Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

megatrendy to

Jestem w trakcie kończenia trzyczęściowej serii artykułów na temat megatrendów technologicznych wpływających na społeczeństwo i tego, czego można się spodziewać po rewolucji Web3. Niniejszy artykuł podsumowuje cykle innowacyjne, które doprowadziły do powstania tych megatrendów przedstawionych w moim pierwszym artykule - "Ewolucja technologii komercyjnych i wpływ na prowadzenie biznesu". Stanowi on również zapowiedź pięciu megatrendów, które omówię bardziej szczegółowo w moim drugim opracowaniu, które ukaże się w pierwszym kwartale 2023 roku.

 

Cykle innowacji napędzane technologią tworzą nowe podejścia biznesowe

Od lat 60. XX wieku przedsiębiorstwa komercyjne korzystają z szybkiej ewolucji dostępnych dla nich technologii - adaptując wiele innowacji pierwotnie zaprojektowanych dla wojska i wcześniej wykorzystywanych jedynie przez duże uniwersytety. W miarę pojawiania się tych nowych technologii komercyjnych, zmieniają one możliwości przedsiębiorstw i ich klientów. Nacisk na przyjęcie nowych możliwości wymaga od przedsiębiorstw przebudowy infrastruktury dostaw. Ten cykl, w którym nowe technologie zmieniają możliwości biznesowe, a tym samym skłaniają do modernizacji platformy organizacji, od lat 60. ubiegłego wieku miał miejsce już trzy razy, a obecnie znajdujemy się u progu czwartego cyklu innowacji.

Ewolucja i rewolucja: Pięć megatrendów technologicznych wpływających na społeczeństwo - 1Ewolucja i rewolucja: Pięć megatrendów technologicznych wpływających na społeczeństwo - 1

Pierwszy cykl, automatyzacja, miał miejsce, gdy komputery stały się bardziej kompaktowe, co skutkowało bardziej wydajnymi zadaniami biznesowymi i bardziej scentralizowanym przetwarzaniem danych. W latach 70. rozpoczął się drugi cykl cyfryzacji wraz z pojawieniem się komputerów osobistych oraz komercyjnego oprogramowania dostępnego na rynku. Nastąpił również rozwój sieci - pod koniec lat 80. internet stał się publicznie dostępny, a na początku XXI wieku nastąpiła eksplozja stron internetowych. Obecnie kończymy trzeci cykl, wirtualizację, który charakteryzuje się wprowadzeniem chmury obliczeniowej, interfejsów API i big data. Te nowe technologie pozwoliły na osadzenie naszych interakcji społecznych w sieciach cyfrowych i przyczyniły się do powstania nowych platform komercyjnych, które pozwalają osobom prywatnym i firmom na dowolną interakcję w ramach różnych działań biznesowych.

Reklama

Czwartym cyklem na horyzoncie jest decentralizacja, w której interakcje peer-to-peer odchodzą od platform pośredniczących na rzecz protokołów komercyjnych, w których użytkownicy i dostawcy zasobów są zachęcani do udziału we własności sieci, z których najczęściej korzystają, oraz do udziału w nagrodach finansowych generowanych przez te sieci. Aby uzyskać więcej szczegółowych informacji na temat tych czterech cykli, zapoznaj się z naszym niedawnym szczegółowym raportem "Ewolucja technologii komercyjnych i wpływ na dostawy biznesowe".

 

Megatrendy, które umożliwia innowacja napędzana przez technologię

W miarę rozwoju tych cykli innowacji technologicznych, wpływ ciągłych innowacji staje się coraz bardziej skumulowany - co skutkuje pojawieniem się pięciu megatrendów, które odzwierciedlają szersze zmiany w sposobie funkcjonowania społeczeństwa. Wprowadzenie do tych megatrendów znajduje się tutaj, a bardziej dogłębna analiza tych trendów i ich prawdopodobnych zmian w społeczeństwie zostanie przedstawiona w naszym nowym raporcie, który ukaże się w pierwszym kwartale (Q1) 2023 roku.

Te megatrendy już teraz głęboko zmieniły władzę, jaką jednostki sprawują w społeczeństwie, oraz czynniki napędzające wartość handlu. Wyłaniający się czwarty cykl innowacji może być świadkiem kulminacji tych zmian i okazać się najbardziej przełomowym z dotychczasowych. W istocie, społeczeństwo może znajdować się na progu jeszcze bardziej dramatycznej ewolucji niż pojawienie się Internetu.

 

Megatrend #1: Demokratyzacja dostępu

Pierwszy megatrend odnosi się do tego, w jaki sposób szyny handlowe stają się coraz bardziej zdemokratyzowane. Handel stał się bardziej otwarty, oferując jednostkom i przedsiębiorstwom bezprecedensowy dostęp i kontrolę nad ich kanałami kupna i sprzedaży.

Reklama

W erze automatyzacji, zastrzeżone systemy komputerowe były budowane w celu zwiększenia wydajności handlu - zwiększając szybkość, z jaką mogły odbywać się transakcje i umożliwiając korzyści skali w zakresie cen.

Era cyfryzacji zaczęła otwierać te zastrzeżone systemy, odsłaniając procesy i dane, które były dostępne tylko dla pracowników i pozwalając jednostkom na dostęp i organizowanie własnych transakcji handlowych za pośrednictwem sieci. Na przykład, kupowanie biletów lotniczych bezpośrednio zamiast korzystania z biura podróży.

Dzięki wirtualizacji procesy wykraczają poza granice firmy i są rozprowadzane za pośrednictwem platform i sieci, które umożliwiają osobom fizycznym i firmom nie tylko dostęp i inicjowanie transakcji, ale także wnoszenie wkładu i wykorzystywanie własnych zasobów. Na przykład, pozwalając innym na wynajęcie swojego domu na Airbnb.

W miarę jak cykl decentralizacji nabiera rozpędu, te komercyjne platformy ewoluują w protokoły komercyjne. Podobnie jak osoby fizyczne mogą wywołać stronę internetową za pomocą protokołów internetowych, takich jak HTTP, nowe oferty pozwolą osobom fizycznym na dostęp do protokołów skoncentrowanych na procesach za pośrednictwem sieci, które pozwolą im na inicjowanie własnych umów, tworzenie i zabezpieczanie własnych aktywów oraz uzyskiwanie zachęt finansowych, które pozwolą im stać się właścicielami sieci, z których najczęściej korzystają.

 

Megatrend #2: Dekompozycja wartości biznesowej

Drugi megatrend pokazuje, w jaki sposób zmieniają się czynniki napędzające wartość biznesową, odchodząc od wewnętrznej produkcji i dystrybucji dóbr materialnych, które można zmierzyć za pomocą nakładów kapitałowych, do bardziej niematerialnego zestawu czynników różnicujących, które w coraz większym stopniu polegają na szerszym ekosystemie w celu realizacji kluczowych procesów.

Reklama

Automatyzacja położyła nacisk na zwiększone możliwości produkcyjne, a przedsiębiorstwa były w stanie określić ilościowo, ile inwestują w celu poprawy wydajności i skali.

W cyklu cyfryzacji rozpoczęło się przejście od materialnej do niematerialnej wartości przedsiębiorstwa, ponieważ automatyzacja przeniosła się z zakładu produkcyjnego do biura. Umożliwiło to gwałtowny wzrost tworzenia innowacji i własności intelektualnej - których dostarczanie stało się czynnikiem różnicującym - pozycjonując usługi oparte na wiedzy jako nowy czynnik napędzający wartość.

W obecnej erze wirtualizacji wartość biznesowa jest coraz bardziej związana z potężnymi platformami, które napędzają efekty sieciowe. Firmy odnoszące sukcesy albo wspierają te efekty sieciowe, albo polegają na nich, łącząc się z ekosystemami, które one umożliwiają, pozwalając dostawcy platformy na realizację kluczowych części ich procesu biznesowego.

W miarę rozwoju nadchodzącego cyklu decentralizacji, powiązania z siecią będą prawdopodobnie ewoluować wraz z procesami pochodzącymi od różnych dostawców, które zostaną osadzone w sieci, ponieważ przedsiębiorstwa rozpowszechniają swoją wartość biznesową poprzez przekształcanie swoich procesów w kod open-source, który może być dostępny dla programistów i włączony do każdego odpowiedniego przepływu transakcji.

 

Megatrend #3: Rosnąca siła tłumu

Trzeci megatrend koncentruje się na ewolucji kanałów komunikacyjnych, które jednostki wykorzystują do dzielenia się swoimi doświadczeniami związanymi z transakcjami handlowymi oraz na tym, w jaki sposób korzystanie z tych kanałów dało im głos, który pozwala im wpływać na oferty biznesowe i komunikaty, a być może ostatecznie je kształtować.

Reklama

Interaktywne technologie głosowe i centra obsługi telefonicznej pojawiły się, aby wspierać konsumentów w cyklu automatyzacji, umożliwiając im zgłaszanie uwag i wątpliwości, ale w sposób indywidualny, który pozostawiał konsumentów w niepewności co do wpływu takiego zaangażowania.

Pojawienie się tablic ogłoszeniowych, forów internetowych i blogów w cyklu cyfryzacji zapewniło konsumentom asynchroniczne mechanizmy przekazywania informacji zwrotnych, które mogły być przeglądane i udostępniane wielu potencjalnym i faktycznym nabywcom, a także przeglądane przez docelowe przedsiębiorstwa. To oznaczało pierwsze kroki w kierunku wyłonienia się głosu tłumu.

Media społecznościowe - znak rozpoznawczy cyklu wirtualizacji - stworzyły synchroniczną pętlę informacji zwrotnej między konsumentami a przedsiębiorstwami komercyjnymi, wynosząc w wielu przypadkach poglądy i opinie jednostek ponad oficjalne komunikaty marki i reklamy samej firmy oraz zachęcając do zaangażowania nowej klasy influencerów w celu kształtowania opinii.

Nadchodzący cykl decentralizacji oznacza pojawienie się gospodarki peer-to-peer i bezpośrednio angażuje konsumentów poprzez nowe procesy zarządzania, które zachęcają najbardziej aktywnych uczestników sieci do stania się właścicielami i częścią społeczności, która ustala strategię biznesową dla protokołu komercyjnego.

 

Megatrend #4: Instytucjonalizacja jednostki

Instytucje wykorzystują swoje zasoby organizacyjne do realizacji długoterminowych celów dla swoich bazowych członków, uzyskując dostęp do wielu możliwości finansowych i społecznych, aby osiągnąć swój sukces. Czwarty megatrend bada, w jaki sposób jednostki uzyskały dostęp do tych samych dźwigni, aby zoptymalizować wykorzystanie swoich osobistych zasobów do realizacji własnych długoterminowych celów.

Reklama

Cykl automatyzacji wspierał ogromną poprawę w prowadzeniu dokumentacji, co pozwoliło na stworzenie karty kredytowej, która mogła być wydawana na skalę - umożliwiając jednostkom zakup przedmiotów na kredyt i rozszerzenie ich siły nabywczej, podobnie jak w przypadku instytucji.

Cyfryzacja dostarczyła jednostkom nowe potężne narzędzie - komputer osobisty - i stworzyła nowe kanały dla jednostek za pośrednictwem Internetu, umożliwiając im dostęp do ekspertów i zawieranie transakcji bezpośrednio z dostawcami za pośrednictwem ich stron internetowych, dając jednostkom więcej możliwości, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla instytucji.

Wirtualizacja pozwoliła jednostkom stać się częścią daleko idących społeczności internetowych i platform handlowych, co z kolei umożliwiło im kształtowanie własnej marki osobistej za pośrednictwem mediów społecznościowych, łączenie się z sieciami sojuszników oraz wykorzystywanie swoich osobistych aktywów do uzyskiwania przychodów - czyli wszystkie działania, które tradycyjnie prowadziły instytucje.

Decentralizacja powinna zlikwidować wszelkie pozostałe luki pomiędzy osobami fizycznymi a instytucjami, ponieważ uczestnicy protokołów komercyjnych będą mogli pozyskiwać kapitał bezpośrednio poprzez emisję NFT, które zawierają ich osobiste aktywa oraz poprzez wykorzystanie ich szerszego zestawu zasobów cyfrowych jako zabezpieczenia do zaciągania pożyczek, kredytów lub udziałów bez konieczności uzyskania zgody lub ułatwień ze strony pośrednika.

 

Megatrend nr 5: Kwantyfikacja zachowań

Ostatni megatrend bada, w jaki sposób każdy cykl innowacji napędzany technologią doprowadził do stworzenia i przechowywania coraz większego zestawu danych transakcyjnych i związanych z procesami oraz w jaki sposób eksploracja tych danych przyczyniła się do zwiększenia wyników handlowych oraz do tego, że stały się one coraz bardziej ukierunkowane i spersonalizowane.

Reklama

Systemy informacyjne dla kadry kierowniczej pojawiły się w cyklu automatyzacji, łącząc informacje z różnych oddziałów i działów przedsiębiorstwa, aby zapewnić kadrze kierowniczej wgląd w działalność biznesową w celu usprawnienia procesu podejmowania decyzji.

Rosnące wykorzystanie specjalistycznych systemów w cyklu cyfryzacji - takich jak zarządzanie relacjami z klientami, zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa i przetwarzanie transakcji w punktach sprzedaży - umożliwiło gromadzenie informacji na poziomie procesów i ich analizę w celu usprawnienia świadczenia usług i poprawy wyników.

W cyklu wirtualizacji zastosowano nowe, wydajne techniki przetwarzania danych i sztuczną inteligencję, aby określić, jak poszczególne osoby zachowują się na każdym etapie procesu i porównać ich działania z działaniami podejmowanymi przez podobne kohorty w celu dostosowania doświadczeń użytkownika i zwiększenia prawdopodobieństwa, że użytkownik zaangażuje się lub dokona transakcji.

W cyklu decentralizacji algorytmy prawdopodobnie będą wykraczać poza sposób, w jaki jednostki angażują się w proces, aby modelować same jednostki w wielu procesach i wiązać ze sobą spostrzeżenia na temat ich działań i zachowań w celu tworzenia zindywidualizowanych ofert opartych na unikalnym profilu danej osoby.

 

Wpływ na społeczeństwo

Omówione w tym artykule megatrendy zyskują na znaczeniu wraz z rozwojem każdego nowego cyklu innowacji napędzanych przez technologię. Te megatrendy pojawiły się w momencie pełnego zrozumienia skutków automatyzacji i przejścia do cyfryzacji. Zostały one wzmocnione w miarę postępu cyfryzacji w latach 80-tych i na początku XXI wieku, kiedy to nastąpiła wirtualizacja, i prawdopodobnie znajdą swoje spełnienie w nadchodzącym cyklu decentralizacji.

Reklama

Ewolucja i rewolucja: Pięć megatrendów technologicznych wpływających na społeczeństwo - 2Ewolucja i rewolucja: Pięć megatrendów technologicznych wpływających na społeczeństwo - 2

Jeśli megatrendy będą postępować zgodnie z naszymi przewidywaniami, w ciągu około 60 lat konsumenci zyskają ogromną władzę i staną się potężnymi motorami działalności komercyjnej, zdolnymi do wykorzystania swoich zasobów zbiorowo lub jako jednostki do kierowania i zarządzania własnym życiem i środkami do życia; jednocześnie przedsiębiorstwa komercyjne przestaną być potężnymi monolitami, które produkowały i rozprowadzały własne towary i usługi, a staną się coraz bardziej uwikłane w szeroki sieciowy ekosystem, który łączy ogromne zasoby i wydajność w sposób coraz bardziej dostosowany do doświadczeń użytkownika końcowego.

Koncepcje te zostaną dokładniej przeanalizowane w naszym kolejnym artykule, który ukaże się w pierwszym kwartale 2023 roku.

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z megatrendy to