W 3q21 spadek przychodów był znacznie szybszy niż redukcja kosztów, co skutkowało stratą (przychody: -6,9% r/r; koszty: -1,7% r/r; strata netto -0,5 mld zł vs 1,3 mld zł w 3q20; (wykres). W 3q21 pogorszenie sprzedaży notował zarówno segment produkcji części i akcesoriów (PKD 29.3; ok. 63% rynku produkcji pojazdów i części; ROS=-1,4% vs +3,6% w 3q20), jak i produkcja pojazdów samochodowych (PKD 29.1; 32% udziału; ROS=- 2,1% vs +3,1% w 3q20).
Według GUS w 3q21 wzrosła produkcja silników spalinowych (+25% r/r) oraz samochodów ciężarowych i ciągników drogowych (+13% r/r); w przypadku pozostałych wyrobów wystąpiły spadki: kontenery (-25% r/r), samochody osobowe (-21% r/r), pojazdy transportu publicznego (-13% r/r).
W 3q21 udział sprzedaży eksportowej w przychodach sektora automotive utrzymał się na wysokim poziomie ok. 77% (vs 43% w przemyśle).
Obecnie największą bolączką koncernów motoryzacyjnych są niedobory półprzewodników
Szoki podażowe utrudniły synchronizację zapasów z produkcją, w celu zabezpieczenia ciągłości pracy, firmy zmieniają model działalności na just in case. Firmy borykają się także z rosnącymi cenami, utrudnionym dostępem i coraz późniejszymi dostawami wyrobów ze stali i tworzyw sztucznych, a ostatnio pojawiło się ryzyko znacznego ograniczenia dostaw magnezu z Chin, co oznaczałoby konieczność masowej redukcji produkcji w całym łańcuchu dostaw opartym o aluminium. Wymienione niekorzystne czynniki spowalniają wzrost aktywności w branży, stabilizacja będzie możliwa dopiero po likwidacji wąskich gardeł. Na tym tle sytuacja krajowego sektora automotive wydaje się bardzo dobra.
Mimo narastających problemów, nie został wstrzymany żaden z projektów inwestycyjnych
W kwietniu’21 PSA Manufacturing Poland rozpocznie produkcję pojazdów użytkowych; od poł. 2022 w fabryce w Tychach ruszy nowa produkcja marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo; również w 2022 Volkswagen z Fordem uruchomi produkcję nowego modelu Forda Transit. Coraz bardziej restrykcyjne cele emisyjne wspierają proces elektromobilności. Koncerny motoryzacyjne deklarują znaczne zmniejszenie śladu węglowego swoich wyrobów, stąd rosnący popyt na nowe produkty, napędy, usługi w branży motoryzacyjnej.
Wzmacnia to popyt na wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów (PKD 29.31; ok. 12% produkcji części samochodowych)
Perspektywicznym segmentem jest również dynamicznie rozwijająca się produkcja baterii do samochodów. Równocześnie elektromobilność oznacza stopniowy spadek popytu na komponenty typowe dla aut z napędami spalinowymi (silniki, przekładnie, układy napędowe, elementy układów chłodzenia), część producentów czeka zmiana profilu.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk