Eksport jest istotnym kierunkiem zagospodarowania jaj w Polsce. Według IERiGŻ-PIB udział sprzedaży zagranicznej w krajowej produkcji w 2020 stanowił blisko 35%. Głównymi odbiorcami jaj z Polski są kraje UE – w 2020 odpowiadały one za 90% wartości polskiego eksportu tej kategorii.
Pandemia nie sprzyjała eksportowi jaj z Polski. W 2021 sprzedaż zagraniczna jaj w skorupkach zmalała w ujęciu wolumenowym o 25% (por. wykres)
Sprzedaży zagranicznej nie pomagała grypa ptaków w Polsce
Jej wystąpienie w 4q20 skutkowało wprowadzeniem przez wiele krajów zakazu importu polskich jaj i produktów ich przetwórstwa. Niemniej, jednocześnie w kontrze do spadku eksportu jaj świeżych zwiększono wysyłki jaj przetworzonych (por. wykres).
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk