Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

co z wynikami agory

Konferencja wynikowa z zarządem 2022-03-25

Wyniki Grupy Agora za 4Q21 pokazują wyraźną poprawę będącą efektem odbudowy rynku kinowego oraz rynku reklamowego. Największy wpływ na zaprezentowane wyniki miało wypracowanie przez kina Helios 17,3 mln PLN zysku operacyjnego (bez wpływu MSSF16) w porównaniu do 31 mln PLN straty przed rokiem. Co więcej, mimo wciąż obowiązującego szeregu ograniczeń, zaraportowany wynik był lepszy do wypracowanego w rekordowym 4Q19. Było to możliwe dzięki szeregowi działań oszczędnościowych wdrożonych podczas epidemii. Działania restrukturyzacyjne w całej Grupie Agora pozwoliły na wypracowanie drugiego najwyższego wyniku finansowego w ostatnim 10-leciu, mimo że do poziomu przychodów z okresu sprzed pandemii brakuje jeszcze 7%. W kluczowych dla wyników kinach sytuacja na bieżący rok zapowiada się bardzo dobrze, co daje podstawę do umiarkowanego optymizmu. Jedynie umiarkowanego, gdyż sytuacja geopolityczna wynikająca z napaści Rosji na Ukrainę i obawy o ogólny poziom nastrojów konsumenckich wprowadzają spory poziom niepewności. Wynika to z faktu, że do wysokiej frekwencji kinowej konieczny jest optymizm nabywców biletów, a do dynamicznych wzrostów rynku reklamy dobra koniunktura gospodarcza.

Rynek reklamy

Rynek reklamy w 4Q21 kontynuował popandemiczne odbicie. Z dwóch głównych segmentów tego rynku, czyli reklamy internetowej i TV, już standardowo zdecydowanie szybciej rósł ten pierwszy (internet +17% r/r, TV +3,5%). Dynamiczne wzrosty odnotowano również w innych kluczowych dla Agorach segmentach rynku: w reklamie zewnętrznej +24,5% i w dziennikach +20,5%. Wzrost wartości reklam kinowych wyniósł około x10, co jednak jest efektem powrotu z niebytu. Wzrost całości rynku reklamy w ostatnim kwartale roku wyniósł 11,5% r/r, natomiast w skali całego roku +16%. Agora przedstawiła swoje zapatrywania na dynamikę rynku w 2022r. jako przedział 4,5%-6,5%, co jest wyrazem niepewności odnośnie nastrojów społecznych w obliczu wojny w Ukrainie i dalszego rozwoju sytuacji, a także niepewności co do zakończenia epidemii. Według spółki bezpośredni wpływ wywołania wojny przez Rosję na rynek reklamy był krótkotrwały i polegał na czasowym wstrzymaniu części kampanii reklamowych z powodu unikania prezentacji reklam na tle drastycznych wojennych obrazów. Może się jednak pojawić wpływ pośredni wynikający z obniżenia nastrojów konsumentów.

Segment Film i książka

Znaczna poprawa wyników segmentu wynika przede wszystkim z faktu otwarcia kin w porównaniu z ich zamknięciem przez większość kwartału 4Q20. W 4Q21 do końca listopada kina funkcjonowały z ograniczeniem frekwencji do 75%, od początku grudnia 50% i od 15 grudnia 30%. Dodatkowo przez cały grudzień zakazana była sprzedaż barowa. Przychody ze sprzedaży biletów wyniosły w 4Q21 64 mln PLN, w porównaniu do 6,7 mln PLN przed rokiem i 79,1 mln PLN w 4Q19. Ogółem przychody segmentu wyniosły 142 mln PLN w porównaniu do 157 mln PLN w 4Q19, jednak większość pozycji kosztowych była również niższa. Szczególnie dotyczyło to czynszów, reklamy i wynagrodzeń. W efekcie wynik operacyjny za 4Q21 skorygowany o odpisy okazał się najwyższy od 1Q19, kiedy to segment odnotował historycznie rekordowy wynik. Styczeń i luty nadal były obciążone szeregiem ograniczeń, natomiast od 28 marca znoszone są wszelkie ograniczenia w funkcjonowaniu. Na skutek dotychczasowych ograniczeń oraz pogorszenia nastrojów z winy rosyjskiej agresji, frekwencja za 1Q22 może wynieść 60% frekwencji z 1Q19. Jednak na premiery kinowe czeka wyjątkowo liczna kolejka światowych hitów i zarząd prognozuje na cały rok frekwencję w wysokości 80% tej z 2019r.

Segment Outdoor

Przyspieszenie odbicia rynku reklamy zewnętrznej przełożyło się na wzrost przychodów AMS o 26,5%, przy wyraźnie niższym wzroście kosztów. W efekcie w segmencie wypracowany został zysk operacyjny skorygowany o zdarzenia jednorazowe i pozbawiony wpływu MSSF16 w wysokości 7,2 mln PLN. Przed rokiem było to 1,4 mln PLN, a w 4Q19 12,0 mln PLN. Powrót aktywności gospodarczej i większa mobilność społeczna znalazła pozytywne odbicie szczególnie w segmentach premium citylight, citytransport, digital i backlight. Spółka zakończyła remanent nośników i w 4Q21 ubyło ich z oferty już tylko netto 12 w porównaniu do łącznego zmniejszenia za ostatnie 5 kwartałów w wysokości netto 2803 nośników. Spółka koncentruje się na rozwoju nowocześniejszych, głównie cyfrowych formatów.

Segment Internet

Reklama

Przychody segmentu wzrosły w 4Q21 o 3,3%, głównie za sprawą wyższych przychodów ze sprzedaży powierzchni reklamowej w portalu gazeta.pl oraz wyższych przychodów HRlink. Mniejsze wpływy odnotował natomiast Yieldbird, co było efektem zakończenia współpracy w połowie roku z jednym z większych klientów. W wyższym tempie wzrosły natomiast koszty we wszystkich kategoriach. Najsilniej w ujęciu procentowym wzrosły nakłady na reklamę, co wynikało z większych nakładów na promowanie gazety.pl i HRlink. Największy wpływ na wyniki miał jednak wzrost kosztów wynagrodzeń. Poza podwyżkami było to efekt obniżonej bazy za 2020r., kiedy to obowiązywały na czas określony obniżone płace o 20%. W efekcie skorygowany EBIT spadł w 4Q21 o 16% r/r. Warto jednak odnotować, że był on jednocześnie wyższy o 17% od wypracowanego w 4Q19, co jest najlepszym wynikiem ze wszystkich segmentów Agory.

Segment Radio

poradził sobie na tle rynku bardzo dobrze w końcówce 2021r, gdyż jego przychody wzrosły o 31,6% r/r, w tym z reklam o 15,3%, przy wzroście rynku reklamy radiowej o 5,5%. Udział rozgłośni będących w portfolio Agory w słuchalności wzrósł do 7,5% (7,3% w 4Q20 i 6,5% w 4Q19). Przychody z subskrypcji TOK FM wzrosły o 23,1%. Wynik operacyjny bez wpływu MMSF16 wyniósł 6,6 mln PLN wobec 3,7 mln PLN i 7,1 mln PLN w 4Q19.

Segment Prasa

Wyniki segmentu za 4Q21 są najsłabszym punktem całości wyników Grupy Agora. Pozytywnie należy ocenić wzrost liczby subskrypcji cyfrowych, których w ostatnim kwartale roku przybyło 23,5 tys. (+18,9 tys. w 4Q20 i +17,8 w 4Q19), co przyczyniło się do osiągniecia pułapu 40,6% przychodów cyfrowych w całości przychodów Wyborczej. Liczba 286,1 tys. płatnych subskrypcji gazety jest wyższą o 10,2% r/r. Mimo tych pozytywnych tendencji, jeżeli porównamy podane wyniki segmentu do wyników z 4Q19, czyli analogicznego okresu sprzed epidemii, to przychody były niższe o 12,6%, a główny koszt segmentu, czyli wynagrodzenia wyższe o 2,1%. Warto też zwrócić uwagę, że wartość drugiej co do znaczenia pozycji kosztowej, czyli materiałów, energii, itp. była niższa o 35,4% vs 4Q19. Niestety może to być objaw trwającego (choć na razie wyciszonego, wycofaniem się zarządu) konfliktu zespołu redakcyjnego z zarządem Grupy, sprzeciwiającemu się dalszej restrukturyzacji.

Eurozet

Udział Agory w wyniku wydawcy Radia Zet w 4Q21 ujawniony w sprawozdaniu wyniósł 3,1 mln PLN. Zarząd zwraca uwagę jednak, że rzeczywisty wynik jest pomniejszany o amortyzację ceny nabycia udziałów, co oznacza lepsze wyniki Eurozet niż proste podzielenie tej kwoty przez 40% udziału Agory.

 

Reklama

Agora – omówienie wyników finansowych za 4Q’21 – komentarz analityka Millennium - 1Agora – omówienie wyników finansowych za 4Q’21 – komentarz analityka Millennium - 1

 

Raporty analityczne spółki Agora S.A.

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z co z wynikami agory