NFT, nawet po olbrzymich spadkach obrotu w ostatnich miesiącach, zdaje się być obiektem zainteresowania inwestorów — spekulanci na tym rynku wciąż mogą szukać potencjalnych okazji inwestycyjnych, a projekty NFT prześcigają się w coraz to lepszych odsłonach ich przedsięwzięcia.
Duże zainteresowanie NFT naturalnie przyciągnęło najbardziej znane światowe marki produkujące odzież i akcesoria. Według danych Dune Analytics, Nike, Gucci, Dolce & Gabbana i Tiffany zarobiły łącznie 260 mln dolarów ze sprzedaży swoich NFT.
Najwięcej przychodów ze sprzedaży NFT uzyskał Nike. Kolekcje zostały sprzedane za aż 185,3 milionów dolarów, z obrotem na rynku wtórnym o wartości 1,3 miliarda dolarów i ponad 67 tys. zawartych transakcji. Na drugim miejscu jest Dolce & Gabbana, która zarobiła na NFT 25,7 mln dolarów. Za nimi znajdują się Tiffany (12,6 mln dolarów), Gucci (11,6 mln dolarów) i Adidas (10,9 mln dolarów).
Po powstaniu pierwszych wielkich kolekcji, takich jak: Bored Ape Yacht Club, Crypto Punks, które wygenerowały miliardy dolarów w sprzedaży, przyszła kolej na światowe marki modowe. Zaczęły one eksperymentować z technologią, by dotrzeć do kolejnych klientów i wygenerować nowe strumienie przychodów. Sprzedaż NFT wiąże się z minimalnymi kosztami, zwłaszcza dla firm z tak dużymi zasięgami, jak np. Nike czy Adidas. Dlatego też marże ze sprzedaży tokenów mogą być bardzo wysokie, a przychody przekładają się w większości na czysty zysk.
Pomimo słabnącego zainteresowania NFT, nadal mogą one wywierać znaczący wpływ na nowe trendy w kreowaniu wizerunku firm. Nike i Adidas już poinformowały, że zamierzają rozwijać NFT w Metaverse, co może mieć przełożenie na postrzeganie tych marek jako innowacyjnych i unikalnych, też w świecie wirtualnym.
Warto jednak pamiętać, że zastraszająco duża część projektów nie potrafi podtrzymać dostatecznego poziomu zainteresowania. Po osiągnięciu jego szczytu przy pierwszej sprzedaży, na rynku wtórnym ekscytacja zazwyczaj spada, a wraz z nią ceny. NFT zdają się mieć większą odporność na spadki, jeśli są ekwiwalentem czegoś rzeczywistego i posiadają dodatkowe funkcjonalności.
Jednym z niewielu sukcesów na rynku jest kolekcja przedsiębiorcy i influencera Gary Vee. VeeFrieds pomimo wątpliwej jakości grafik, pozwoliła na uzyskanie świetnego zwrotu z inwestycji. Cena emisji jednego NFT wyniosła od 0,5 do 2,5 ETH i przy obecnej wartości kolekcji, wcześni inwestorzy mogli uzyskać od 300 do 1000 proc. zysku. Dodatkowo token upoważnia posiadacza do wzięcia udziału w jednym z czołowych wydarzeń NFT - Beacon, którego organizatorem jest Gary Vee. Biznesmen cieszy się też bardzo lojalnymi followersami, którzy wierzą w słowa i wizję idola, dlatego są raczej niechętni sprzedawać swoje prawa własności, wyrażone tokenem.
Ceny ropy ????️ wzrosły we wtorek o prawie 4 proc. Licząc jednak od czerwcowego szczytu, ropa naftowa straciła ok. 25 proc. #ropa
— Cinkciarz.pl (@CinkciarzPL) August 24, 2022
➡️https://t.co/DcQcGHer2U pic.twitter.com/zBjxPJ90q3
Rafał Tworkowski, Młodszy Analityk Rynków Finansowych, Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)
Powyższa publikacja handlowa nie stanowi rekomendacji inwestycyjnej ani informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną w rozumieniu Rozporządzenia (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. Została ona sporządzona w celach informacyjnych i nie powinna stanowić podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ani autor opracowania, ani Conotoxia Ltd. nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zawartych w niniejszej publikacji. Kopiowanie bądź powielanie niniejszego opracowania bez pisemnej zgody Conotoxia Ltd. jest zabronione.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 82,59 proc. rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.