- Cena kawy idzie w górę, a wycena Starbucks w dół.
- Jaka jest sytuacja fundamentalna spółki Starbucks?
- Jakie rewolucyjne zmiany organizacyjne zapowiada Starbucks?
Starbucks wprowadza duże zmiany. Międzynarodowa sieć kawiarń chce, by było u niej bardziej komfortowo, przede wszystkim bardziej cicho.
W ostatnich miesiącach notowania Starbucks zostały mocno w tyle za amerykańskimi indeksami, a w trakcie 5 miesięcy cena kawy urosła o 30%. Pytanie, czego obawia się rynek, coraz niżej wyceniając akcje spółki Starbucks.
Zobacz także: Notowania InPost wzrosną o 30% - nowa rekomendacja. Rafał Brzoska podbija Wielką Brytanię
Notowania Starbucks na tle S&P 500 (5 lat)
Źródło: TradingView
Ma być szybciej i ciszej
Starbucks to gigant branży kawiarnianej, wart na giełdzie w USA 97 mld USD. Jest to spółka globalna, a szczególnie popularna w USA. Stara się mieć gęstą sieć lokali w dużych miastach.
Starbucks zapowiada sporą zmianę organizacyjną w swoim funkcjonowaniu, a raczej szereg zmian. Firma rozpoczęła szeroko zakrojony program modernizacji procesu zamawiania za pomocą nowych systemów Siren. Starbucks chce, by kawa była zamawiana szybciej i prościej, oraz by była dostarczana szybciej.
Co więcej, sieć kawiarń pracuje również nad modernizacją swoich lokali, aby uczynić je cichszymi i bardziej atrakcyjnymi. Prace obejmą instalację przegród, aparatury sufitowej pochłaniającej dźwięk, renowację wystroju oraz rearanżację wnętrz.
Celem Starbucks jest wyciszenie kawiarni zarówno w celu poprawy atmosfery, jak i ułatwienia składania zamówień. Firma doszła do wniosku, że w godzinach szczytu – czyli rano i po obiedzie – jest w jej kawiarniach za głośno.
"Wyobraź sobie, że jesteś barmanem i masz cały ten hałas w tle, i próbujesz komunikować się z klientem. To jest w takich warunkach trudne. Hałas uderza również w osoby pracujące zdalnie w naszych kawiarniach" - powiedziała Sara Trilling, prezes Starbucks North America.
Co ciekawe, Starbucks postrzega również drive-thru jako przyszłościowy kierunek. Aż 80% nowych lokali planowanych do otwarcia na 2024 r. będzie wyposażonych w system drive-thru. Ma to pomóc zmniejszyć tłok wewnątrz lokali. Obecnie około 70% placówek Starbucks posiada opcję drive-thru, ale większość z nich znajduje się na przedmieściach.
Zobacz także: Wzrostowa passa na akcjach KGHM zatrzymana! Kiedy kolejna fala na kursie?
Konsument pod presją, ale wciąż pije kawę
W 2023 roku Starbucks miał 35,9 mld USD przychodów oraz 4,1 mld USD zysku. Marża wyniosła 11,5%. Spółka może się pochwalić zyskiem na akcję w wysokości 3,74 USD. Jest handlowana przy wskaźniku C/Z = 23. Dzieli się zyskami z akcjonariuszami, a stopa dywidendy w jej przypadku wynosi 2,65%.
Na razie nie są znane wyniki spółki za I kwartał 2024. Jednak analitycy są do niej dobrze nastawieni. Generalnie rekomendują „przeważaj” akcje Starbucks, a średnia cena docelowa z 33 rekomendacji wynosi 106 USD, podczas gdy obecnie kurs jest na poziomie 86 USD.
W połowie marca pojawiły się jednak alarmujące wypowiedzi ze strony managementu spółki Starbucks.
"Mamy do czynienia ze skomplikowanym środowiskiem operacyjnym i przeciwnościami rynkowymi, których rozwiązanie zajmie trochę czasu" - powiedział dyrektor generalny spółki Laxman Narasimhan. „Konsumenci w Stanach Zjednoczonych i Europie zmagają się z presją kosztową, co sprawia, że ograniczają wydatki. Zapewniamy, że Starbucks ma odpowiedni zespół i plan co robić, aby iść naprzód” - dodał.
Wyniki finansowe Starbucks
Źródło: Barron’s
Rekomendacje dla Starbucks (2024)
Źródło: FinViz