Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

noctiluca oled

Siódmy tegoroczny debiut na NewConnect okazał się szczęśliwy dla spółki Noctiluca, która zakończyła pierwszy dzień notowań z prawie 40% wzrostem w stosunku do ceny emisyjnej. Noctiluca to młoda spółka chemiczno-technologiczna, zajmująca się opracowaniem emiterów wykorzystywanych w ekranach OLED, czyli bardzo wąskim i specjalistycznym wycinkiem technologii, którą często nawet nieświadomie wykorzystujemy na co dzień. Co spółka ma do zaoferowania swoim akcjonariuszom, na czym polega charakter jej działalności i czy zainteresowanie jej akcjami podczas pierwszego dnia notowań było uzasadnione?

 

Podstawowe informacje o spółce

Noctiluca to młoda spółka chemiczno-technologiczna z Torunia, która powstała w 2019 roku po wydzieleniu z Synthex Technologies. Specjalizuje się w syntezie materiałów emisyjnych (mających postać proszku), które wykazują właściwości TADF (ang. Thermally Activated Delayed Fluorescence, Termicznie Aktywowana Opóźniona Fluorescencja) i będą wykorzystywane jako główny element warstwy emisyjnej diod OLED (organiczna dioda elektroluminescencyjna). Diody OLED służą zaś do budowy i produkcji wyświetlaczy, które są wykorzystywane w urządzeniach elektronicznych, takich jak: telewizory, monitory, smartfony, tablety czy smartwatche i inne urządzenia wearables). Noctiluca stawia sobie za cel badanie i rozwój autorskich technologii dla rynku OLED, a następnie ich komercjalizację we współpracy z partnerami branżowymi.

Ekrany wykorzystujące diody OLED od lat są powszechnie wykorzystywane w elektronice użytkowej, w tym przede wszystkim w urządzeniach mobilnych i telewizorach. Ekrany OLED cechują się znacznie niższym poborem mocy od tych, które wykorzystują tradycyjne diody elektroluminescencyjne (LED), pozwalają na wyświetlenie treści tylko na części matrycy (np. jako zegar w smartfonie, który jest wyświetlany przy uśpionym urządzeniu w tzw. trybie „always on display”), oprócz tego technologia OLED pozwala na tworzenie zakrzywionych czy elastycznych ekranów (wykorzystywanych np. w składanych smartfonach). Największą wadą diód OLED jest jednak ich relatywnie niska trwałość, wynikająca ze straty właściwości materiałów organicznych emitujących światło o konkretnej barwie (największy problem stanowi kolor niebieski).

Reklama

Wyświetlacze OLED pierwszej generacji korzystały z fluorescencyjnych materiałów emisyjnych, kolejna generacja OLED wykorzystuje materiały emisyjne bazujące na fosforescencji (świecenie po wcześniejszym naświetleniu z zewnątrz). Trzecia generacja technologii OLED bazuje na termicznie aktywowanej opóźnionej fluorescencji (TADF), która zapewnia większą wydajność i żywotność wyświetlaczy i do wytworzenia nie wymaga wykorzystania irydu, który znacząco podnosi koszt produkcji matryc OLED. Noctiluca pracuje właśnie nad trzecią i czwartą generacją diód OLED.

Zobacz także: Raport IPO 2021: To był świetny rok na GPW pod względem debiutów giełdowych, niestety - niekoniecznie dla inwestorów

 

Na czym Noctiluca chce zarabiać?

Komercjalizacja technologii w branży emiterów OLED jest długotrwałym i skomplikowanym procesem, który składa się z sześciu podstawowych etapów, trwających łącznie od 24 do 48 miesięcy:

  1. modelowanie matematyczne struktury emitera (DFT),
  2. synteza chemiczna emitera,
  3. budowa i testowanie diody,
  4. budowa i testowanie panelu,
  5. testowanie emiterów pod zamówienie klienta (faza Proof-of-Concept),
  6. sprzedaż komercyjna emiterów / licencjonowanie praw własności intelektualnej (IP)

 

Reklama

 

Spółka opracowuje panele OLED tworzone w dwóch głównych technologiach:

nanoszenia termicznego w wysokiej próżni (PVD) oraz druku (IJP), z czego ta druga jest znacznie mniej popularna, jednak ma szansę na obniżenie kosztów produkcji i sprawienie, że matryce OLED będzie można produkować na masową skalę bez konieczności wielomilionowych inwestycji w specjalistyczną linię produkcyjną.

Noctiluca planuje, że komercyjna sprzedaż pierwszego emitera (zielonego) w technologii IJP rozpocznie się już w 2022 roku. Emitery niebieskie i zielone w technologii PVD znajdują się w trzeciej fazie komercjalizacji (budowa i testowanie diody), a emitery czerwone i niebieskie w technologii IJP są w drugiej fazie (syntezy chemicznej).

noctiluca - na czym chce zarabiać noctiluca - na czym chce zarabiać

Noctiluca w drugiej połowie zeszłego roku podpisała pierwszą umowę MTA (ang. Material Transfer Agreement), czyli formalne wejście we współpracę, rozumiane jako rozpoczęcie testów emiterów przez partnera i wejście w wielomiesięczne rozmowy biznesowe, z niewymienionym z nazwy japońskim konglomeratem chemicznym, który będzie testować materiały Noctiluca (dotyczące technologii PVD) pod kątem ich dalszej dystrybucji i stosowania w swoich spółkach zależnych. W styczniu tego roku spółka podpisała kolejne MTA, tym razem z LG Display, który jest koreańskim liderem wśród dostawców paneli OLED do telewizorów. W zeszłym roku Noctiluca otworzyła też własny dział badań i rozwoju w Korei Południowej i podjęła współpracę z Uniwersytetem Kyung Hee w Seulu.

Reklama

Spółka przed wejściem na giełdę kilkukrotnie pozyskiwała kapitał w formie emisji prywatnych, w których udział brały głównie fundusze venture capital. We wrześniu w ramach subskrypcji pre-IPO Noctiluca zebrała łącznie 8,7 mln złotych, co wówczas dawało wycenę na poziomie 41 mln złotych, przekładająca się na 28 złotych na pojedynczą akcję. Z taką też ceną emisyjną Noctiluca zadebiutowała na NewConnect.

Po zakończeniu debiutanckiej sesji akcje spółki są wyceniane na 38,4900 PLN, co oznacza wzrost o 37,5% w stosunku do ceny emisyjnej i daje kapitalizację rynkową na poziomie 56 868 975 złotych.

Zobacz także: Rynek equity crowdfundingu w przededniu (r)ewolucji. Czy stanowi konkurencję dla rynku venture capital?

 

Konkurencja i otoczenie rynkowe

Noctiluca jest spółką zajmującą się bardzo specyficznym wycinkiem technologii, stąd też nie powinno dziwić, że nie ma bezpośrednich konkurentów na warszawskiej giełdzie, z którymi można byłoby ją porównać. Jeśli chodzi o liderów branży emiterów OLED, warto wymienić przede wszystkim niemiecką spółkę Cynora, która jest wyceniana na ok. 165 mln dolarów i komercjalizuje ponad 70 patentów czy notowaną na Nasdaq spółkę Universal Display Corporation (NASDAQ:OLED), która jest rynkowym hegemonem wycenianym na prawie 7,5 mld dolarów i która komercjalizuje ponad 100 patentów w obszarze technologii OLED. Oczywiście, porównywanie jej z Noctiluca nie ma zbyt wiele sensu, warto jednak dodać, że stosunek ceny do zysku Universal Display Corp. to obecnie niemal 40 (przy kursie 153,60 USD).

Sam rynek diod OLED cechuje się wysoką dynamiką wzrostu, dochodzącą nawet do 20% rocznie - aktualnie jest on wart ok. 36 mld dolarów, zaś do 2026 roku jego prognozowana wartość ma przekroczyć 80 mld dolarów. Największym katalizatorem wzrostów w branży OLED będzie popularyzacja składanych smartfonów i coraz większa przystępność cenowa telewizorów posiadających matryce wykonane w tej technologii.

Reklama

Oczywiście, trzeba liczyć się z ryzykiem tego, że młoda spóła znajdująca się we wczesnej fazie rozwoju wcale nie musi rozwijać się w podobnym tempie jak cały rynek, a na osiągnięcie rentowności trzeba będzie poczekać.

Zobacz także: Czym jest bilans (rachunkowość) spółki? Co składa się na aktywa i pasywa przedsiębiorstwa? Bilans uproszczony - wzór i przykłady

 

Wyniki finansowe

Noctiluca w swoim dokumencie informacyjnym przedstawiła sprawozdania finansowe za 2019 i 2020 rok, a także raport finansowy za trzy pierwsze kwartały zeszłego roku. Nie znamy więc kompletnych danych na temat sytuacji finansowej spółki na koniec 2021 roku. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z młodą spółką, we wczesnej fazie rozwoju autorskiej technologii, która nie została jeszcze skomercjalizowana, trudno przywiązywać dużą wagę do samych dotychczasowych wyników finansowych.

W trzech pierwszych kwartałach zeszłego roku Noctiluca osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 401,48 tys. złotych, z czego 183,78 tys. złotych w samym trzecim kwartale. Dla porównania, w okresie styczeń-wrzesień 2020 spółka odnotowała przychody w wysokości niecałych 60 tys. złotych. W trzech pierwszych kwartałach zeszłego roku strata netto wyniosła 1,793 mln złotych, z czego ponad 471,54 tys. złotych w samym trzecim kwartale. W analogicznym okresie 2020 roku (IQ-IIIQ) strata netto wyniosła 858,31 tys. złotych.

Jak nietrudno się domyślić, spółka odnotowała stratę również w poprzednich latach - w 2019 roku wynik netto wyniósł niecałe 180 tys. PLN na minusie, a w 2020 roku strata wyniosła ponad 1,396 mln złotych netto. W 2019 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 877,2 tys. złotych, zaś w 2020 roku było to 674,4 tys. PLN (spadek o 30% r/r). Mimo, że nie znamy jeszcze kompletnych wyników za 2021 rok, trudno liczyć na to, aby zakończył się on przychodami wyższymi niż w rekordowym 2019 roku. Jak na spółkę technologiczną we wczesnym etapie rozwoju dość osobliwy jest również fakt, że Noctiluca nie notuje wzrostu przychodów r/r, a jak dotąd rekordowy wynik uzyskała w pierwszym roku swojej działalności (wysokie przychody najprawdopodobniej pochodziły ze zlecenia syntezy kontaktowej emiterów dla brytyjskiej firmy Ossila).

Reklama

Na koniec trzeciego kwartału zeszłego roku Noctiluca dysponowała środkami pieniężnymi o wartości 4,429 mln złotych w porównaniu do 47,9 tys. PLN rok wcześniej (koniec września 2020)

Sytuacja bilansowa spółki na koniec trzeciego kwartału 2021 roku wyglądała następująco: łączna wartość aktywów wynosiła 6,633 mln złotych, z czego 5,148 mln złotych pochodziło z kapitałów własnych (ponad 77%), a 1,484 mln złotych stanowiły zobowiązania (oraz rezerwy na zobowiązania). Wartość aktywów trwałych wynosiła wówczas 1,703 mln złotych, dlatego też Noctiluca bez żadnych problemów spełniała tzw. Złotą regułę bilansową (mówiącą o tym, że aktywa trwałe powinny być finansowane kapitałem własnym), a jej stosunek kapitału własnego do aktywów trwałych przekraczał 3:1. Od strony bilansu (sporządzonego na koniec września zeszłego roku) spółka wygląda na zdrową.

 

Aktualizacja: przychody ze sprzedaży w całym 2021 roku wyniosły 562 tys. PLN (spadek o ponad 16% r/r), natomiast strata netto wyniosła 2,375 mln złotych.

Czytaj więcej