Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

budowa obiektów inżynierii wodnej

Budownictwo inżynieryjne (budowa autostrad, ulic, dróg szynowych, wiaduktów, linii elektroenergetycznych; przychody firm budujących drogi i tory to 72,2% przychodów działu) odnotowało w 1q22 stratę (-169 mln zł vs 2,2 mld zł w 4q21 i 159 mln zł w 1q21). Jest to konsekwencja silnego wzrostu kosztów przy braku waloryzacji wcześniej zawartych umów. Przychody (17% r/r) i koszty (21% r/r) rosły wolniej, z wyraźnie szybszym wzrostem kosztów.

Wyniki budownictwa infrastrukturalnego w kolejnych kwartałach 2022 najpewniej będą słabsze niż w 2021. Budownictwo infrastrukturalne szybko odczuło negatywne skutki gospodarcze inwazji Rosji na Ukrainę. Ok. 20-30% Ukraińców zatrudnionych na polskich budowach powróciło do kraju, braki silniej odczuwają podwykonawcy i mniejsze firmy.

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: spora strata! Silny wzrost kosztów, brak waloryzacji wcześniej zawartych umów - 1PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: spora strata! Silny wzrost kosztów, brak waloryzacji wcześniej zawartych umów - 1

Ceny surowców i materiałów dla budownictwa w pierwszych miesiącach br. rosły w nieprzewidywalnej skali; obserwowana ostatnio zmiana trendów cen niektórych materiałów (hamownie wzrostu, ale ceny powyżej poziomu z końca 2021) nie rozwiązuje problemu trudności kalkulacji kosztów przy przewidywanym długim okresie wysokiej inflacji. Waloryzacja nowych umów dot. robót drogowych, wprowadzona w lutym'22 przy obowiązujących zasadach (+/-10% od wartości zaakceptowanego kontraktu z GDDKiA, waloryzowane 50% wartości umowy) w niewielkim zakresie rekompensuje wzrost kosztów.

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: spora strata! Silny wzrost kosztów, brak waloryzacji wcześniej zawartych umów - 2PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: spora strata! Silny wzrost kosztów, brak waloryzacji wcześniej zawartych umów - 2

Reklama

Szczególnie trudna jest sytuacja kontraktów rozpoczętych przed 01.01.2022 (czyli z waloryzacją jeszcze na poziomie 5%), których kontynuacja może być wręcz niemożliwa. W rozwiązaniu tego problemu może pomóc decyzja Rady Ministrów z końca maja br. o zwiększeniu budżetu PBDK 2014-2023 o 2,6 mld zł oraz PB100 Obwodnic o 110 mln zł. Dodatkowe środki mają być przeznaczone na waloryzację rozpoczętych kontraktów.

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: spora strata! Silny wzrost kosztów, brak waloryzacji wcześniej zawartych umów - 3PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: spora strata! Silny wzrost kosztów, brak waloryzacji wcześniej zawartych umów - 3

Popyt na usługi budowlane generują w szczególności: +program drogowy, na koniec 1q22 w realizacji było 113 zadań z PBDK i PB100 Obwodnic o łącznej długości 1422 km, a w przetargu budowa 293 km; w przygotowaniu jest 167 zadań o łącznej długości 2563 km; w 2022 nakłady na budowę nowych tras mają wynieść 16,3 mld zł; +rządowy Fundusz Rozwoju Dróg przeznaczony na drogi lokalne (39 mld zł do 2028); +budowa 21 mostów (2,3 mld zł do 2025);+ program kolejowy (budżet programu to 76,7 mld zł, dotychczas - stan na koniec 1q22, zrealizowano 31,2% zaplanowanych inwestycji, w realizacji jest 66%, w przetargu 1,6% a fazie planu 1,2%); w 2022 PLK ogłosiła 9 postępowań na ok. 10 mld zł, akceptacja KPO przez KE w połowie czerwca sprzyja realizacji tych projektów. Przyjęcie KPO przez KE wzmacnia też w średnim okresie perspektywy firm ukierunkowanych na projekty ujęte w planie (m.in. infrastruktura dla transportu wodnego, stacje ładowania pojazdów, infrastruktura do „aktywnej mobilności" tj. e-rower, e-skuter).

PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: spora strata! Silny wzrost kosztów, brak waloryzacji wcześniej zawartych umów - 4PKD 42. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej: spora strata! Silny wzrost kosztów, brak waloryzacji wcześniej zawartych umów - 4

 

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Ekonomiczny 2q22. Analizy Makroekonomiczne”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej