Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Czym zajmuje się Roku?

 

  • Czym zajmuje się Roku?
  • Czemu pandemia była złotym okresem dla Roku?
  • Dlaczego Walmart podkopał biznes Roku?
  • Jakie są perspektywy dla Roku?

 

Odkąd spółka Roku opublikowała wyniki finansowe 15 lutego 2024, kurs jej akcji spadł o ponad 30%. Od historycznego szczytu jej wycena spadła o -87%. Tymczasem w latach 2017-21 jej notowania urosły o 2 000%!

Co się stało, że spółka Roku popadła w taką niełaskę? Czy to jest okazja inwestycyjna?

 

Historia notowań Roku na tle Nasdaq Composite

Reklama

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: Trading View

 

Ciężkie czasy streamingu…

Roku zajmuje się dostarczaniem platformy streamingowej. Firma sprzedaje inteligentne telewizory, które pozwalają ludziom agregować wszystkie ulubione programy i filmy z wielu usług przesyłania strumieniowego w jednym interfejsie. Zarabia także na reklamach, usługach powiązanych z platformą, ma udziały w przychodach z subskrypcji. Przychody ma również ze sprzedaży innych urządzeń (sprzęt audio, sprzęt tzw. inteligentnego domu i różnych akcesoriów).

Firma Roku została założona przez Anthony'ego J. Wooda w październiku 2002 roku i ma siedzibę w San Jose w Kalifornii. Roku zatrudnia około 3,1 tys. ludzi, a w 2023 roku spółka miała 3,5 mld USD przychodów, jednak straciła aż 709 mln USD.

Złote czasy Roku przypadły na pandemię. Firma przez pewien czas notowała znakomity wzrost biznesu, bo pandemia zmusiła ludzi do pozostania w domu i poszukiwania rozrywki na ekranie telewizorów.

Reklama

Jednak potem przyszło spowolnienie i ciężkie czasy dla spółki. Również na wykresie kursu jej akcji. Tempo wzrostu biznesu Roku spowolniło do 13,1% w 2022 r. i 11,5% w 2023 r., co oznaczało znaczny spadek w porównaniu z poprzednimi latami. Ogólna słabość rynku reklamy cyfrowej nie pomagała.

Na początku lutego 2024 pojawiła się dość niekorzystna informacja dla Roku. Analitycy Wells Fargo pod kierownictwem Stevena Cahalla obniżyli rekomendację dla Roku do „niedoważaj” z „neutralnie” i obniżyli cenę docelową do 51 USD z 77 USD. Obniżyli prognozy dotyczące przyrostu netto abonentów, przychodów, zysku brutto i innych wskaźników.

Skąd taka brutalna rekomendacja?

Otóż na początku lutego Walmart potwierdził, że kupuje producenta inteligentnych telewizorów Vizio za około 2,3 mld USD. Dzięki temu ruchowi Walmart chce rozwijać usługę Walmart Connect. Tymczasem sieć Walmart jest odpowiedzialna za około jedną trzecią sprzedaży urządzeń Roku i za taką samą część przyrostu abonentów netto. „Przejęcie Vizio przez Walmart prawdopodobnie wpłynie negatywnie na biznes Roku w 2025-2026 roku. Oznacza to również, że Walmart prawdopodobnie odejdzie od współpracy reklamowej z Roku na rzecz Walmart Connect” – napisali analitycy Wells Fargo w raporcie.

Co więcej, analitycy Wells Fargo wskazali, że żaden z trzech wielkich partnerów Roku – czyli Walmart, Best Buy i Amazon.com – nie zdecyduje się na zakup spółki. „Amazon mógłby być zainteresowany, ale ma przecież platformę Prime Video oraz system operacyjny FireTV. Best Buy z uwagi na swój core-business nie będzie zainteresowane. Walmart właśnie dokonał niezbędnego zakupu. To oznacza, że Roku musi przemyśleć od nowa swój biznes” – przekonują analitycy Wells Fargo.

 

Zobacz także: Akcje Dom Development - „sytuacja na rynku sprzyjała osiąganiu bardzo dobrych wyników”

 

Reklama

Wyniki finansowe Roku

 grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: Barron’s

 

Rekomendacje dla Roku w 2024

 grafika numer 3 grafika numer 3

Reklama

Źródło: FinViz

 

…nie będą trwały wiecznie

Jednak niektórzy analitycy uważają, że Roku to okazja inwestycyjna. Neil Patel, słynny analityk portalu The Motley Fool. „Dominujące na rynku reklamy cyfrowej Alphabet, Meta Platforms i Amazon odnotowują silny wzrost przychodów z tego segmentu. Należy spodziewać się, że do Roku ta fala również dojdzie” – uważa Patel.

Jego zdaniem, akcje Roku są bardzo tanie. „Wskaźnik C/S (cena do sprzedaży) wynosi 2,6. To znacznie poniżej historycznej średniej wynoszącej 10. Patrząc na Roku, inwestorzy powinni przyjąć szerszą perspektywę. Roku pozostaje jednym z najlepszych sposobów na uzyskanie ekspozycji portfela na wzrost popularności rozrywki strumieniowej (streaming)” – przekonuje Patel w swojej analizie.

Patel wskazuje, że koncepcja telewizora agregującego usługi streamingowe stanowi wartość dodaną ze względu na samą liczbę dostępnych opcji. „Posiadanie wszystkich źródeł steamingu w jednym miejscu poprawia jakość odbioru usługi u widzów” – wskazuje Patel.

Analityk przypomina, że platforma Roku ma obecnie 80 mln aktywnych kont, które obejrzały 29,1 miliarda godzin treści w ciągu IV kwartału 2023 roku. Tworzy to wiele okazji do wyświetlania reklam. „Roku zarabia także na subskrypcjach i umowach reklamowych, odnotowuje znakomitą marżę brutto na poziomie 55%. Można mieć nadzieję, że wraz ze wzrostem tej części działalności, pójdzie w górę także rentowność całej spółki” – przekonuje analityk The Motley Fool.

Reklama

Według danych Nielsena, 36% czasu oglądania telewizji w USA jest reprezentowane przez usługi streamingowe. I ten wskaźnik penetracji streamingu powinien nadal rosnąć. „Oczywiście, branża rozrywkowa wciąż przechodzi ewolucję. Nic nie zadzieje się w następnym kwartale lub dwóch. Jednak Roku jest w korzystnej sytuacji, aby skorzystać z przejścia widzów na streaming, co będzie trwało przez lata. Warto kupować tanie akcje Roku i trzymać je w dłuższej perspektywie” – uważa Patel.

Również analityk Investor Place Faizan Farooque uważa, że core biznes Roku, polegający na agregowaniu streamingu, ma sens w długiej perspektywie. „Warto zwrócić uwagę, że Roku zaczęło generować własne treści, a co za tym idzie większe przychody z reklam. Na kluczowych rynkach i w kluczowych grupach demograficznych Roku może pochwalić się dobrymi wskaźnikami. Przekroczenie bariery 80 milionów aktywnych użytkowników może budzić podziw” – uważa Farooque.

Przypomina on również, że Roku zamierza agresywnie ciąć koszty. „Usprawniony model operacyjny i zwolnienia uwolniły mnóstwo przepływów pieniężnych na 2023 rok. Roku przewiduje wzrost przychodów o 15% w I kwartale 2024 r. i dąży do osiągnięcia progu rentowności skorygowanej EBITDA. Pomimo tych pozytywów, notowania Roku spadły w 4 tygodnie o około 30%, głównie na skutek obaw o core biznes po zakupie Vizio przez Walmart. Krótkoterminowo Roku może przeżywać zawirowania, ale w długim terminie należy liczyć na rozwój tej spółki” – stwierdza analityk portalu Investor Place.

 

Zobacz również: Wzrost akcji Budimeksu po powrocie do WIG20! W tle debiut na GPW

Czytaj więcej

Artykuły związane z Czym zajmuje się Roku?