w 4q21; por. wykresy). W 1q22 pogorszenie sprzedaży odnotowali zarówno producenci części i akcesoriów (PKD 29.3; ok. 64% rynku produkcji pojazdów i części - wzrost udziału o 8 pp r/r; ROS=2,2% vs 6,2% w 1q21), jak i producenci pojazdów samochodowych (PKD 29.1; 32% rynku; ROS=0,3% vs 3,1% w 1q21). Według GUS w 1q21 spadła r/r produkcja we wszystkich kategoriach: samochody osobowe (-37,2%); samochody ciężarowe i ciągniki drogowe (-27,9%); pojazdy do transportu publicznego (-10,4%); silniki spalinowe (-5,8%); kontenery (-4,6%).
W 1q21 udział sprzedaży eksportowej w przychodach sektora automotive utrzymał się na poziomie 78% (przy średniej w przemyśle 45%).
Branża motoryzacyjna, która jeszcze nie rozwiązała wszystkich problemów wywołanych pandemią Covid-19, bardzo szybko zaczęła odczuwać negatywne konsekwencje konfliktu w Ukrainie. Wojna i sankcje zachwiały światowymi łańcuchami dostaw. Wojna uniemożliwiła działanie ukraińskich zakładów produkujących wiązki przewodów elektrycznych, bez których zaczęły się przestoje w wielu zakładach motoryzacyjnych w Niemczech, Czechach czy Polsce. Zakłócenia dostaw dotknęły wiele surowców potrzebnych do produkcji mikroprocesorów, obwodów scalonych, baterii do samochodów elektrycznych, czy specjalistycznych rodzajów stali.
Zakłócenia podażowe przełożyły się na duże wzrosty cen surowców oraz znacznie zwiększyły ryzyko niedoborów komponentów, co oznacza zawieszenia produkcji motoryzacyjnej. Obecnie ogłaszane przez koncerny motoryzacyjne przestoje w fabrykach najczęściej wynikają z braku półprzewodników.
Również krajowe firmy motoryzacyjne działają w warunkach dynamicznie zmieniającego się i coraz trudniejszego otoczenia gospodarczego. Niemniej, uwzględniając uwagę zarówno planowane jak i już uruchamiane produkcje nowych modeli samochodów (osobowych i dostawczych, w tym również modeli elektrycznych) można oczekiwać poprawy kondycji producentów samochodów.
Do najważniejszych czynników ryzyka w 2022 należą: - rosnąca presja utrzymania ciągłości dostaw komponentów; - zmienność cen nośników energetycznych i surowców oraz - trudności związane z pozyskaniem, utrzymaniem i kosztami kapitału ludzkiego.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Ekonomiczny 2q22. Analizy Makroekonomiczne”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: