Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

produkcja odzieży bielsko biała

W 3q22 przychody producentów odzieży wzrosły o 15,9% r/r, szybciej niż w 2q22 (13,8%). Koszty działalności zwiększyły się w większym stopniu niż przychody (23,2% r/r), co wpłynęło na pogorszenie wyniku finansowego netto o 51% r/r i rentowności sprzedaży netto o 5,7pp r/r (por. tabela). Znaczny wpływ na poziom kosztów mają wynagrodzenia. Ich udział w przychodach sięga 31% i jest jednym z najwyższych spośród działów przetwórstwa przemysłowego. W 3q22 płace w przeliczeniu na pracownika wzrosły o 14,3%. Płynność bieżąca była na akceptowalnym poziomie, jednak zwraca uwagę wydłużenie okresu rotacji zapasów do 121 dni (+6 dni w stosunku do 2q22).

Polska jest importerem netto odzieży. Import pochodzi głównie z Chin, Bangladeszu, Turcji, Mjanmy i Niemiec. W 3q22 wartość importu (CN 61+62) zwiększyła się o 29% r/r, do 3,7 mld euro. Eksport wzrósł o 16% r/r, do 2,6 mld euro. Ujemne saldo powiększyło się o 75% r/r. 44% eksportu odzieży jest kierowane do Niemiec, ważnymi odbiorcami są także Czechy, Rumunia, Szwajcaria i Austria. Wybuch wojny w Ukrainie przyczynił się do znaczącego zmniejszenia eksportu do Rosji, Ukrainy i Białorusi. Łączna wartość eksportu do tych krajów zmniejszyła się w 3q22 o 39% r/r (w tym do Rosji o 77% r/r), stanowiąc 3,6% eksportu odzieży, natomiast w porównaniu do 2q22 eksport podwoił się ze względu na ożywienie wysyłki do Ukrainy (+128% q/q).

PKD 14. Produkcja odzieży. Przychody producentów ubrań wzrosły o 15,9% r/r - 1PKD 14. Produkcja odzieży. Przychody producentów ubrań wzrosły o 15,9% r/r - 1

W 3q22 produkcja większości asortymentów zmniejszyła się r/r, w największym stopniu dotyczyło to: bluzek damskich (-37%), rajstop (-23%), spodni damskich (-23%) i garniturów (-16%). Przewidujemy, że w 4q22 produkcja sprzedana odzieży w cenach bieżących zanotuje wzrost o ok. 12% r/r, w cenach stałych o ok. 10% r/r z uwagi na zwiększenie portfela zamówień jako efekt większego popytu w kraju i za granicą na ciepłą odzież wierzchnią chroniącą przed silnym ochłodzeniem w listopadzie i grudniu. W 1q23 prawdopodobny jest spadek produkcji sprzedanej ze względu na ograniczenie przez konsumentów zakupów i wyprzedaże przez sklepy zgromadzonych zapasów. Na wyniki producentów odzieży negatywny wpływ będą odgrywały silnie rosnące koszty produkcji, w tym przede wszystkim energii.

Reklama

PKD 14. Produkcja odzieży. Przychody producentów ubrań wzrosły o 15,9% r/r - 2PKD 14. Produkcja odzieży. Przychody producentów ubrań wzrosły o 15,9% r/r - 2

W strukturze kosztów operacyjnych producentów odzieży udział zużycia energii zwiększył się w 3q22 do 1,9% wobec 1,4% w 3q21, przy czym relatywnie najwięcej energii zużywają producenci odzieży skórzanej i wyrobów pończoszniczych. Wsparciem dla MŚP będzie ustalenie maksymalnej ceny energii elektrycznej na poziomie 785 zł za MWh w odniesieniu do zużycia od 1.12.2022 do 31.12.2023. Pomocą nie zostaną objęte duże podmioty. Silnie rosnące koszty produkcji będą wywierać presję na wzrost cen zbytu odzieży, a to z kolei zmniejszy konkurencyjność polskich towarów na rynkach europejskich w porównaniu z artykułami z Azji.

PKD 14. Produkcja odzieży. Przychody producentów ubrań wzrosły o 15,9% r/r - 3PKD 14. Produkcja odzieży. Przychody producentów ubrań wzrosły o 15,9% r/r - 3

PKD 14. Produkcja odzieży. Przychody producentów ubrań wzrosły o 15,9% r/r - 4PKD 14. Produkcja odzieży. Przychody producentów ubrań wzrosły o 15,9% r/r - 4

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z produkcja odzieży bielsko biała