Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

ekwiwalent pieniężny

Kiedy przysługuje rekompensata?

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007, pasażerom przysługuje rekompensata, jeśli pociąg opóźni się co najmniej o 60 minut. Wysokość rekompensaty zależy od długości opóźnienia

  • 25% ceny biletu jednorazowego za opóźnienie od 60 do 119 minut.
  • 50% ceny biletu jednorazowego za opóźnienie wynoszące 120 minut lub więcej.

Minimalna kwota rekompensaty wynosi 4 euro. Oznacza to, że odszkodowanie nie będzie wypłacone, jeśli jego wartość jest niższa niż ta kwota.

 

Jakie pociągi są objete rekompensatą?

Rekompensaty przysługują pasażerom pociągów dalekobieżnych (EIP, EIC, IC, TLK, IR) oraz międzynarodowych. Przepisy te nie mają zastosowania do pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych, z wyjątkiem niektórych dalekobieżnych pociągów samorządowych, takich jak "Słoneczny" i "Dragon" Kolei Mazowieckich oraz wybrane trasy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej​.

Proces składania reklamacji

Aby uzyskać rekompensatę, należy złożyć reklamację do przewoźnika. Reklamację można złożyć

  • Przez internet, na stronie internetowej przewoźnika.
  • Pocztą tradycyjną, wysyłając pismo na adres przewoźnika.
  • Osobiście, w kasie biletowej prowadzącej sprzedaż biletów danego przewoźnika.
Reklama

W reklamacji należy podać dane biletu oraz opisać sytuację opóźnienia. Przewoźnik może zaoferować rekompensatę w formie bonu zniżkowego na kolejny bilet lub, na żądanie pasażera, wypłacić ekwiwalent pieniężny.

Wyłączenia i odmowy

Przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli udowodni, że opóźnienie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami niezwiązanymi z ruchem kolei, jak ekstremalne warunki pogodowe, katastrofy naturalne czy poważne kryzysy zdrowotne. Rekompensata nie przysługuje również, jeśli opóźnienie miało miejsce poza terytorium Unii Europejskiej​.

Pasażerowie opóźnionych pociągów mają prawo do rekompensaty, o ile opóźnienie przekracza 60 minut i wartość odszkodowania wynosi co najmniej 4 euro. Reklamację należy złożyć do przewoźnika, który ma obowiązek rozpatrzyć ją i wypłacić odszkodowanie zgodnie z przepisami unijnymi i krajowymi.

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z ekwiwalent pieniężny