Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

produkcja samochodów w polsce miasta

W 1q21 branża uzyskała słaby wynik finansowy, jest to efekt spadku przychodów bez redukcji kosztów (przychody: -2,7% r/r; koszty: +0,4% r/r; wynik finansowy 0,74 mld zł vs 2,34 mld zł w 1q22 i 1,08 mld zł w 4q21; por. wykresy). W 1q22 pogorszenie sprzedaży odnotowali zarówno producenci części i akcesoriów (PKD 29.3; ok. 64% rynku produkcji pojazdów i części - wzrost udziału o 8 pp r/r; ROS=2,2% vs 6,2% w 1q21), jak i producenci pojazdów samochodowych (PKD 29.1; 32% rynku; ROS=0,3% vs 3,1% w 1q21). Według GUS w 1q21 spadła r/r produkcja we wszystkich kategoriach: samochody osobowe (-37,2%); samochody ciężarowe i ciągniki drogowe (-27,9%); pojazdy do transportu publicznego (-10,4%); silniki spalinowe (-5,8%); kontenery (-4,6%).

W 1q21 udział sprzedaży eksportowej w przychodach sektora automotive utrzymał się na poziomie 78% (przy średniej w przemyśle 45%).

Branża motoryzacyjna, która jeszcze nie rozwiązała wszystkich problemów wywołanych pandemią Covid-19, bardzo szybko zaczęła odczuwać negatywne konsekwencje konfliktu w Ukrainie. Wojna i sankcje zachwiały światowymi łańcuchami dostaw. Wojna uniemożliwiła działanie ukraińskich zakładów produkujących wiązki przewodów elektrycznych, bez których zaczęły się przestoje w wielu zakładach motoryzacyjnych w Niemczech, Czechach czy Polsce. Zakłócenia dostaw dotknęły wiele surowców potrzebnych do produkcji mikroprocesorów, obwodów scalonych, baterii do samochodów elektrycznych, czy specjalistycznych rodzajów stali.

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli): słaby wynik finansowy - 1PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli): słaby wynik finansowy - 1

Zakłócenia podażowe przełożyły się na duże wzrosty cen surowców oraz znacznie zwiększyły ryzyko niedoborów komponentów, co oznacza zawieszenia produkcji motoryzacyjnej. Obecnie ogłaszane przez koncerny motoryzacyjne przestoje w fabrykach najczęściej wynikają z braku półprzewodników.

Reklama

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli): słaby wynik finansowy - 2PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli): słaby wynik finansowy - 2

Również krajowe firmy motoryzacyjne działają w warunkach dynamicznie zmieniającego się i coraz trudniejszego otoczenia gospodarczego. Niemniej, uwzględniając uwagę zarówno planowane jak i już uruchamiane produkcje nowych modeli samochodów (osobowych i dostawczych, w tym również modeli elektrycznych) można oczekiwać poprawy kondycji producentów samochodów.

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli): słaby wynik finansowy - 3PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli): słaby wynik finansowy - 3

Do najważniejszych czynników ryzyka w 2022 należą: - rosnąca presja utrzymania ciągłości dostaw komponentów; - zmienność cen nośników energetycznych i surowców oraz - trudności związane z pozyskaniem, utrzymaniem i kosztami kapitału ludzkiego.

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli): słaby wynik finansowy - 4PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli): słaby wynik finansowy - 4

 

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Ekonomiczny 2q22. Analizy Makroekonomiczne”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z produkcja samochodów w polsce miasta