Księgowość jest podstawowym elementem składowym rachunkowości. Polega ona na rejestracji przy pomocy odpowiednich dokumentów, zdarzeń gospodarczych, które wpływają na majątek danego podmiotu.
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, mamy do czynienia z księgowością uproszczoną (podatkowa księga przychodów i rozchodów lub ryczałt) oraz księgowością pełną, czyli księgami rachunkowymi.
Prowadzenie księgowości dla danego podmiotu gospodarczego jest bardzo złożonym i odpowiedzialnym zadaniem. W tym artykule dowiesz się, jakie obowiązki spoczywają na księgowej, jakie są wymagania wobec osób zatrudnianych na tym stanowisku oraz w jaki sposób można przygotować się do kariery w księgowości.
Obowiązki księgowej
Księgowość to jeden z sektorów usług administracyjnych. Osoba pracująca w dziale księgowym zajmuje się przede wszystkim szeroko pojętą rachunkowością.
Będzie to w dużej mierze księgowanie faktur dotyczących nabycia oraz sprzedaży towarów i usług, rozliczanie składek i świadczeń oraz wysyłanie deklaracji do Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a także przygotowywanie sprawozdań, raportów oraz analiz finansowych.
Często obowiązki kadrowej i księgowej przeplatają się. Księgowa bowiem może zajmować się również sporządzaniem deklaracji podatkowych i ubezpieczeniowych oraz zgłaszaniem nowych pracowników do ZUS oraz ich wyrejestrowywaniem po zakończeniu stosunku pracy.
Obecnie, praktycznie wszystkie rozliczenia wykonywane są z wykorzystaniem programów księgowych oraz kadrowo-płacowych, więc księgowa musi również potrafić sprawnie i efektywnie je wykorzystywać w codziennej pracy.