Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jej charakterystyka oraz ocena

Obraz finansów publicznych na półmetku 2022 jest pozytywny. Nadwyżka budżetu państwa po maju zwiększyła się do 12,1 mld zł. Prawie milion obcokrajowców zarejestrowanych w ZUS na koniec maja sugeruje, że sytuacja dochodowa podsektora ubezpieczeń społecznych także jest pozytywna.

Podtrzymujemy ocenę, że relacja długu publicznego do PKB w 2q22 pozostała na ścieżce spadkowej, mimo dużego zaawansowania finansowania potrzeb pożyczkowych i osłabienia złotego.

Polityka fiskalna w Polsce: pozytywny obraz finansów publicznych na półmetku 2022. Co dalej? - 1Polityka fiskalna w Polsce: pozytywny obraz finansów publicznych na półmetku 2022. Co dalej? - 1

 

PROGNOZA ŚREDNIOTERMINOWA

Reklama

Nadal prognozujemy, że wzrost deficytu fiskalnego w 2022 będzie umiarkowany (utrzyma się poniżej 3% PKB), a w 2023 możliwy jest powrót na ścieżkę jego redukcji. Przedłużenie tarczy antyinflacyjnej (przynajmniej do końca 2022) oraz obniżka podatków od lipca będą mieć pewien negatywny wpływ na wyniki sektora, ale trzeba pamiętać, że tarcza antyinflacyjna jest w dużej mierze transferem „zwrotnym” podwyższonych dochodów uzyskanych dzięki zaskakująco silnemu wzrostowi cen, a nie działaniem podważającym wcześniej wyznaczoną ścieżkę deficytu fiskalnego.

Podwyżki stóp procentowych sprawią, że w horyzoncie roku koszty obsługi zadłużenia wzrosną o ok. 1% PKB. Dużo zależeć będzie także od tego, jaki kształt przybierze zapowiadana na wakacje nowelizacja ustawy budżetowej, uwzględniająca zaktualizowane założenia makroekonomiczne. Założenia przyjęte w ustawie budżetowej na 2022 wydają się w świetle naszych obecnych prognoz ultrakonserwatywne.

Polityka fiskalna w Polsce: pozytywny obraz finansów publicznych na półmetku 2022. Co dalej? - 2Polityka fiskalna w Polsce: pozytywny obraz finansów publicznych na półmetku 2022. Co dalej? - 2

Silny wzrost bazy podatkowej, który ma obecnie miejsce, sprawia, że polityka fiskalna ma przestrzeń zarówno do zmniejszania efektywnych stawek podatkowych (taki mechanizm ma zastosowanie w przypadku tarczy antyinflacyjnej), jak i do wzrostu wydatków (nowelizacja ustawy budżetowej będzie zapewne uwzględniać dodatkowe wydatki związane z wojną w Ukrainie, m.in. pomoc dla uchodźców, większe nakłady na armię). Bardzo wysoki nominalny wzrost gospodarczy sprawia, że nawet przy umiarkowanym wzroście deficytu fiskalnego i potrzeb pożyczkowych relacja długu publicznego do PKB będzie się obniżać. Część pożyczkowa KPO będzie mieć niewielki wpływ na wynik sektora w 2022 i 2023 – szacunkowy wzrost zadłużenia z tego tytułu nie przekroczy 0,3% PKB.

Sytuacja fiskalna w Polsce na tle krajów regionu pozostaje dobra – wynik fiskalny ogółem za 2021 (-1,9% PKB), jak i po korekcie o nowe inwestycje publiczne (0,0% PKB) był znacznie lepszy niż w Czechach i na Węgrzech. Według prognoz Komisji Europejskiej, wynik fiskalny w Polsce w 2022 będzie nadal lepszy niż w innych krajach regionu, a w 2023 będzie tylko nieznacznie gorszy niż w Czechach.

Reklama

Polityka fiskalna w Polsce: pozytywny obraz finansów publicznych na półmetku 2022. Co dalej? - 3Polityka fiskalna w Polsce: pozytywny obraz finansów publicznych na półmetku 2022. Co dalej? - 3

 

ŹRÓDŁA NIEPEWNOŚCI DLA PROGNOZY

Główne źródła niepewności to: (1) zmiany nominalnej dynamiki PKB, (2) zakres i koszt pomocy uchodźcom, (3) zmiany wydatków obronnych, (4) wahania notowań złotego (istotne dla relacji długu do PKB).

Polityka fiskalna w Polsce: pozytywny obraz finansów publicznych na półmetku 2022. Co dalej? - 4Polityka fiskalna w Polsce: pozytywny obraz finansów publicznych na półmetku 2022. Co dalej? - 4

 

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Ekonomiczny 2q22. Analizy Makroekonomiczne”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z jej charakterystyka oraz ocena