Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

podaż

 

Co to jest podaż?

Podaż (z ang. supply) to całokształt ilości dóbr produkowanych i wytwarzanych na danym, badanym rynku gospodarczym przez producentów i przedsiębiorców. Naturalne prawo wolnego rynku mówi o tym, że wielkość podaży zwiększa się wtedy, kiedy zwiększa się poziom cen. Analogicznie, jeżeli poziom cen będzie malał, podaż – zgodnie z prawem krzywej podaży – poziom podaży również będzie spadać. Dostrzeżemy jednak prędko, że nie każdy wzrost cen przyczynia się do zwiększenia podaży. Najbardziej charakterystycznym przykładem w tym momencie może być inflacja albo czynniki polityczne. Jeżeli ceny na rynku rosną z innych przyczyn, a nie towarzyszy temu wzrost popytu, poziom podaży może nie zwiększać się. Obrazowo wytłumaczyć to można na przykładzie producenta, który mimo wzrostu cen na rynku nie będzie produkować więcej towarów (nawet tańszych), gdyż popyt na nie jest już wyczerpany. W takiej sytuacji przedsiębiorca nie osiągnąłby bowiem zysku.

Prawo podaży na giełdzie

Prawo podaży na giełdzie funkcjonuje w taki sam sposób, jak prawo popytu. W przypadku giełdy nie mówimy jednak o produkowaniu produktów, co sprzedawaniu akcji. Jeżeli w danym momencie widzimy, że wielu inwestorów zaczyna sprzedawać akcje danej spółki, to – pomijając kwestie z zakresu analizy technicznej czy analizy fundamentalnej – w tym konkretnym „rynku akcji” występuje silna podaż. Jeżeli istnieje z kolei bardzo silne zainteresowanie danymi akcjami i wielu inwestorów decyduje się na ich zakup – można mówić o prawie popytu na giełdzie.

Czynniki wpływające na podaż

Czynnikami determinującymi wielkość podaży na danym rynku są ceny czynników produkcji, technologia i ilość przedsiębiorców obecnych na rynku, produkujących towary. Cena czynników produkcji to całokształt kosztów, które musza zostać do produkcji poniesione. Nie jest to wartość stała; zmienia się w zależności od np. cen gazu czy energii. Również istotna jest technologia, która może być rozumiana jako potencjalna zdolność danego rynku do wytwarzania produktów bardziej nowoczesnych i lepszej jakości. Oczywiście czynników wpływających na podaż jest więcej, lecz te powyższe w opiniach wielu osób uchodzą za najistotniejsze.