Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

bieżący kurs akcji Eurocash SA

Wyniki finansowe Eurocash za I kwartał 2023 r. nie sprostały oczekiwaniom rynkowym, bo kurs dziś dość mocno spada. Lecz na tle ogólnie kiepskiej kondycji polskiego handlu detalicznego, wyniki spółki prezentują się dobrze.

 

  • Eurocash w I kw. 2023 r. miał 51,64 mln zł straty, rynek oczekiwał zmniejszenia start do 37 mln zł.
  • Grupa zwiększyła swój zysk EBITDA do 165,5 mln zł, na skutek czego wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA zmalał z zeszłorocznego poziomu 2,6x do 1,2x.
  • GUS zauważa, że polska sprzedaż w I kw. 2023 zmalała r/r o 3,5%. W analogicznym okresie poprzedniego roku zanotowaliśmy wzrost o 9%.
  • Wycena grupy Eurocash spada dzisiaj na giełdzie o 7%.

 

Mimo trudnego otoczenia rynkowego, czyli spowolnienia w polskim handlu, spółka Eurocash na poziomie EBITDA osiągnęła wynik 53 mln zł (wzrost o 31% proc. rdr) co jest najlepszym wynikiem  kwartalnym od 10 lat.

 

Reklama

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

 

Eurocash dalej ze stratą

Spółka Eurocash poinformowała, że za I kwartał 2023 r. odnotowała skonsolidowaną stratę netto wynoszącą 51,64 mln zł, w porównaniu do straty w wysokości 51,7 mln zł w poprzednim roku. Z kolei ogólna skonsolidowana strata netto wyniosła 49,69 mln zł, w porównaniu do straty w wysokości 50,34 mln zł w roku poprzednim.

Zysk operacyjny w tym kwartale wyniósł 14,16 mln zł, w porównaniu do 1,66 mln zł zysku rok wcześniej. Z kolei zysk EBITDA w I kwartale 2023 roku osiągnął 165,5 mln zł, w porównaniu do 151 mln zł zysku w poprzednim roku.

Warto dodać, że skonsolidowane przychody ze sprzedaży w I kw 2023 r. wyniosły 7 588,4 mln zł, podczas gdy w roku poprzednim wynosiły one 6 527,89 mln zł.

Reklama

„Za nami kolejny kwartał poprawy wyników finansowych. Mimo słabszego otoczenia rynkowego, na poziomie EBITDA grupa Eurocash wypracowała najlepszy wynik I kwartału od ponad 10 lat. Początek tego roku to okres wysokiej inflacji oraz spadku sprzedaży detalicznej w cenach stałych. Obserwujemy rosnącą ostrożność i wrażliwość cenową konsumentów. Kupują oni mniej lub wybierają tańsze towary. Zyskują na tym dyskonty, które – wg danych Nielsena – w I kwartale zwiększyły sprzedaż o blisko 27% r/r. Tymczasem tzw. mały format, do którego klasyfikowane są lokalne sklepy spożywcze, stanowiące główną grupę klientów Eurocash, wzrósł o nieco ponad 10%. Na tym tle Grupa Eurocash osiągnęła 16-proc. wzrost całkowitych przychodów, a sprzedaż segmentu hurtowego wzrosła o 18%. Świadczy to o umocnieniu pozycji Grupy Eurocash w naszym segmencie rynkowym” – skomentował prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka.

W opinii Surówki, Eurocash ma potencjał do poprawy marż. „Umacnia nas to w dążeniu do dalszej redukcji zadłużenia. Cieszy nas najniższy od 7 lat poziom długu netto do EBITDA oraz dobre wyniki pod względem generowania gotówki – po raz pierwszy od 2016 roku zanotowaliśmy w I kwartale dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej. Daje nam to możliwość dalszego zmniejszania zadłużenia w kolejnych kwartałach” – wskazał Surówka.

Zobacz również: 1 400% wzrostu wyceny w 5 lat i to jeszcze nie koniec! Rakieta z GPW pokazała zachwycające wyniki finansowe za I kwartał 2023!

 

Rachunek zysków i start za I kwartał 2023 r. – grupa EUROCASH

  grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: Eurocash

 

EBITDA najlepsza od dekady mimo kiepskiej formy polskiego handlu

Reklama

GUS również opublikował dane za cały I  kwartał (styczeń-marzec 2023 r.), które donoszą o spadkach sprzedaży detalicznej. Sprzedaż zmalała r/r o 3,5% wobec wzrostu o 9% zanotowane w I kw. 2022 r. lecz spadki w sprzedaży były różne w zależności od sektora handlu detalicznego.

 

 grafika numer 2 grafika numer 2
Źródło: GUS

 

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, czyli tzw. dóbr szybko zbywalnych. Ponadto spółka posiada znane sieci franczyzowe, takie jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep oraz jest właścicielem największego marketu e-grocery w Polsce: Frisco.pl. Z tego powodu spadki w sektorze sprzedaży detalicznej powinny się odbić na wynikach Eurocash.

Mimo tego w I kw. 2023 r. grupa Eurocash zanotowała łączną sprzedaż w segmencie hurtowym przekraczającą 5,5 mld zł, co stanowi wzrost o 18% w porównaniu do roku poprzedniego. Największe wzrosty odnotowano w trzech formatach: Eurocash Gastronomia, gdzie sprzedaż wzrosła o 52% r/r, Eurocash Serwis, gdzie zwiększenie wyniosło 28% r/r oraz Eurocash Dystrybucja, gdzie wzrost sprzedaży wyniósł 14% r/r. W tym samym czasie sprzedaż LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wzrosła o 6% r/r.

Zobacz również: Inflacja w Polsce w maju 2023 - ile wyniesie? Te dane są jednoznaczne!

Czytaj więcej