Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

inwestowanie w akcje krajowe

Gdy polski inwestor zaczyna inwestować globalnie, bardziej szuka okazji w postaci wyższego zysku z akcji niż w Polsce. W mniejszym stopniu chodzi mu natomiast o dywersyfikację portfela.

eToro zapytało inwestorów w 12 krajach, w ramach badania Puls Inwestora Indywidualnego, z jakich powodów decydują na inwestowanie na zagranicznych rynkach lub dlaczego preferują krajowe akcje. Wynika z niego, że Polacy, gdy wybierają rynki zagraniczne kierują się przede wszystkim możliwością osiągnięcia wyższych stóp zwrotu (24 proc. odpowiedzi w Polsce vs 21 proc. globalnie) oraz atrakcyjnością tych rynków mierzoną możliwością zakupu tańszych akcji lub osiągnięciem przez firmy wyższego przyrostu przychodów (25 proc. PL vs 17 proc. globalnie). Mniejsze znaczenie ma natomiast dla Polaków dywersyfikacja ich portfela (22 proc. PL vs 35 proc. globalnie). Oznacza to, że Polacy na rynkach zagranicznych poszukują raczej okazji (szybciej rosnących lub tańszych akcji) niż dywersyfikacji. Polacy różnią się pod tym względem nie tylko od inwestorów z USA, Wielkiej Brytanii czy Niemiec, ale także od Czechów i Rumunów, którzy preferują dywersyfikację. Polacy i Czesi postrzegają rynki zagraniczne także przez pryzmat szerszego dostępu do różnych sektorów, które nie są wcale lub są w znacznie mniejszym stopniu reprezentowane na ich krajowych rynkach.

 

Dlaczego inwestujesz w zagraniczne akcje?

 grafika numer 1 grafika numer 1

Taka motywacja wynika z faktu, że tylko 8 proc. ankietowanych inwestorów w Polsce (vs 11 proc. globalnie) uważa, że krajowe akcje dają wyższe stopy zwrotu. Polacy nie uważają także w wyższości, że zagraniczne rynki są bardziej ryzykowane do krajowego (20 proc. w PL vs 21 proc. globalnie).

Reklama

 

Dlaczego częściej wybierasz krajowe akcje?

Polak za granicą jest poszukiwaczem okazji. Dlaczego inwestujemy w zagraniczne akcje? - 2Polak za granicą jest poszukiwaczem okazji. Dlaczego inwestujemy w zagraniczne akcje? - 2

Poważną barierą pozostaje natomiast brak wiedzy i zrozumienia rynków zagranicznych. Aż 56 proc. Polaków (vs 45 proc. odpowiedzi globalnie) uważa że znacznie lepiej zna i rozumie rynek krajowy niż rynki zagraniczne. Wskazuje to, na konieczność dalszej edukacji Polaków na temat zagranicznego inwestowania, właśnie szczególnie w kontekście dywersyfikacji i budowania portfeli inwestycyjnych. Bowiem na dłuższą metę strategie oparte o szeroką dywersyfikację sprawdzają się na rynku finansowym lepiej niż próby poszukiwania okazji.

Czytaj więcej