Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

nowoczesne budownictwo inżynieryjne prenumerata

Budownictwo inżynieryjne (budowa autostrad, ulic, dróg szynowych, wiaduktów, linii elektroenergetycznych; przychody firm budujących drogi i tory to 78,4% przychodów działu) osiągnęło w 4q21 bardzo dobre wyniki, wyróżniające się na tle ostatnich kwartałów. Wynik finansowy wzrósł do 2217 mln zł (vs 778 mln zł w 4q20). Przy dwucyfrowym wzroście r/r przychody rosły wyraźnie szybciej niż koszty (por. wykres). W 4q21 silnie rosły wynagrodzenia w przeliczeniu pracownika (o 28,1% r/r; stanowiły 15% przychodów działu).

Wyniki budownictwa infrastrukturalnego w kolejnych kwartałach 2022 najpewniej będą słabsze niż w 2021 z uwagi na niepewność trudnego otoczenia. Budownictwo infrastrukturalne szybko odczuło skutki inwazji Rosji na Ukrainę. Średnio ok. 20-30% Ukraińców zatrudnionych na polskich budowach powróciło do kraju (skala odpływu jest zróżnicowana, braki silniej odczuwają podwykonawcy i mniejsze firmy). Ceny surowców i materiałów dla budownictwa (stal, ropa i wyroby ropopochodne, kruszywa), które po gwałtownych wzrostach podczas pandemii zaczęły się stabilizować, ponownie zaczęły rosnąć w nieprzewidywalnej skali. Trudność kalkulacji kosztów przy odpływie pracowników, ograniczonej dostępności materiałów i ich rosnących cenach oraz przewidywanym dłuższym okresie wysokiej inflacji powoduje zawieszanie przetargów (wprowadzona od lutego’22 waloryzacja umów na poziomie 10% jest nieadekwatna do obecnej sytuacji) oraz wstrzymuje nowe inwestycje. Waloryzacja umów dot. robót drogowych (nowe budowy, jak i utrzymanie dróg) przy obowiązujących zasadach (+/- 10% od wartości zaakceptowanego kontraktu z GDDKiA, waloryzowane 50% wartości umowy) przy obecnym, trudno przewidywalnym wzroście cen w zbyt małym zakresie rekompensuje wzrost kosztów. Rozwiązanie tego problemu jest w dalszym ciągu przedmiotem dyskusji między inwestorem publicznym i wykonawcami.

PKD 42. Budownictwo inżynieryjne (roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej) - wyniki finansowe  - 1PKD 42. Budownictwo inżynieryjne (roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej) - wyniki finansowe  - 1

Popyt na usługi budowlane generują w szczególności: program drogowy, obecnie w realizacji jest 113 zadań z PBDK i PB100 Obwodnic o łącznej długości 1422 km, a w przetargu budowa 293 km; w przygotowaniu są 167 zadania o łącznej długości 2563 km; w 2022 nakłady na budowę nowych tras mają wynieść 16,3 mld zł, resort deklaruje utrzymanie tempa realizacji inwestycji; rządowy Fundusz Rozwoju Dróg przeznaczony na budowę i modernizację dróg lokalnych (39 mld zł do 2028); program kolejowy (76,7 mld zł; do końca lutego 2022 zrealizowano 30% zaplanowanych inwestycji, w realizacji jest 66%, w przetargu 1,7% a fazie planu/projektu 2,3%); w 2022 PLK ogłosiła 9 postępowań na ok. 10 mld zł z uzależnieniem finansowania od decyzji KE dotyczącej KPO.

PKD 42. Budownictwo inżynieryjne (roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej) - wyniki finansowe  - 2PKD 42. Budownictwo inżynieryjne (roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej) - wyniki finansowe  - 2

Reklama

 

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej

Artykuły związane z nowoczesne budownictwo inżynieryjne prenumerata