Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

branż odzieżowa

Czynniki wzmacniające pozycję polskiej branży odzieżowej w najbliższych latach:

  • atrakcyjna i różnorodna stylistycznie oferta asortymentowa odzwierciedlającą panujące trendy i oczekiwania klientów
  • działania producentów ukierunkowane na wzrost sprzedaży eksportowej: inwestycje w rozbudowę sieci sklepów stacjonarnych za granicą oraz kanał e-commerce (własne sklepy internetowe i współpraca z platformami typu marketplace)
  • rozwój rodzimych marek odzieżowych za pośrednictwem platform internetowych
  • współpraca w roli podwykonawcy ze światowymi markami luksusowej odzieży
  • rozwijanie polskich specjalności eksportowych: ubrania sportowe, odzież robocza, odzież dziecięca, bielizna
  • konkurencyjność wobec towarów z Azji pod względem jakości, możliwości szybkiej reakcji na zmieniające się trendy na rynku oraz kosztów transportu
  • korzystny dla eksporterów kurs EUR/PLN
  • szansa na zwiększenie wydatków producentów w obszarze badań, rozwoju i ESG w ramach funduszy zawartych w Krajowym Planie Odbudowy i innych programach.

 

Zobacz także: Branża odzieżowa. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2027

 

Czynniki osłabiające pozycję polskiej branży odzieżowej w najbliższych latach:

  • przedłużająca się wojna w Ukrainie, osłabiająca koniunkturę na rynkach europejskich
  • spowolnienie gospodarcze w Niemczech, dokąd trafia przeważająca część polskiego eksportu
  • silna konkurencja na rynkach zagranicznych ze względu na dominującą pozycję krajów azjatyckich w dostawach odzieży
  • nadal niedostatecznie wypromowana marka polskich odzieży/wzornictwa na rynkach międzynarodowych
  • wzrost kosztów produkcji odzieży z uwagi na rosnące koszty energii i wynagrodzeń
  • wysokie koszty dostosowywania wyrobów do regulacji unijnych, w tym do wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju, mającej na celu redukcję ilości odpadów odzieżowych, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości i poprawę warunków życia ludzi, którzy wytwarzają odzież; zgodnie z opublikowaną 30.03.2022 przez KE strategią na rzecz tekstyliów zrównoważonych i o obiegu zamkniętym (EU Strategy for Sustainable and Circular Textiles) do 2030 większość wyrobów tekstylnych wprowadzanych na rynek europejski ma cechować się trwałością, nadawać się do recyklingu, a ich produkcja ma odbywać się z poszanowaniem środowiska i w sposób etyczny.

 

 

**Materiał pochodzi z raportu PKOBP: Branża odzieżowa. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2027, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

 

Czytaj więcej