Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

polityka fiskalna państwa co to

POL:

Bilans płatniczy za kwiecień pokazał głębszy od oczekiwań deficyt obrotów bieżących na poziomie -3,924 mld EUR (PKO: -1,946 mld EUR; kons.: -2,330 mld EUR). W ujęciu 12-miesięcznym deficyt w relacji do PKB pogłębił się do 3,1% z 2,2% po marcu. Łączne saldo rachunku bieżącego i kapitałowego po kwietniu spadło do -1,8% PKB, wskazując na coraz większe zapotrzebowanie na zagraniczne źródła finansowania. Chociaż wskaźniki równowagi zewnętrznej nie przekraczają poziomów ostrzegawczych, to ich gwałtowne pogorszenie może budzić pewne obawy. Więcej w Makro Flashu: „Deficyt bieżący przekracza 3% PKB”.

POL:

NBP opublikował wczoraj Raport o Stabilności Finansowej, w którym oceniono, że wysoka niepewność makroekonomiczna (efekt m.in. wojny w Ukrainie) wpływa negatywnie na warunki funkcjonowania krajowych instytucji finansowych. Choć bezpośrednia ekspozycja sektora finansowego na kraje objęte wojną i sankcjami jest niska, to negatywne efekty makroekonomiczne wojny oraz zacieśnienie warunków finansowania mogą zdaniem NBP prowadzić do istotnego obniżenia aktywności gospodarczej. Z pewnym opóźnieniem może to także skutkować wzrostem kosztów ryzyka kredytowego w bankach. W ocenie NBP, na obecnym etapie, skwantyfikowanie skutków wojny w Ukrainie jest wysoce utrudnione z uwagi na niepewność co do jej dalszego przebiegu. Według NBP w najbliższych kwartałach należy się spodziewać wzrostu kredytów dla sektora niefinansowego, ale w tempie istotnie niższym niż w drugiej połowie 2021, m.in. ze względu wyższe koszty kredytu i spodziewaną przez rynek kontynuację podwyżek stóp procentowych oraz dużą niepewność co do rozwoju sytuacji gospodarczej. Oczekiwane spowolnienie akcji kredytowej nie będzie jednak miało charakteru credit crunch.

POL:

Premier M.Morawiecki poinformował, że polityka fiskalna będzie polegała w najbliższych miesiącach na konsolidacji finansów publicznych. Sugeruje to, że zapowiadana na lato nowelizacja ustawy budżetowej może być „skromna” jeżeli chodzi o działania po stronie wydatkowej, a deficyt fiskalny w relacji do PKB niekoniecznie istotnie wzrośnie względem 2021 (1,9% PKB).

POL:

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy zakładający zmiany w regule wydatkowej, na podstawie której wylicza się dopuszczalny limit wydatków państwa. We wzorze na maksymalną kwotę wydatków (art. 112aa ustawy o finansach publicznych) MF planuje zastąpić cel inflacyjny wskaźnikiem prognozowanej inflacji na dany rok. Byłoby to odwrócenie reformy z 2015, w której prognozowaną inflację zastąpiono celem inflacyjnym. Według cytowanego przez 300gospodarka głównego ekonomisty MF Ł.Czernickiego zmiana oznaczałaby zwiększenie limitu wydatków o 3-4 proc. PKB. W projekcie zapisano również wyłączenie z reguły nowych wydatków inwestycyjnych, ale przedstawiciel MF mówił też o postulacie wyłączenia wydatków na zielone inwestycje. W 2023 planowany jest przegląd reguł fiskalnych w UE, co oznacza wg Ł.Czernickiego zamiar „głębszej zmiany naszej reguły wydatkowej”.

POL:

Rada Ministrów ma dziś zająć się projektem założeń budżetu na 2023, które będą stanowiły podstawę do przygotowania przyszłorocznej ustawy budżetowej. W dokumencie zawarte będą m.in. propozycje wysokości podwyżek płac w sferze budżetowej. Założenia te powinny zostać jeszcze w czerwcu przedstawione Radzie Dialogu Społecznego.

Reklama

Przegląd wydarzeń ekonomicznych: Miary (nie)równowagi zewnętrznej ora rentowności krajowych obligacji - 1Przegląd wydarzeń ekonomicznych: Miary (nie)równowagi zewnętrznej ora rentowności krajowych obligacji - 1

Czytaj więcej

Artykuły związane z polityka fiskalna państwa co to