Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

budownictwo inżynieryjne

Budownictwo inżynieryjne (budowa autostrad, ulic, dróg szynowych, wiaduktów, linii elektroenergetycznych; przychody firm budujących drogi i tory to 77% przychodów działu) uzyskało w 3q21 wynik finansowy netto nieco słabszy niż w 2q21 (wyróżniającym się na tle ostatnich kwartałów), zbliżone do poziomu w 3q20. Zwraca uwagę szybki wzrost kosztów (10,6% r/r vs 2,1% r/r w 2q21) wyprzedzający wzrost przychodów (por. wykres).

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - przychody, koszty i wynik finansowy - 1PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - przychody, koszty i wynik finansowy - 1

Na wyniki 3q21 negatywnie wpłynęły wysokie ceny stali i ropy

(tym samym asfaltu, paliwa i komponentów ropopochodnych) związane z gwałtownym wzrostem popytu na te surowce ze strony odbudowujących się po pandemii gospodarek wielu krajów. Wynagrodzenia w przeliczeniu pracownika w 3q21 wzrosły o 10,1% r/r (stanową 16,7% przychodów działu).

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - przychody, koszty i wynik finansowy - 2PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - przychody, koszty i wynik finansowy - 2

Waloryzacja umów dot. robót drogowych przy obowiązujących zasadach [(+/-) 5% od wartości zaakceptowanego kontraktu z GDDKiA,

waloryzowane 50% wartości umowy] przy obecnym wzroście cen w zbyt małym zakresie rekompensuje wzrost kosztów. Wykonawcy postulują zniesienie 5% limitu. Również w opinii NIK celowe jest zniesienie 5% limitu z argumentacją: „…waloryzacja obejmująca faktyczny wzrost cen materiałów budowlanych i usług może zapobiegać wymiernym stratom ponoszonym przez wykonawców i pogorszeniu ich płynności finansowej, czyli ryzyku zakłócenia ciągłości procesu inwestycyjnego.”. Z kolei inwestor publiczny nie wyklucza podniesienia pułapu, podtrzymuje jednak konieczność utrzymania limitu.

Reklama

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - przychody, koszty i wynik finansowy - 3PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - przychody, koszty i wynik finansowy - 3

Wyniki budownictwa infrastrukturalnego w 4q21 i kolejnych kwartałach 2022 prawdopodobnie będą słabsze niż w 2021 z uwagi na trudne otoczenie

(wysokie koszty materiałów, presja płacowa, rosnące koszty paliwa i energii), a także problemy okresu przejściowego między dwoma perspektywami unijnymi. Niedomknięte uzgodnienia dotyczące finansowania powodują mniejszą liczbę przetargów, szczególnie w przypadku budownictwa kolejowego – w 2021 wartość przetargów kolejowych wyniesie ok. 10 mld zł (przy pierwotnie planowanych 17 mld zł). Popyt na usługi budowlane generują w szczególności: +program drogowy, w połowie grudnia’21 w realizacji było 121 zadań z PBDK i PB100 Obwodnic o łącznej długości 1543 km, a w przetargu budowa 261 km; w przygotowaniu są zadania o łącznej długości 2640 km; +rządowy Fundusz Rozwoju Dróg przeznaczony na budowę i modernizację dróg lokalnych (39 mld zł do 2028); +program kolejowy (76,7 mld zł; dotychczas zrealizowano 27% zaplanowanych inwestycji, w realizacji jest 66%, w przetargu 3,4% a fazie planu/projektu 3,5%).

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - przychody, koszty i wynik finansowy - 4PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - przychody, koszty i wynik finansowy - 4

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej