W okresie od stycznia do grudnia 2022 r. sprzedaż w ujęciu nominalnym wzrosła o 19,9% r/r, w cenach stałych – o 5,0% r/r (w 2021 r. wzrost o 8,1%). Sprzedaż detaliczna w grudniu 2022 r. poszła w górę tylko 0,2% r/r – to ewidentny efekt spadku siły nabywczej ludności (w normalnych warunkach napływ kilku milionów migrantów powinien wiązać się z widocznym wzrostem wolumenu sprzedaży).
Ryzyko – przyspieszenie koncentracji, znikania małych sklepów (cena ma znaczenie)
- Znikają małe sklepy, najszybciej spożywcze (mimo że popyt na żywność jest najmniej wrażliwy en bloc na oszczędności konsumentów).
- Małe placówki najszybciej odczuwają skokowy wzrost kosztów (kilkusetprocentowe wzrosty cen prądu i gazu), konkurencję ze strony internetu i dużych sieci (większe możliwości kształtowania cen).
- W 2022 r. z rynku zniknęło 4 tys. sklepów, a niemal 10 tys. zawiesiło działalność. Nie jest to jednak nowy trend – liczba sklepów spada od lat, w 2008 r. było ich o 90 tys. więcej (za D&B).
Polacy rezygnują z dóbr trwałego użytku, takich jak samochody, motocykle czy sprzęt AGD
- Sytuację pogarsza wysoka infl acja i najgorsze od lat nastroje konsumenckie.
- Za GUS: w grudniu 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. spośród prezentowanych grup odnotowały jednostki handlujące farmaceutykami, kosmetykami i sprzętem ortopedycznym (o 7,6% wobec wzrostu o 18,8% przed rokiem).
- Sprzedaż wzrosła również w grupach „tekstylia, odzież, obuwie” (o 7,2%) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 1,9%).
- Najgłębszy spadek sprzedaży raportowały podmioty zaklasyfi kowane do grupy „meble, rtv, agd” (o 10,4 %).
Zobacz także: Po tyle będzie węgiel w Polsce! Cena po nowym roku zaskakuje!
Sieci handlowe zajęły dominującą pozycję w polskim handlu detalicznym
- Udział sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce wyniesie 61% w 2022 r.
- Udział dyskontów – 38%, supermarketów – 15%, a hipermarketów – 8%. Ostatnia kategoria od kilku lat odnotowuje stały spadek udziału w rynku spowodowany zmniejszeniem się liczby sklepów w Polsce.
- Możemy spodziewać się zmian w obrębie koszyka zakupowego – cena nadal będzie mieć kluczowe znaczenie dla większości klientów.
- Pomimo przeciwności powinien utrzymać się wzrostowy trend rynku e-commerce, chociaż niekoniecznie pod postacią tzw. dark stores.