Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

inwestycja w crowdfunding

Obecnie na platformie Crowdway trwa kampania crowdfundingowa, której celem jest realizacja filmu „Król dopalaczy”. Jaki jest potencjał tego przedsięwzięcia? Jakie są możliwe korzyści dla inwestorów? O czym opowiada film?

 

Na platformie Crowdway rozpoczęła się zbiórka crowdfundingowa na realizację filmu „Król dopalaczy”. W ramach emisji spółka zamierza pozyskać kwotę 2,85 mln zł. Stanowi to 50% kosztów realizacji projektu. W celu realizacji projektu została utworzona spółka celowa Król Dopalaczy Film S.A. Założycielem spółki jest firma producencka Kidd Productions sp. z o.o., a prezesem producentka filmu „Król dopalaczy” - dr Katarzyna Samson. Przygotowania do przedsięwzięcia trwają już kilka lat, co zaowocowało znakomitym scenariuszem, nawiązaniem współpracy z silnymi partnerami z branży oraz pozyskaniem 50% budżetu.

Ofertą publiczną są objęte akcje uprzywilejowane serii B o wartości nominalnej 0,10 zł. Cena emisyjna akcji wynosi 2,85 zł. Inwestorzy obejmą 1.000.000 akcji. Po emisji będą one stanowić 50% wszystkich akcji spółki.

Reklama

Najniższa kwota, jaką można zainwestować w ramach kampanii crowdfundingowej wynosi 285 zł (100 akcji), a maksymalna 500.000 zł (175.438 akcji). W zależności od wielkości pakietu akcji, dla inwestorów zostały przygotowane benefity, takie jak dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku, imienne podziękowania w końcowych napisach filmu, plakaty, pamiątkowe rekwizyty czy nawet możliwość wystąpienia w filmie w charakterze statysty/epizodysty. Przy większych pakietach akcji, inwestorzy mają możliwość skorzystania także z takich atrakcji, jak wizyty na planie filmowym, zaproszenie na uroczystą oficjalną premierę filmu z udziałem reżysera, aktorów i ekipy oraz ekskluzywny koncert muzyki filmowej Hani Rani.

W momencie pisania artykułu, w ramach kampanii crowdfundinowej pozyskano środki w wysokości ponad 300.000 zł od 63 inwestorów, a do końca zbiórki pozostało 30 dni. 

 

O czym jest film?

„Król dopalaczy” to trzymająca w napięciu historia inspirowana prawdziwymi wydarzeniami. Opowiada o powstaniu i upadku imperium “legalnych narkotyków”, czyli dopalaczy. Dotyka również spraw uniwersalnych, takich jak dążenie do sukcesu, miłość, uwikłanie i mierzenie się z konsekwencjami własnych decyzji. Film ukazuje świat wielkich pieniędzy i ucieczki przed prawem w hollywoodzkim stylu. Przede wszystkim jednak dotyczy ważnego społecznie problemu, jakim jest szkodliwość dopalaczy.

Reżyserem filmu jest Pat Howl. Jego filmy Go Fish! (2016) oraz Off the hook / Tamtej nocy (2018)  zasłynęły na międzynarodowych pokazach i zdobyły liczne nagrody. Jest on też reżyserem II unitu przy filmie Broad Peak (reż. L. Dawid) oraz serialu W głębi lasu (reż. L. Dawid & B. Konopka) dla Netflix.

Reklama

Główną rolę zagra Tomasz Włosok. Utalentowany aktor młodego pokolenia ma na swym koncie role w kilkudziesięciu filmach, m.in.: „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”, „Powidoki”, „Underdog”, „Polot”, „Jestem mordercą”.

W pozostałych rolach wystąpią m.in. Weronika Rosati, Łukasz Simlat, Agnieszka Grochowska, Maciej Musiałowski i Ewa Wencel.

Autorką muzyki do filmu jest Hania Rani - pianistka, kompozytorka i wokalistka. Na swoim koncie ma dwie solowe płyty Esja (2019) i Home (2020). Jest autorką muzyki do filmów xABo: Ksiądz Boniecki (reż. A. Potoczek), Jak najdalej stąd (reż. P. Domalewski), a także filmów krótkometrażowych dla HBO Polska (reż. J. Matuszyski) i Miu Miu (reż. M. Szumowska).

Premiera filmu „Król dopalaczy” jest planowana na 2022 rok, kiedy prawdopodobnie zakończy się pandemia COVID w Polsce. Gdyby jednak trwała dłużej, spółka jest przygotowana na alternatywne scenariusze dystrybucji we współpracy z największymi platformami VOD na świecie.

 

Kiedy inwestorzy będą mogli zrealizować zyski?

Pierwszym krokiem jest zakup akcji spółki Król Dopalaczy Film S.A. przez inwestorów w ramach kampanii crowdfundingowej. Następnie spółka przeznaczy zebraną kwotę na realizację filmu. Będzie zarabiać na jego emisji w kinach, na platformie VOD, w telewizji i na DVD. W latach 2021-2022 będzie trwała produkcja filmu. Lata 2022-2023 są przewidziane na jego dystrybucję. W latach 2024-2025 będzie miała miejsce likwidacja spółki, zwrot środków i realizacja zysków.

Reklama

Spółka została zawiązana na czas określony w celu realizacji projektu. Termin zakończenia przedsięwzięcia został ustalony na 31 grudnia 2023 r. Po tym czasie rozpocznie się proces likwidacji spółki. Po upływie roku od ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu ewentualnych wierzycieli, będzie mógł nastąpić podział majątku spółki. Akcjonariusze serii B (inwestorzy crowdfundingowi) są uprzywilejowani pod względem pierwszeństwa podziału majątku spółki, a zyski (czyli nadwyżka ponad wniesione wkłady) zostanie podzielona w proporcji 3:1 między akcjonariuszy serii B a akcjonariuszy serii A (założycieli spółki).

 

Potencjał przedsięwzięcia

Przychody spółki będą pochodzić z dystrybucji kinowej, telewizyjnej, VoD i DVD oraz eksploatacji (publicznego wyświetlania filmu w środkach lokomocji, hotelach itp.) Dodatkowym źródłem przychodów będzie sprzedaż praw do filmu przy likwidacji spółki. Spółka spodziewa się pozyskać 1-1,5 mln widzów kinowych. Celem spółki jest też uzyskanie 2.700.000 zł z tytułu licencji na platformę VoD, do telewizji i na DVD oraz z dystrybucji międzynarodowej. Spółka oczekuje także przychodów na poziomie 200.000 zł z tytułu eksploatacji filmu oraz 100.000 zł z tytułu odsprzedaży praw do filmu przy likwidacji spółki.

Według szacunków spółki, przy zakładanych przychodach pozakinowych, przychody ze sprzedaży 360 tys. biletów kinowych powinny zapewnić zwrot kosztów projektu. Przychody ze sprzedaży 1 mln biletów powinny przynieść nadwyżkę na poziomie ok. 64% ponad koszty realizacji filmu, co przełożyłoby się na zwrot 1,64 zł z każdej zainwestowanej złotówki. Gdyby sprzedano 1,5 mln biletów, nadwyżka ta wyniosłaby 115%, a więc inwestorzy uzyskaliby 2,15 zł z każdej złotówki.

  grafika numer 1 grafika numer 1

Reklama

Wartości oszacowane przez spółkę (źródło: materiały informacyjne na platformie Crowdway)

 

Warto wspomnieć, że jest to kolejna kampania crowdfundingowa na platformie Crowdway, której celem jest pozyskanie środków na realizację filmu. Warto wspomnieć, że w 2020 r. zakończyła się sukcesem zbiórka na film „Rój” w reżyserii Bartka Bali, z Romą Gąsiorowską i Erykiem Lubosem w rolach głównych.

Platforma Crowdway działa na rynku od 2015 r. Do maja 2021 r. zrealizowała ponad 30 kampanii na łączną kwotę 60 mln zł.

 

Reklama

Źródło: materiały informacyjne spółki na platformie Crowdway

Czytaj więcej

Artykuły związane z inwestycja w crowdfunding