Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

primark zakupy online

Wraz z upływem czasu wszystko się zmienia. Świat konsumencki także. Czy nadal zauważamy różnice w zachowaniach i nawykach podczas zakupów? Czy płeć determinuje nasze wybory? Jak kupują klientki, a jak klienci? Na te pytania odpowiemy w naszym nowym artykule, bazując na wynikach z raportu Mr. & Mrs E-commerce powstałego w 2022 r. Dowiemy się, które powszechne hipotezy dotyczące zakupów internetowych są już przedawnione, a które z kolei mogą przydać się nowym właścicielom e-sklepów lub obecnym na rynku już od dawna.

 

 

Musisz o tym pamiętać, planując strategię swojego e-biznesu

W roku 2022 Izba Gospodarki Elektronicznej opracowała obszerny raport nawyków zakupowych w sieci kobiet, mężczyzn i seniorów. Raport omawia pewne powszechnie przyjęte koncepcje, bliższe stereotypom dotyczącym e-konsumentów obu płci niż prawdziwym zachowaniom. Z danych wynika, że dysharmonia w nawykach użytkowych między kobietami i mężczyznami zdecydowanie się zmniejsza. Przedstawiciele obu płci wydają niemal takie same kwoty i równie często kupują online. Powszechnie przyjęta koncepcja mówiąca o tym, że rozrzutność oraz większa skłonność do wydawania większych sum jest cechą kobiecą, została na podstawie badań złamana.

Reklama

Opublikowane dane z raportu są bardzo ważne z punktu widzenia właścicieli e-sklepów. Dzięki nim optymalizacja strony oraz zawartych na niej treści przebiegnie dużo łatwiej. Różnice w przyzwyczajeniach zakupowych pomiędzy paniami a panami oraz poznanie zachowań zakupowych charakteryzujących określoną grupę wiekową przyczynią się do opracowania właściwej strategii SEO. Oczywiście nie musisz robić tego sam. W profesjonalny sposób zajmie się tym agencja SEO. Przeprowadzi dogłębny audyt SEO i następnie zajmie się pozycjonowaniem Twojej witryny. Coraz częściej praktykowanym rozwiązaniem, dającym najlepsze rezultaty dla właścicieli biznesów w sieci, okazuje się łączenie działań SEO z UX. To nic innego, jak wzbogacenie optymalizacji o User Experience, czyli doświadczenia użytkownika. Dzięki nim klient z łatwością będzie mógł poruszać się na stronie i nie będzie miał problemu z niewłaściwym wyświetlaniem strony na różnych urządzeniach. Warto dowiedzieć się więcej na temat tego, czym jest SEO, by poprawić funkcjonowanie swojej witryny.

Dlaczego content jest taki ważny? 

Internauci i internautki, przystępując do zakupów online, chętnie weryfikują informacje  o danym produkcie, posiłkując się licznymi opiniami. Ponad 66% z nich przeprowadza taki research online.

Zgodnie z danymi podanymi w raporcie wśród ankietowanych 16% kobiet bazuje na poleceniach bliskich osób, część z nich (15%) sprawdza, co o konkretnym produkcie czy usłudze mówią inni na łamach blogów czy vlogów. 14% mężczyzn uważa, że na forach internetowych znajdują stosowne informacje, a przy zakupie korzystają też z porównywarek cen. 

Widać więc wyraźnie, że sekcje poradnikowe czy dobrze prowadzone blogi i opcja dodawania komentarzy/ opinii na stronie to bardzo ważna kwestia. Warto więc w nie inwestować. To również świetny sposób na wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów i pomaganie im w podejmowaniu zakupowych decyzji. To jednak nie wszystko. Tego typu działanie efektywnie wspiera https://boo.pl/pozycjonowanie-stron/. Musisz więc o tym pamiętać!

Jeżeli Twoją grupą docelową są w większym stopniu seniorzy, możesz rozważyć założenie infolinii lub czatu z ekspertem. Otóż, aż 33% seniorów biorących udział w badaniu przyznaje, że zasięga opinii u rodziny, a także sprzedawców. Rzeczywista rozmowa jest przez nich zdecydowanie częściej praktykowana niż czytanie blogów czy przeglądanie vlogów.

W jakich sektorach najczęściej kupują kobiety i mężczyźni?

Reklama

Obszary, które cieszą się największym zainteresowaniem według ankietowanych kobiet, to: moda, branża kosmetyczna, a także produkty dla dzieci. Mężczyźni najczęściej sięgają po sprzęt elektroniczny, gadżety, a w następnej kolejności - po produkty z działu moda i uroda. Ostatni ze wspomnianych sektorów przestał zatem należeć wyłącznie do kobiet. Zdecydowanie warto mieć ten fakt na uwadze, planując strategię marketingową i działania z zakresu SEO.

 

Badania wskazują również, że klienci z coraz większą swobodą robią zakupy w Internecie i korzystają z wielu wygodnych przy tym opcji. 44% pań i 41% decyduje się na zakup niejednego produktu online w celu wyboru najodpowiedniejszego, a następnie za pośrednictwem bezpłatnego zwrotu odsyła rzeczy, które nie pasują. Co jeszcze decyduje o większej chęci do e-zakupów według kobiet i mężczyzn? 

  • Możliwość płatności za pomocą BLIKa lub przelewu;
  • Darmowa dostawa;
  • Krótki czas realizacji zamówienia i szybka dostawa.

Gdzie na zakupy w Internecie? 

Kobiety preferują portale zakupowe oraz aukcyjne oraz powszechne sklepy online. Mężczyźni przejawiają zaledwie kilkuprocentowe większe tendencje do wykorzystywania platform zarówno zakupowych, jak i aukcyjnych. Co ważne, według nich, jeśli sklep ma swoją aplikację mobilną, wówczas chętniej decydują się na zakupy internetowe.

Jeśli chodzi o same statystyki, e-zakupy robi 8 na 10 internautów, zazwyczaj raz lub dwa razy w miesiącu, niezależnie od płci. Wśród ankietowanych są również seniorzy.

Czego e-klienci używają, aby złożyć zamówienie?

Reklama

Z pewnością nikt się nie zdziwi, jeśli powiemy, że urządzeniem najczęściej wykorzystywanym podczas zakupów internetowych jest smartfon. Dominuje w obu grupach ankietowanych. Ok. 40% e-transakcji odbywa się przy jego użyciu, a niemal tyle samo przy wykorzystaniu laptopa. Za przykład mogą posłużyć frazy na sprzedaż” i na sprzedaż w pobliżu”, które na urządzeniach mobilnych wyszukiwane były o 250% więcej w latach 2017-2019. 

Taki wynik przekonuje również do tego, aby sklepy online, które działają też stacjonarnie, skorzystały z pozycjonowania lokalnego. Jeśli chcesz docierać do klientów z Bydgoszczy i okolic, zadbaj o tzw. działania off-site, czyli poza swoją witryną. Przykładem jest stworzenie 

wizytówki sklepu w Google. Dobrym pomysłem w takim przypadku będzie skorzystanie z usługi, jaką jest https://boo.pl/pozycjonowanie-bydgoszcz/, świadczoną przez sprawdzoną agencję SEO. 

Jeżeli chodzi jeszcze o nawyki konsumenckie wśród badanych grup, różnica zauważalna jest w użyciu smartwatcha. 10% mężczyzn w ten sposób robi zakupy, gdzie udział kobiet to jedynie 2%. Grupa seniorów korzysta tylko z laptopów (83%), a część z nich (41% ankietowanych) ze stacjonarnych komputerów.

Jakie są średnie miesięczne wydatki dla każdej z grup?

Co ciekawe, w przypadku obu grup jest to kwota 201-400 zł, według blisko ⅓ ankietowanych. Jednorazowa transakcja to zaś przedział 51-100 zł. 

Reklama

Takie wyniki pokazują, że teoria o skłonności kobiet do rozrzutności odchodzi do lamusa. Ujednolicenie w tej kwestii jest rezultatem dynamicznego rozwoju całego sektora e-commerce, a także wpływem pandemii, kiedy to niemal wszystko odbywało się online, także zakupy. 

Obie grupy zgodnie przyznają, że zaletą e-transakcji są: opcje bezpłatnych dostaw, szybka realizacja usług, metody płatności - BLIK/ przelew.

Wyciągnijmy wnioski

Kobiety i mężczyźni robią zakupy w formie online bardzo podobnie. Wynika to z prężnie działającej branży e-commerce, a także z podobnych potrzeb konsumenckich. Zarówno różnice, nawet najdrobniejsze, jak i cechy wspólne wśród nawyków czy zachowań e-klientów mogą być punktem wyjścia do indywidualnej analizy dla każdego właściciela sklepu internetowego. Dzięki temu może on stworzyć profil konkretnej grupy docelowej. 

Większe rozbieżności widoczne są w kwestii wieku, a nie płci odbiorców, dlatego dostosowanie całej oferty i działań marketingowych powinno opierać się na tym aspekcie. 

Czytaj więcej

Artykuły związane z primark zakupy online