Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

co nowego w pepco

W czwartek ruszyły zapisy na akcje Pepco Group w ramach pierwszej oferty publicznej, które potrwają kolejny tydzień. Co do zaoferowania inwestorom giełdowym ma operator sklepów, w których niska cena jest ważniejsza niż jakość? Jakie są warunki pierwszej oferty publicznej Pepco Group, która ma szansę stać się największym IPO tego roku, i czy warto się nią zainteresować?

 

Podstawowe informacje o spółce i strategia rozwoju

Pepco Group to istniejący od początku lat 90. ubiegłego wieku operator średniopowierzchniowych sklepów dyskontowych, oferujących odzież, obuwie, zabawki, a także elementy wyposażenia gospodarstwa domowego, a w niektórych lokalizacjach również produkty szybkozbywalne (FMCG), takie jak żywność i środki czystości. Spółka zarejestrowana jest w Holandii, a jej główna siedziba znajduje się w Londynie. Oferta sklepów dyskontowych prowadzonych przez Pepco Group jest skierowana głównie do klientów detalicznych z ograniczonym budżetem, dla których niska cena zakupu produktu jest priorytetem. Na moment publikacji prospektu emisyjnego Pepco Group posiadało 3246 sklepów średniopowierzchniowych zlokalizowanych w 16 krajach, głównie w Europie środkowo-wschodniej. Spółka posiada cztery własne marki:

  • Pepco, czyli sieć sklepów wielobranżowych, z wiodącym udziałem odzieży i artykułów wyposażenia gospodarstwa domowego. Asortyment Pepco ma zróżnicowane ceny, jednak jego dominująca część to produkty dyskontowe. Aktualnie spółka prowadzi 2229 sklepów Pepco w 16 krajach, z czego najwięcej (ponad tysiąc) znajduje się w Polsce
  • Poundland to sieć sklepów o ujednoliconym poziomie cenowym (dla klientów z ograniczonym budżetem) oferująca produkty FMCG, wyposażenie gospodarstwa domowego i odzież sprzedawane pod marką własną. W Wielkiej Brytanii funkcjonuje 818 sklepów sieci Poundland
  • Dealz to sieć sklepów działająca w bliźniaczym modelu do Poundland, oferując głównie artykuły gospodarstwa domowego i produkty spożywcze. Aktualnie działa 199 sklepów pod marką Dealz w Hiszpanii, Irlandii i w Polsce (17 sklepów)
  • PGS to należąca do grupy kapitałowej Pepco spółka logistyczno-transportowa zapewniająca zaopatrzenie i obsługę techniczną sklepów Pepco, Poundland i Dealz. Odpowiada za 75% dostaw produktów odzieżowych do sklepów należących do Pepco Group, składając zamówienia bezpośrednio u producentów w Azji, głównie w Chinach i na Tajwanie.

Sklepy prowadzone przez Pepco Group, wedle informacji spółki, są miesięcznie odwiedzane przez ponad 50 mln klientów i dają zatrudnienie 37 tys. pracownikom. W poprzednich latach spółka otwierała rocznie średnio ok. 300 nowych sklepów. W 2021 r. Pepco Group chce zwiększyć dynamikę ekspansji o 12%, celując w 420 nowych sklepów, z czego 310 to markety Pepco, reszta zaś to sklepy Poundland i Dealz (otwierane głównie w Hiszpanii i Polsce).

Reklama

W perspektywie najbliższych 5-7 lat Pepco Group liczy na zwiększenie łącznej liczby sklepów do 8000 i przekroczenie wartości 1 mld euro wyniku EBITDA. Spółka w swoim prospekcie emisyjnym powołuje się na raport firmy OC&C, z którego wynika, że sektor detaliczny produktów dyskontowych był w 2019 r. w Europie warty 96 mld euro, z czego udział Pepco Group stanowił 26 mld EUR (27%). Raport prognozuje, że ten rynek będzie warty 117 mld euro w 2025 r., zaś udział sklepów należących do grupy Pepco wzrośnie do 34 mld euro rocznie (29%). To zaś oznacza zannualizowaną stopę wzrostu (CAGR) dla całego rynku na poziomie 2,8% i 4,4% dla sklepów Pepco Group - spółka w swojej krótkoterminowej strategii zakłada więc, że będzie rozwijać się szybciej niż sam segment, w którym operuje. Jednym z kluczy do szybkiej ekspansji i zwiększenia procentowego udziału w rynku sprzedaży detalicznej produktów dyskontowych ma być otwieranie nowych sklepów w mniejszych miejscowościach, gdzie konkurencja ze strony sklepów wielkopowierzchniowych jest dużo niższa. Na koniec pierwszego kwartału 2021 r. 35% sklepów marki Pepco było zlokalizowanych w obszarach zamieszkałych przez mniej niż 20 tys. osób, a średni czas zwrotu z inwestycji w nowo otwarty lokal był niższy niż 20 miesięcy.

Jeśli chodzi o plany wypłat dywidendy w przyszłości, Pepco Group nie opublikowało w prospekcie emisyjnym sprecyzowanej polityki dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Zarząd spółki zapowiada „ostrożną, ale progresywną wypłatę dywidendy w przyszłości”, która jednak nie została w jakikolwiek sposób określona.

 

Wyniki finansowe Pepco Group

W prospekcie emisyjnym Pepco Group zaprezentowała dane za ostatni pełny rok obrotowy zakończony 30 września 2020 r. Przychody z działalności kontynuowanej wyniosły w nim 3,518 mld euro w porównaniu do 3,415 mld EUR rok wcześniej, co jest wzrostem o 3% r/r. Dynamika wzrostu przychodów rok wcześniej (2019 do 2018) wyniosła 12,4%, co sugeruje że pandemia i ograniczenia handlu w sklepach stacjonarnych odbiły się na wynikach spółki. Przychody z działalności kontynuowanej Pepco Group za ostatni kwartał 2020 r. wyniosły natomiast 1,187 mld euro, co jest wzrostem o niecałe 4% r/r.

W roku obrotowym 2020 zysk operacyjny z działalności kontynuowanej wyniósł 120 mln euro i był o ponad 53% niższy niż rok wcześniej, co również było wynikiem zeszłorocznych ograniczeń w handlu. Przed pandemią, w roku obrotowym 2019 zysk operacyjny wyniósł natomiast 257,8 mln euro i był o ponad 140% wyższy niż rok wcześniej. O tym w jak istotnym stopniu pandemia wpłynęła na wyniki Pepco Group świadczy również fakt, że w samych trzech ostatnich miesiącach 2020 r. Zysk operacyjny z działalności kontynuowanej przekroczył 160 mln euro i był wyższy niż w całym poprzednim roku obrotowym (2020).

Reklama

Spółka na koniec zeszłego roku kalendarzowego (IVQ 2020) dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 547,1 mln euro, w porównaniu do 390,7 mln euro rok wcześniej (wzrost o 40% r/r).

 

 

Szczegóły pierwszej oferty publicznej Pepco

Spółka w ramach swojego IPO nie ma zamiaru wprowadzenia na rynek nowych akcji - przedmiotem oferty będą wyłącznie istniejące akcje Pepco Group, co wskazuje na to, że głównym celem wejścia na warszawską giełdę jest spieniężenie części swoich udziałów przez istniejących akcjonariuszy. Trudno dziwić się temu, że brytyjska spółka na giełdowy debiut wybrała akurat ten moment i parkiet na GPW - w ostatnich miesiącach spółki wchodzące na warszawską giełdę nie miały jakichkolwiek problemów ze sprzedażą wszystkich oferowanych akcji, a zeszłoroczny wyjątkowo udany debiut Allegro przetarł szlaki dla naprawdę dużych IPO nad Wisłą. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że marka Pepco cieszy się wysoką rozpoznawalnością w Polsce.

Reklama

Przedmiotem pierwszej oferty publicznej jest 102 718 447 akcji Pepco Group, które stanowią 17,9% wszystkich wyemitowanych przez spółkę. W przypadku wysokiego zainteresowania ofertą spółka zakłada możliwość dodatkowego przydziału i zwiększenia liczby oferowanych akcji przez głównego akcjonariusza do 118 126 214 sztuk, co stanowi niecałe 20,6% wszystkich akcji.

Akcje w ramach pierwszej oferty publicznej będą oferowane w cenach od 38 PLN do 46 PLN za sztukę, co oznacza że maksymalna wartość IPO może wynieść ponad 5,4 mld złotych (4,725 mld złotych bez dodatkowego przydziału po cenie maksymalnej). Oznacza to, że pierwsza oferta publiczna Pepco będzie jednym z największych IPO ostatnich lat, choć i tak będzie ona niemal dwukrotnie mniejsza od rekordowego debiutu Allegro, którego wartość wyniosła 10 614 869 490 złotych. W przypadku uplasowania oferty po cenie maksymalnej (46 PLN za akcję) kapitalizacja Pepco wyniesie 26,4 mld złotych, co powinno zapewnić spółce szybki awans do indeksu WIG20.

Głównym akcjonariuszem spółki jest brytyjski holding Pepco Holdco Limited, posiadający przed pierwszą ofertą publiczną pakiet 98,8% akcji Pepco Group. Po wejściu na giełdę holding utrzyma kontrolę nad Pepco Group, dysponując pakietem 76,1% lub 73,4% akcji (w drugim przypadku tylko wtedy, gdy dojdzie do zwiększenia liczby oferowanych akcji). Oprócz tego 0,2% akcji zostanie wystawiona na sprzedaż przez trzech dyrektorów zarządzających spółki.

Do inwestorów indywidualnych ma trafić 5% oferowanych akcji, czyli 5 135 922 sztuk, jednak spółka w swoim prospekcie emisyjnym zastrzega, że ostateczne proporcje w przydziale akcji mogą się zmienić, w zależności od zainteresowania konkretnych grup inwestorów. Nie ustalono minimalnego progu subskrypcji, co oznacza że można zapisać się nawet na jedną akcję Pepco Group. Maksymalna liczba akcji w ramach subskrypcji to 5 000 000 na pojedynczego inwestora detalicznego.

W ramach pierwszej oferty publicznej nie dojdzie do emisji nowych akcji i rozwodnienia kapitału zakładowego. Obecni akcjonariusze po wejściu spółki na publiczny rynek będą objęci 180 dniowym lock-upem (umową gwarantującą utrzymanie akcji w portfelu i niewystawianie ich na sprzedaż) od dnia debiutu. Szacowany koszt debiutu giełdowego Pepco Group to 212 mln złotych.

Reklama

 

Harmonogram pierwszej oferty publicznej Pepco

Wśród najistotniejszych informacji dotyczących harmonogramu IPO spółki Pepco warto wyróżnić tygodniową rundę zapisów na akcje dla inwestorów indywidualnych, która potrwa od czwartku 6 maja do 13 maja (zapisy możliwe tylko do zakończenia sesji giełdowej, tj. godz. 17:00). Akcje mają zostać przydzielone w piątek 21 maja; wtedy też poznamy potencjalną stopę redukcji na zapisach, o ile zainteresowanie ofertą będzie przekraczało podaż akcji. W środę 26 maja ma odbyć się planowany debiut na głównym parkiecie GPW

  • od 5 do 13 maja: budowa księgi popytu (book building) wśród inwestorów instytucjonalnych
  • od 6 do 13 maja (do godz. 17:00): zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych
  • 14 maja: informacja na temat ostatecznej liczby oferowanych akcji i przydziału ich dla konkretnych kategorii inwestorów
  • od 14 do 18 maja: zapisy na akcje dla inwestorów instytucjonalnych
  • 21 maja: przydział akcji oferowanych uczestnikom oferty, publikacja informacji na temat potencjalnej redukcji na zapisach w transzy dla inwestorów indywidualnych
  • 25 maja: przydział akcji oferowanych inwestorom instytucjonalnym
  • środa 26 maja: planowany pierwszy dzień notowań na głównym parkiecie GPW (ostateczny termin zostanie ustalony przez zarząd giełdy w stosownej uchwale)

 

Gdzie można zapisać się na debiut Pepco?

Zapisy dla inwestorów indywidualnych można skłądać w jedenastu biurach maklerskich:

  • Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego
  • Dom Maklerski BDM S.A.
  • Biuro Maklerskie BNP Paribas Bank Polska S.A.
  • Dom Maklerski BOŚ S.A.
  • Dom Maklerski Banku BPS S.A.
  • IPOPEMA Securities S.A.
  • mBank S.A. – Biuro Maklerskie mBank
  • Millennium Dom Maklerski S.A.
  • Noble Securities S.A. 
  • Santander Bank Polska S.A. - Santander Biuro Maklerskie 
  • Trigon Dom Maklerski S.A.

 

Klauzula informacyjna

Reklama

Powyższy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną i nie ma na celu zachęcić lub zniechęcić kogokolwiek do wzięcia udziału w pierwszej ofercie publicznej Pepco Group. Każdy inwestor detaliczny samodzielnie podejmuje decyzję o ewentualnym ulokowaniu kapitału w akcjach konkretnej spółki, czy to na rynku pierwotnym, czy wtórnym. Zakup akcji wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym, za które bierzesz pełną i wyłączną odpowiedzialność. Jeżeli potrzebujesz pomocy edukacyjnej, zapraszam Cię do regularnego oglądania materiałów na naszym kanale YouTube.

 

Czytaj więcej