Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

bariera energochłonna drogowa

  • Pakiet „Fit for 55”, który ma doprowadzić do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w UE do 2030 r. o co najmniej 55 proc. w stosunku do roku 1990, powinien zapewnić konkurencyjność polskiego i unijnego przemysłu – uważa Konfederacja Lewiatan.
  • Aby transformacja klimatyczna zakończyła się sukcesem potrzebny jest długoterminowy program reform oraz pieniądze na jego realizację.
  • Polskie firmy są gotowe do uwzględnienia neutralności klimatycznej w swojej działalności.

    Pakiet „Fit for 55” szansą i wyzwaniem dla  - 1    Pakiet „Fit for 55” szansą i wyzwaniem dla  - 1

- Realizacja ambitnych celów polityki klimatycznej powinna zapewnić sprawiedliwą, ekologiczną i dostatnią przyszłość. Ważne, aby transformacja klimatyczna sprzyjała konkurencyjności polskiego i unijnego przemysłu. Pakiet „Fit for 55” to wielka reforma, która wpłynie na przedsiębiorców, w tym dostawców energii, przemysł ciężki, twórców technologii i produktów, producentów dóbr konsumpcyjnych i usług – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.

Pakiet „Fit for 55” znacząco przyspieszy proces dekarbonizacji i transformacji energetycznej. Dlatego kluczowe są decyzje strategiczne w Polsce dotyczące kierunku i harmonogramu transformacji. Aby stała się ona faktem, ważne jest zapewnienie stabilnej i długoterminowej ścieżki zmian oraz środków finansowych do jej przeprowadzenia. Istotne w tym zakresie wydają się pieniądze z Polityki Spójności 2021-2027, Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Mechanizmu Sprawiedliwej Transformacji, nowego Społecznego Funduszu Klimatycznego i innych.

Dla wielu branż pakiet stworzy szanse na rozwój innowacyjnych technologii i ekologicznych produktów, uruchomienie nowych miejsc pracy oraz zdolność do konkurencji na rynkach globalnych. Szansą jest m. in. propozycja ochrony europejskiego przemysłu poprzez wprowadzenie mechanizmu wyrównania cen z uwagi na ślad węglowy, tzw. Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM).

- Dla części sektorów nowe regulacje stanowić będą jednak wyzwania, związane chociażby z obciążeniami dla branż energochłonnych, gwałtownym wzrostem popytu na dostawy i usługi, jaki wymusi skala niezbędnych inwestycji, rosnącymi, nawet, jeśli przejściowo, cenami energii na skutek elektryfikacji gospodarki – dodaje Dorota Zawadzka Stępniak.

Czytaj więcej

Artykuły związane z bariera energochłonna drogowa