Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

oferta Centrum Kreatywności Fabryka

Rozwój kompetencji cyfrowych, robotyzacja oraz automatyzacja – to trzy obszary, na które główny nacisk położy w 2022 r. Centrum Kreatywności Fabryka w Łodzi. Miejsce, które powstało z inicjatywy polskiej branży cyfrowej, reprezentowanej przez Związek Cyfrowa Polska oraz Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną, właśnie obchodzi swoje trzecie urodziny.

Centrum Kreatywności Fabryka działa w Łodzi od lutego 2019 roku. Ideą jego założycieli było stworzenie przestrzeni, gdzie technologia wspomaga rozwój start-upów, pomaga twórcom realizować ich pomysły czy daje edukatorom odpowiednie narzędzia do przekazywania wiedzy. – Po trzech latach działalności możemy podsumować, że nasze początkowe założenia zrealizowały się z nawiązką. Dziś Fabryka tętni życiem i niemal codziennie gości znakomitych mówców – mówi Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

 

Bogata oferta dla różnych środowisk

Jak wylicza Michał Kanownik, tylko w 2021 roku Centrum Kreatywności zorganizowało liczne wydarzenia dla biznesu (m.in. e-konsultacje społeczne dot. Funduszy Europejskich czy spotkanie branży producentów sprzętu elektronicznego dot. cyfryzacji polskich szkół), projekty o charakterze edukacyjnym (warsztaty i sesje dotyczące eko-innowacji, startupów i kreowania postaw przedsiębiorczych) oraz społecznym (warsztaty dla kobiet, zachęcające do wejścia na rynek IT). Ponadto w ramach Fabryki bezpłatnie udostępniano młodym twórcom profesjonalnie wyposażone studio do nagrań video. A to, jak przekonuje prezes Związku Cyfrowa Polska, tylko niektóre z działań realizowanych w łódzkiej placówce.

Reklama

– Spotkania startupów, warsztaty dla uczniów naszego Technikum Automatyki i Robotyki, sesje mentoringowe – wszystkie działania edukacyjne i networkingowe, które realizujemy w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, potrzebują środowiska inspirującego do rozwoju i wdrożeń – podkreśla Marek Michalik, Prezes ŁSSE S.A. – Połączenie automatyki, robotyki i kreatywności, które zapewnia CK Fabryka, to efektywny sposób, aby wzmacniać kompetencje cyfrowe i przedsiębiorcze wśród młodych ludzi. Wspólnymi działaniami, wspieramy talenty technologiczne i motywujemy je do odnalezienia swojego miejsca na startupowej i biznesowej mapie kraju – dodaje Agnieszka Sygitowicz, Wiceprezes Zarządu ŁSSE S.A.

Działalność Centrum Kreatywności Fabryka wspierają instytucje publiczne. Od 2021 r. Fabryka działa pod patronatem Centrum GovTech. W tym roku oficjalne patronaty honorowe nad działalnością placówki objęły również Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki, a także Sekretarz Stanu w KPRM ds. Cyfryzacji Janusz Cieszyński.

– Centrum Kreatywności Fabryka z pewnością stanowi ważne miejsce na innowacyjnej mapie Polski. Kolejny rok działania utwierdza nas jedynie w przekonaniu o słuszności jej stworzenia. Co ważne, stanowi dobry przykład dla podobnych inicjatyw. Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów. Mamy nadzieję, że z Centrum będą korzystać kolejne rzesze zainteresowanych technologią – mówi Justyna Orłowska, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech oraz Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej.

 

Wsparcie dla młodych innowatorów

Dotychczasową działalność Fabryki podsumowano podczas specjalnego wydarzenia zorganizowanego 3 lutego w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, na terenie której działa placówka. Związek Cyfrowa Polska, jak co roku, wyróżnił młodych innowatorów: swoje projekty z dziedziny nowoczesnych technologii przedstawili uczniowie Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi. Zwycięski zespół (grupa CRATER, biorąca udział w konkursie Europejskiej Agencji Kosmicznej na projekt sondy badawczej mieszczącej się w pojemniku wielkości puszki po napoju) został nagrodzony grantem Związku Cyfrowa Polska. Dofinansowanie projektu to niezwykle istotne wsparcie dla grupy, która przeszła do kolejnego etapu konkursu EAK.

Reklama

 

Rośnie znaczenie tematów poruszanych w Centrum

A czego możemy spodziewać się w łódzkim Centrum Kreatywności w kolejnym roku działalności? Inicjatorzy Fabryki zapowiadają, że zamierzają postawić większy nacisk zwłaszcza na trzy obszary technologiczne: robotyzacja, automatyzacja oraz rozwój kompetencji cyfrowych. W 2022 roku istotne będzie również wsparcie startupów oraz dalsze poszerzanie świadomości społecznej w zakresie cyberbezpieczeństwa. Nie zabraknie różnorodnych form dotarcia do zainteresowanych, takich jak konkursy, spotkania dla grup mniejszości językowych czy możliwość uzyskania bezpłatnej porady prawnej lub księgowej.

Znaczenie tematów poruszanych w Fabryce rośnie rok do roku. Jak podaje agencja badawcza PitchBook, wartość światowego rynku robotyki wzrośnie z 35,7 mld USD w 2021 roku do aż 45,5 mld USD w 2022 roku. W coraz większej liczbie firm wymagany jest przynajmniej podstawowy alfabetyzm cyfrowy. Tymczasem, jak wynika z danych publikowanych przez Komisję Europejską, co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe posiada jedynie 44 proc. Polaków (przy średniej unijnej w wysokości 56 proc.). – Poprawa tego wskaźnika pozostaje jednym z kluczowych celów działalności Fabryki – zaznacza prezes Michał Kanownik.

Czytaj więcej

Artykuły związane z oferta Centrum Kreatywności Fabryka