Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jak rejestrować znaki towarowe

Rejestracja znaków towarowych jest bardzo ważnym krokiem w rozwoju przedsiębiorstwa, który jednak wiele osób często traktuje po macoszemu. Zupełnie niesłusznie! Ochrona nazwy lub logo firmy już na początku jej istnienia może uchronić przed wieloma przykrymi wydarzeniami w przyszłości. Jakimi? Choćby przed podszywaniem się innych pod daną markę i czerpaniu zysków z Twojej ciężkiej pracy lub, co gorsza, psuciu Twojego wizerunku. Zdecydowanie warto zabezpieczyć się przed wykorzystywaniem znaków towarowych Twojej marki przez inne firmy.

 

Czym są znaki towarowe?

Mianem znaku towarowego można określić wszelkie oznaczenia stosowane do identyfikacji produktów lub usług danej marki. Musi on spełniać dwa warunki:

  • umożliwiać wyróżnienie towarów lub usług na tle konkurencji,
  • zostać przedstawiony w rejestrze znaków towarowych w taki sposób, który umożliwi jednoznaczne i dokładne ustalenie przedmiotu udzielonej ochrony.

Wbrew temu co mogłoby się wydawać, znakiem towarowym nie musi być tylko wyraz, litera lub cyfra (nazwa firmy lub modelu produktu, nazwisko właściciela, inicjały z datą założenia firmy itp.) czy forma graficzna (logotyp, rysunek, określona kolorystyka). Znakiem towarowym może być także forma przestrzenna (np. opakowanie, kształt danego towaru), a nawet dźwięk!

Reklama

 

Gdzie można zarejestrować swój znak towarowy?

W Polsce znaki towarowe rejestrowane są w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej. Zgłoszenie się do tego urzędu zapewni Ci ochronę na terenie kraju. Natomiast jeżeli działasz na szerszą skalę, w innych państwach Unii Europejskiej lub nawet poza nią, powinieneś pomyśleć o szerszym zabezpieczeniu swoich znaków towarowych. W takim przypadku dobrym pomysłem będzie zastrzeżenie nazwy, logo itd. w Urzędzie Unii Europejskiej do spraw Własności Intelektualnej lub w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej.

Warto pamiętać o tym, że rejestracja znaków towarowych może mieć miejsce w dowolnym momencie działania przedsiębiorstwa – na samym jego początku, przed przeprowadzeniem ekspansji na sąsiednie rynki, po zdobyciu dużej popularności itp. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że w uzasadnionych przypadkach urząd może odmówić Ci rejestracji, a zbyt późne podjęcie odpowiednich kroków w tej sprawie daje szanse nieuczciwej konkurencji na podszywanie się pod Twoją firmę.

 

Rejestrować samemu czy skorzystać z profesjonalnej pomocy?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy rejestrować znaki towarowe samemu, czy skorzystać z pomocy kancelarii prawnych zajmujących się takimi zagadnieniami. Zdania są podzielone i oba rozwiązania mają swoje wady i zalety – decyzja należy do Ciebie. Proces rejestracji wcale nie jest tak łatwy, jak mogłoby się wydawać. Wymaga on nie tylko dobrych przygotowań, ale także jest dość czasochłonny. 

Reklama

Warto pamiętać o tym, że tematy prawne bywają dość skomplikowane, a zwrócenie się o pomoc do kogoś może zaoszczędzić Ci sporo nerwów i uchronić przed błędami, które niechcący mógłbyś popełnić. Zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej nie rejestrowałeś żadnego znaku towarowego. Jeśli chciałbyś szerzej zapoznać się z tematem rejestracji znaków towarowych, koniecznie zajrzyj na stronę https://rpms.pl/rejestracja-znakow-towarowych/, gdzie znajdziesz przydatne, merytoryczne rady.

Czytaj więcej

Artykuły związane z jak rejestrować znaki towarowe