Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

pojazd elektryczny

  • Jak zmalała sprzedaż elektryków w Europie?
  • Czy spadek miał miejsce również w Polsce?
  • Jakie pojazdy przejmują coraz większy udział w rynku?
  • Czy spalinowe samochody tracą na znaceniu?

 

Samochody elektryczne tracą rynek i popularność

Elektryki sprzedają się słabiej w Europie niż przed rokiem. Ostatnie dane pokazują, że zamiast wzrostowego trendu znaczenia samochodów elektrycznych, mamy spadek.

Okazuje się, że w czerwcu 2024 roku sprzedano o 1% mniej akumulatorowych samochodów elektrycznych (BEV) w Europie niż rok temu, wynika z ostatnich danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA).

W czerwcu 2024 roku sprzedano 156,4 tys. “elektryków”. W rezultacie ich udział w łącznej sprzedaży wszystkich pojazdów spadł do 14,4% wobec 15,1% rok wcześniej.

Zniżka obserwowana była również w Polsce. Udział akumulatorowych elektryków (BEV) spadł z 4,4% w czerwcu 2023 roku do 4,2% w ubiegłym miesiącu.

Reklama

Co istotne, pokaźny spadek obserwowany był w kluczowych europejskich rynkach sprzedaży akumulatorowych samochodów elektrycznych. W Niemczech sprzedaż “czystych elektryków” spadła o aż 18,1% rok do roku, a we Francji o 10,3% oraz w Holandii (Niderlandach) o 15%.

Są jednak rynki, gdzie pojazdów elektrycznych napędzanych wyłącznie akumulatorowo sprzedano więcej. Są to np. Włochy (o 117,4% wyższa sprzedaż niż przed rokiem) czy Belgia (wzrost o 50,4%).

Pokaźne załamanie obserwowane jest w sprzedaży hybryd typu “plug-in”. Samochodów PHEV sprzedano w czerwcu w Europie o 19,9% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W rezultacie, udział samochodów o napędzie hybrydowym plug-in w rynku nowych pojazdów na Starym Kontynencie spadł z 7,9% w czerwcu 2023 roku do 6,1% w zeszłym miesiącu.

 

Czytaj również: Tesla w cieniu groźnego rywala z Chin. Czy Elon Musk przegrywa wyścig?

 

Hybrydy dynamicznie przejmują rynek samochodów

Reklama

Pokaźny wzrost obserwowany był jednak w przypadku samochodów o napędzie hybrydowym. Pojazdy takie posiadają główny silnik spalinowy oraz dodatkową jednostkę napędu elektrycznego. Liczba nowych rejestracji “hybryd” wzrosła o 26,4% w czerwcu 2024 roku w Europie do blisko 322 tys. sztuk.

Wszystkie cztery największe rynki dla tego segmentu odnotowały dwucyfrowe dynamiki wzrostu sprzedaży. Przede wszystkim, aż o 34,9% wzrosła liczba nowych rejestrach “hybryd” we Francji. Oprócz tego, duże wzrosty obserwowane były również we Włoszech, bo o 27,2%, Hiszpanii o 23% oraz Niemczech o 16,5%.

W rezultacie, wzrost ten sprawił, że udział w rynku samochodów hybrydowo-elektrycznych w czerwcu 2024 roku wzrósł do 29,5% rok do roku względem 24,4% przed rokiem.

To właśnie hybrydy odpowiadały w głównej mierze za spadek udziału pojazdów o napędzie spalinowym w liczbie rejestracji nowych pojazdów w Europie w czerwcu 2024 roku. Łączny udział samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi spadł do 47,1% z 49,6%.

Istotne jest jednak to, że spada popularność pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym, czyli tych zasilanych jedynie akumulatorowo. Jednocześnie, zmniejsza się również popyt na pojazdy “czysto spalinowe”.

Wygląda na to, że konsumenci coraz mocniej preferują pewien rodzaj kompromisu między obiema kategoriami. Takim wyborem jest napęd hybrydowy, który zapewnia łatwe tankowanie, a przy okazji ekonomiczną jazdę.

Reklama

Spoglądając na dane o wszystkich rejestracjach nowych pojazdów w Europie, to w pierwszej połowie 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 4,5%, osiągając prawie 5,7 mln sztuk. Liczba ta jest o 18% niższa niż w pierwszej połowie 2019 roku, czyli ostatnim okresie przed pandemią.

 

Zobacz również: Polacy słono przepłacają za elektryki Tesli. Model 3 jest droższy o 60% niż w innych krajach

Czytaj więcej

Artykuły związane z pojazd elektryczny