Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polski instytut Ekonomiczny

"Polska branża TSL (transport, spedycja i logistyka), dotychczas niekwestionowany lider w Unii Europejskiej, obecnie mierzy się z coraz poważniejszymi wyzwaniami i staje się mniej konkurencyjna" - podaje PIE.

Autorzy raportu piszą, że jak wynika z raportów branżowych - w UE spada popyt na usługi transportowe, do tego rosną koszty utrzymania firm, wynikające z regulacji już obowiązującego Pakietu Mobilności oraz cen paliw.

"Polskiemu TSL coraz trudniej konkurować z tańszymi przewoźnikami zza wschodniej granicy. Nawet sezon letni nie przyniósł tak oczekiwanego ożywienia" - napisano w raporcie.

Reklama

PIE pisze, że branża TSL jest istotna dla polskiej gospodarki, gdyż generuje ok. 6 proc. PKB, a z danych GUS wynika, że w sekcji Transport i gospodarka magazynowa w lutym 2024 r. pracowało blisko 1 mln osób.

"Niepokoić może to, co wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, że już w I kwartale 2024 r. upadłość ogłosiło blisko 200 firm związanych z transportem(w całym 2023 r. było to ok. 500)" - napisano.

"Nie brakuje opinii, że wąska specjalizacja, konsolidacje oraz Centralny Port Komunikacyjny mogłyby uratować firmy TSL. Tylko średnie i duże firmy transportowe są w stanie konkurować z podobnymi europejskimi. Jeśli nie fuzje, to innym rozwiązaniem mogą być transporty nietypowe, które ze względu na wysokie ryzyko, duże firmy świadczą niechętnie. Jednak największy impuls rozwojowy branży TSL przyniosłaby poprawa przepustowości transportowej i infrastruktury logistycznej w ramach inwestycji CPK" - konkludują autorzy raportu. (PAP Biznes)

Reklama

Czytaj więcej

Artykuły związane z Polski instytut Ekonomiczny