Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jakie wyniki finansowe InPost

O 46% w 3 miesiące poszły w górę notowania firmy InPost. Jej paczkomaty robią furorę w Wielkiej Brytanii i Francji.

Poniższy tweet mówi dużo o tym, co się dzieje i jakie są nastroje w InPoście:

Francuzi i Brytyjczycy zakochali się w paczkomatach

Reklama

Tak, to prawda, wynik InPost w zakresie dostaw przesyłek w 2022 roku jest imponujący. Grupa zanotowała wzrost o 44% r/r, dostarczając 744,9 mln przesyłek! W Polsce wolumen przesyłek wyniósł 508,4 mln (+20% r/r), a za granicą 236,5 mln sztuk (+153% r/r), w tym Mondial Relay dostarczył 213,1 mln przesyłek (+151% r/r).

Założyciel InPostu Rafał Brzoska stwierdził, że rok 2022 był kolejnym dobrym rokiem dla grupy. „Zanotowaliśmy rekordowe wolumeny, zarówno w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych. Udało się to osiągnąć pomimo trudnych warunków makroekonomicznych będących wyzwaniem dla całego sektora e-commerce. Wyjątkowa jakość oferowanych przez InPost usług spowodowała, że był to kolejny rok wzrostu udziału na podstawowym polskim rynku. [...] Pomimo rekordowych wolumenów, na poziomie nawet 5 mln paczek dziennie, nasz wskaźnik NPS (Net Promoter Score - wskaźnik lojalności klientów) wzrósł z 75% do poziomu 81% w badaniu w grudniu 2022. Te wyniki potwierdzają, że sieć urządzeń Paczkomat InPost to najwygodniejsza, najbardziej elastyczna i najbardziej prokonsumencka forma dostaw dla e-commerce. Jak pokazują wolumeny za IV kwartał, nasz model biznesowy z sukcesem wdrażamy na nowych rynkach" - powiedział prezes InPost Rafał Brzoska.

Zobacz również: InPost dostarczył w 2022 roku 744,9 mln przesyłek – o 44% więcej r/r. Grupa rosła na wszystkich kluczowych rynkach

 

 

Reklama

Na koniec 2022 roku InPost miał 27 939 paczkomatów, w tym w Polsce 19 306 (+17% r/r), a na rynkach międzynarodowych 8 633 sztuk (+120% r/r). Liczba skrytek na koniec ubiegłego roku wyniosła 2,9 mln sztuk w Polsce (+21% r/r) i 651 tys. (+196% r/r) na rynkach zagranicznych. Jeśli chodzi o punkty nadań / odbiorów, to grupa na koniec 2022 roku miała ich 26 099.

Prezes Brzoska wskazał, że francuski Mondial Relay zanotował rekordowy, przekraczający wcześniejsze założenia, wzrost. „Rosnący we Francji popyt na usługi spółki ugruntowuje przekonanie o słuszności założeń co do skali i tempa planowanego procesu inwestycyjnego w tym kraju, zarówno w sieć logistyczną, jak i rozbudowę sieci paczkomatów” – stwierdził Brzoska.

Jednak prawdziwą furorę paczkomaty robią na Wyspach Brytyjskich. InPost zdecydował się nawet na czasowe ograniczenie ich dostępności z powodu obaw o przepustowość u partnera logistycznego. „Motywuje to nas do rozbudowy logistyki na rynku brytyjskim, tak aby w pełni odpowiadała oczekiwaniom naszych klientów” – powiedział Brzoska.

Zobacz również: Gdy niektórzy zarabiali po 541%, to inni rwali sobie włosy z głowy, tracąc nawet 70%!

 

Notowania InPost na tle indeksu Euronext Euro 500 – 6 miesięcy

 

Reklama

Źródło: TradingView

 

InPost inwestuje i poprawia wyniki finansowe

Przypomnijmy, że InPost inwestuje również we flotę aut elektrycznych. Zamówił kilka miesięcy temu 174 EV, w tym 100 Fordów E-Transit oraz 74 samochody marki Stellantis oraz Mercedesy eSprinter. Dzięki temu jego flota powiększy się do blisko 500 samochodów i będzie największa w Polsce wśród firm kurierskich. Będzie dostarczała przesyłki w najważniejszych miastach partnerskich programu Green City w Polsce, m.in. w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie.

W I kwartale 2023 InPost ma zaoferować usługę finansową. „Posiadając 16,3 mln aktywnych klientów chyba jesteśmy - spośród firm usługowych - w TOP3, jeżeli chodzi o lojalizację klientów i to powoduje, że myślimy o kolejnych usługach, które będziemy chcieli oferować przy okazji zakupów internetowych” – zapowiedział prezes Brzoska w listopadzie. Warto przypomnieć, że na jesieni InPost wszedł we współpracę z Zalando.

W I-III kw. 2022 r. InPost miał 428,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, w porównaniu z 317,1 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody wyniosły 4 910,8 mln zł w porównaniu z 2 910,7 mln zł rok wcześniej. Spółka tłumaczyła, że dobre wyniki za 9 miesięcy 2022 to efekt wzrostu wolumenów, jednak zaznaczała, iż od połowy października rynek rósł w tempie umiarkowanym, prawdopodobnie z uwagi na presję inflacyjną. „Niemniej jednak można oczekiwać, że pozytywny wpływ na marże w IV kwartale będą miały coroczne podwyżki cen kontraktowych. Proces podwyżek będzie kontynuowany do końca I kw. 2023 r. Zarząd grupy w perspektywie średnio- i długoterminowej spodziewa się zwiększenia udziałów rynkowych we wszystkich kluczowych dla grupy krajach” - zapowiadał InPost w listopadzie 2022.

Reklama

InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Firma ma sieć paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie. W lipcu 2021 r. InPost przejął Mondial Relay. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam. Od IPO wycena InPostu spadła o -56%, do 4,22 mld euro.

Zobacz również: Afera Orlenu. Czemu koncern paliwowy utrzymywał wysokie ceny benzyny pod koniec 2022?

 

Notowania InPost od IPO na tle indeksu Euronext Euro 500

 

Źródło: TradingView

Czytaj więcej