-
Mirbud planuje emisję akcji.
-
Mowa o potencjalnych akwizycjach w nowych obszarach budownictwa kolejowego.
-
Wiadomości negatywnie odbiły się na kursie.
Planowana emisja akcji uderza w kurs spółki
Mirbud przekazał w komunikacie, że planuje nową emisję akcji. Mowa o ok. 18,35 mln nowych akcji w celu podwyższenia kapitału zakładowego. Nie przekazano jednak informacji o planowanej cenie emisyjnej.
“Przyznanie zarządowi spółki kompetencji do podwyższania kapitału zakładowego spółki w granicach kapitału docelowego jest umotywowane koniecznością zapewnienia spółce możliwości szybkiego i elastycznego podwyższenia kapitału zakładowego, a tym samym pozyskiwania środków finansowych na rozwój bieżącej działalności spółki w sektorze drogowym i kolejowym” - zawarto w treści uchwały.
Akcjonariusze mają zadecydować o emisji podczas walnego zgromadzenia, zwołanego na 6 maja br.
Zobacz również: Akcje Orlen mogą wzrosnąć o 41%! Zdumiewająca rekomendacja dla giganta z GPW
Mirbud traci 12% w trakcie czwartkowej sesji.
Notowania Mirbudu na tle indeksu sWIG80
Źródło: TradingView
Mirbud z nowymi planami inwestycyjnymi
Pozyskany kapitał ma zostać przeznaczony na cele rozwojowe, w tym "zakup niezbędnego parku maszynowego w ramach strategii umacniania pozycji na rynku infrastruktury drogowej i kolejowej oraz potencjalnej akwizycji podmiotu w nowych obszarach budownictwa kolejowego". Przyjmuje się, że kapitał zakładowy ma zostać podwyższony o kwotę nie wyższą niż 1,83 mln zł.
Zobacz również: Allegro akcje prognozy na najbliższe dni: na notowaniach polskiej platformy e-commerce wciąż duże wahania
Pod koniec lutego wartość portfela zamówień w segmencie budownictwa drogowego wyniosła ok. 3,48 mld zł netto. W przypadku budownictwa kubaturowego było to ok. 1,24 mld zł netto.
Na początku stycznia ukazała się rekomendacja dla Mirbudu autorstwa DM BDM. Obniżono w nim rekomendację dla spółki z "kupuj" do "akumuluj". Cena docelowa została z kolei podwyższona z 8,90 zł do 9,09 zł. Analitycy zauważyli, że w 2023 r. ekspansja przychodowa grupy została zatrzymana, wynik netto mógł z kolei spaść drugi rok z rzędu.
“Spółka nie ma aż tak dużej ekspozycji na środki unijne po stronie przychodów, jak część innych podmiotów, natomiast po stronie kosztowej ewentualne ożywienie w branży odczuje jak cały rynek. (...) Spółka pozostaje jednak wyceniana relatywnie nisko. Perspektywa wynikowa na 2024 wydaje się atrakcyjna (Mirbud dość późno w obecnym cyklu zaczął pokazywać wzrost marż, dobrze może wypaść segment deweloperski). Mirbud na naszych prognozach wyceniany jest na EV/EBITDA’24=3,5x” - uzasadniono w raporcie.
Mirbud jest jednym z największych graczy rynkowych w Polsce. Jeśli chodzi o skalę działania, znajduje się w pierwszej 5. w kraju. Funkcjonuje już od ponad 30 lat. Od dłuższego czasu mówi się jednak o poszukiwaniu nisz, które pozwolą uzupełnić portfel zamówień. Rosną koszty, co prowadzi do obniżenia rentowności. Co istotne, struktura portfela grupy do 2026 r. zakłada ekspozycję na kontrakty infrastruktury drogowej.
W połowie marca poinformowano z kolei o planach budowy fabryki samochodów elektrycznych marki Izera w Jaworznie. Zarząd podpisał list intencyjny w tej sprawie.
“Przedmiotem listu jest potwierdzenie, że w wyniku postępowania zakupowego na Wybór generalnego wykonawcy, mogącego zrealizować inwestycję budowy zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Izera w formule Projektuj i Buduj Emitent złożył ofertę optymalną z punktu widzenia celów i budżetu realizowanego projektu” - poinformowano.
Podpisanie umowy ma zostać ogłoszone w kolejnym komunikacie. Spółka ElectroMobility Poland musi najpierw uzyskać wszystkie niezbędne zgody korporacyjne.